Nya corona-regler om du kör till Tyskland

Publicerad 2021-03-05 / 15:16 av Charlotta.Nilsson i Corona

Från och med söndagen den 7 mars 2021, klockan 00:00, kommer Sverige, Ungern och Jordanien att betraktas som högriskområden enligt tyska CoronaEinreiseVO. Detta ställer krav på registrering och coronatest.
 
Detta gäller vid retur / inresa från högriskområden.

Registreringsskyldighet
För personer som någon gång under de senaste 10 dagarna befunnit sig i ett högriskområde utanför Tyskland och ska resa in i landet, finns en skyldighet att registrera sig via webbplatsen https://www.einreiseanmeldung.de. Det finns inget undantag från detta registreringskrav för lastbilsförare. Det finns dock ett undantag från skyldigheten att registrera sig (för alla personer, dvs även för lastbilsförare) om man bara passerat ett högriskområde utan att stanna. 
Om inte en digital registrering är möjlig måste följande formulär fyllas i och tas med vid inresa.

Skyldighet att testa
Personer som har befunnit sig i ett högriskområde under de senaste 10 dagarna före inresa måste genomgå ett COVID-19-test (PCR-test eller snabbtest enligt WHO: s kriterier) innan de reser in i Tyskland och presentera det för de ansvariga myndigheterna på begäran. Lastbilschaufförer är undantagna från detta krav om vistelsen i Tyskland är kortare än 72 timmar. För vistelser på mer än 72 timmar måste förare genomgå ett COVID-19-test innan de åker in i Tyskland.
Som svar på den vanliga frågan om vad som ska göras om 72-timmarsperioden överskridits oplanerad, är information väldigt oklar. För att vara på den säkra sidan ska föraren utföra testet innan du reser in i landet om det finns en risk att 72-timmarsperioden överskrids.

Det råder tyvärr lite osäkerhet kring tolkningen av 72-timmars regeln. Vi frågade BGL, Tysklands branschorganisation, om hur de tolkat regelverket. Deras svar är: 

”Vad gäller de 72 timmarnas vistelse, så är definitionen inte klar hur den tyska förordningen ska tolkas, inte heller dess kommentarer hjälper med detta. I praktiken har det dock ansetts att undantaget från kravet på testning gäller antingen att föraren har tillbringat mindre än 72 timmar i ett högrisk område under de tio dagarna före ankomsten till Tyskland eller att föraren ska vistas i Tyskland under en kortare tidsperiod än 72 timmar. Den slutliga juridiska bedömningen får avgöras i domstol.”