Undantag för Vägarbetstidslagen

Publicerad 2020-03-19 / 14:06 av Charlotta.Nilsson i Corona

Information om undantag även för Lag (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete.

Följande text är tagen från Transportstyrelsens hemsida.

Transportstyrelsen beslutar den 16 mars 2020 att under 30 dagar medge undantag från förordningen om kör- och vilotider med anledning av pågående covid-19 pandemi.
Beslut om undantag i reglerna om kör- och vilotider (pdf, 675 kb)

Med anledning av den extraordinära situation som har uppstått i samband med Covid-19-viruset kommer Transportstyrelsen att ta hänsyn till detta vid den tillsyn som bedrivs när det gäller reglerna i lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete. Detta gäller då sådana överträdelser som avser reglerna om nattarbete, maximal arbetstid per vecka samt genomsnittlig sammanlagd arbetstid och som konstateras under de 30 dagar som det beslutade undantaget från kör- och vilotid omfattar. När det gäller kravet på att ta rast kvarstår emellertid det krav som framgår av vägarbetstidslagen.

Har du frågor om kör- och vilotider kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst på 0771-503 503. Öppettider vardagar 09:00-11:00 och 13:00-15:00.

Notification of temporary derogation from driving and rest times 
Information in English about temporary derogation from driving and rest times.
 

Fler nyheter om Corona

2021-06-07
Nu börjar det nya normala efter pandemin

I vår senaste undersökning om läget i branschen sedan pandemin som Sveriges Åkeriföretag genomfört regelbundet sedan mer än ett år framträder en tydlig förbättring av läget.

2021-03-05
Nya corona-regler om du kör till Tyskland

Från och med söndagen den 7 mars 2021, klockan 00:00, kommer Sverige, Ungern och Jordanien att betraktas som högriskområden enligt tyska CoronaEinreiseVO. Detta ställer krav på registrering och coronatest.

2021-02-12
Stabila timmertransporter trots pandemin

Sveriges Åkeriföretag undersöker löpande läget i branschen. Efter årets första enkät sticker skogsindustrin ut med minst påverkan av pandemin. Hela 82 procent uppger att de har en oförändrad efterfrågan på transporter, och knappt två procent att de riskerar att säga upp personal. 

2021-02-11
Förlängning av YKB i EU

Igår röstade Europaparlamentet om kommissionens förslag till tillfälliga förlängningar av giltigheterna för olika kompetensbevis, bland annat YKB. Förslaget, som behandlades av medlemsstaterna den 3 februari, blev antaget med en stor majoritet, 647 parlamentariker röstade för, 24 emot och 19 avstod från att rösta.

2021-02-10
Brexit och TIR-carnet

Handels- och samarbetsavtal mellan den brittiska regeringen och EU-kommissionen som slöts den 24 december 2020 tillämpas från den 1 januari 2021. Avtalet innebär i tullhänseende att Storbritannien kommer att behandlas som ett land utanför EU.

2021-02-08
Nya inresebegränsningar i Danmark

Från den 7 februari 2021 gäller nya begränsningar i Danmark. Från midnatt måste personer som kommer in i Danmark testas och isoleras i tio dagar.
Det finns några undantag för detta.

2021-02-05
Ytterligare förlängning på ADR-intyg och Säkerhetsrådgivare

MSB förlänger avtalen som styr giltighetstiden på intygen för ADR och Säkerhetsrådgivare. Giltighetstiden för de ADR-intyg och de intyg för säkerhetsrådgivare med en giltighetstid som går ut under perioden 2020-03-01 – 2021-09-01 förlängs och är nu giltiga t.o.m. 2021-09-30. 

2021-02-05
Gränspassage Norge, Finland, Danmark och Sverige

Nu får vi hårdare regler för gränspassage mellan våra grannländer. Generellt kan sägas att transport av gods är undantagen från coronatester och ska kunna passera fritt. 

2021-01-22
YKB – Klartecken för 35 timmars distansundervisning

Nu har regeringen publicerat förordningarna om ändringarna kring YKB och vi läser med glädje att hela fortbildningen får genomföras på distans. Detta innebär att följande nu gäller från 1 februari 2021.

2020-12-17
Stora variationer - Corona splittrar åkeriföretagen

Årets sista undersökning ut mot medlemsföretagen visar fortsatt oro för hur Coronapandemin ska påverka verksamheten. Det gäller oro för nedgång i efterfrågan på transporter, hur kravutbildningar ska lösas samt inte minst sociala trångmål såsom att inte kunna fika med kollegor, till bristfälliga möjligheter att kunna gå på toaletten vid lastning eller lossning.