Utbildningar hos Sveriges Åkeriföretag

Tillsammans utvecklar vi branschen

Sveriges Åkeriföretag erbjuder en rad utbildningar utformade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen.

Utbildningar

Sveriges Åkeriföretag erbjuder ett brett utbildningsprogram speciellt framtaget för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen. Vi erbjuder även branschanpassade verktyg som ett komplement till våra utbildningar. Vid varje tillfälle utbildning ges dessutom möjligheter till nätverkande med personer knutna till branschen. Du kan boka in dig på alla våra utbildningar via länken nedan.

OBS! MED ANLEDNING AV SMITTSPRIDNINGEN AV CORONA-VIRUSET:
Vi tar smittspridningen på allvar och uppmanar alla som varit i riskområde och/eller som har symptom som kan vara tecken på corona-virussmitta (såsom feber och hosta) samt den som känner sig hängig eller risig att ta sitt ansvar och inte komma på inbokad kurs. Vi vill att ni i så fall avbokar till utbildning@akeri.se. 



Boka ditt utbildningsdeltagande 

Hitta en utbildning nära dig.

Till bokningssidan

 

 


 

SÅ Utbildning

Kompetens kostar, inkompetens kostar mer

Din personals utveckling är lika med ditt företags utveckling. Investerar du i utbildning stärker du konkurrenskraften och möjliggör nya framgångar. På Sveriges Åkeriföretag har vi som mål att fortsätta att ständigt bidra till en positiv utveckling av åkerinäringen genom alla våra kursdeltagare.

Våra lärare är erfarna kursledare med många års erfarenheter och spetskompetens inom sina respektive ämnen och de har en gedigen kunskap om branschen. För att möta olika behov har vi både öppna, företagsanpassade och skräddarsydda utbildningar.

Fördelar med SÅ Utbildning 

  • Fasta och behovsanpassade utbildningar
  • Flexibilitet – öppna och företagsförlagda upplägg
  • Rikstäckande spridning i landet
  • Stark intern branschkompetens och externt kontrakterade lärare med spetskompetens
  • Bevakning av aktuella branschfrågor 

 

 

Information om våra utbildningar

Klicka på respektive utbildning i listan nedan för mer information.

 

 

Frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar som berör Sveriges Åkeriföretags utbildningar.

Fråga
Kan man få någon rabatt på era kurser?
Svar

Som medlem har du alltid rabatt på våra kurser. Här är några exempel: Medlemsföretag får 300 kr i rabatt per person och delkurs för YKB. Om ni går all YKB via oss har ni bara genom YKB-fortbildningarna sparat ihop en stor del av medlemsavgiften! 
När man gör bokningen själv via vår hemsida får man ytterligare 100 kr i rabatt på YKB (per person och delkurs). 
På vår utbildning i transportledning får medlemmar 3000 kr i rabatt. Vid anmälan av två personer eller fler från samma företag får man ytterligare rabatt på 1000 kr per person.
 

Fråga
Genomförs alla kurser som planerat nu i ”Corona-tider”?
Svar

Kurserna genomförs som planerat. Vi har bokat större lokaler och håller grupperna mindre. Tänk på att inte komma om du har minsta lilla förkylningssymptom. Vi debiterar ingen kostnad för sena avbokningar. Vi utökar också vårt utbud med online-utbildningar för att underlätta för dem som inte vill gå fysisk kurs. 
 

Fråga
Var hittar jag de utbildningar som ni erbjuder?
Svar

På vår hemsida under utbildning så kan du se hela vårt utbud. Du kan även göra din anmälan direkt via vår bokningssida. Vi erbjuder även företagsanpassade utbildningar där vi skräddarsyr utbildningen efter ert behov. Ring oss för mer information 010-510 54 20.
 

 

Utbildning - YKB

Fråga
Kan ni komma till vårt företag och hålla YKB hos oss?
Svar

Ja, vi erbjuder företagsförlagd YKB hos er där ni väljer både tid och plats. Ni bör vara en grupp om minst 15 deltagare, antingen bara från ert företag eller om ni går ihop med branschkollegor. Be om offert och ge förslag på när ni vill ha utbildning så hjälper vi er. 
 

Fråga
Kan jag se någonstans vilka YKB-kurser som jag har gått?
Svar

Tyvärr finns det inget gemensamt nationellt register utan varje utbildningsföretag är skyldig att föra ett register och detta ska bevaras i 5 år tillbaka från genomförd utbildning. Hör av dig till oss så kan du enkelt få besked om vilka delkurser du har gått via Sveriges Åkeriföretag.
 

 

Utbildning - Eget på väg

Fråga
Vad krävs för att söka trafiktillstånd?
Svar

För att få söka trafiktillstånd krävs att man har yrkeskunnande, dvs har skrivit godkänt prov hos Trafikverket. Det räcker att den som ska vara trafikansvarig skriver proven. Du kan läsa om kraven för trafiktillstånd på vår hemsida: www.akeri.se/sv/trafiktillstand och i Åkerihandboken. 
Du ansöker om trafiktillstånd hos Transportstyrelsen. 

Fråga
Hur är provet för yrkeskunnande upplagt?
Svar

Provet består av två delprov.  
Första provet har 40 kryssfrågor och det andra provet har 20 kryssfrågor. Det krävs minst 20 poäng på varje prov, men du måste ha minst 48 poäng tillsammans på båda proven för att bli godkänd. 
 

Fråga
Hur går jag tillväga för att boka prov innan jag ska ansöka om trafiktillstånd?
Svar

När man anmäler sig på en Eget på väg-utbildning rekommenderar vi att man också bokar prov direkt hos Trafikverket. Så här bokar du provet: Gå in på https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/ och välj en bit ned Gå direkt till tjänsten Boka prov. 
Du kan också komma dit direkt via denna länk: https://fp.trafikverket.se/Boka/#/ 
Välj Boka prov och vid Yrkestrafiktillstånd väljer du Lastbil, yrkeskunnande för godstransport.
Det är två prov som ska skrivas och godkänt resultat på båda proven krävs. 

Fråga
Hur är Eget på väg-kursen upplagd?
Svar

Kursen finns i tre olika upplägg:
 
- Lärarledd utbildning omfattar 8 hela dagar (måndag - torsdag i två veckor).
Du hittar aktuella orter och kursdatum här: www.akeri.se/utbildning-i-eget-pa-vag 

- Online-utbildning (webbaserad):
Du får tillgång till vår webbaserade online-utbildning i tre månader. Inloggningsuppgifter samt material skickas till dig när fakturan är betald. Du går igenom information och instuderingsfrågor i egen takt. Lärare finns att tillgå om frågor dyker upp.

- Lärarledd online-utbildning 10 förmiddagar + egna studier på eftermiddagarna
Vi erbjuder en lärarledd online-utbildning. Kursen omfattar 10 förmiddagar måndag-fredag i två veckor där du får stöd av kursledare. Via en videolänk medverkar du i föreläsningar och diskussioner tillsammans med dina kurskamrater. Du får även tillgång till vår webbaserade online-utbildning.
 

Fråga
Hur går online-utbildningen för Eget på väg till? Får man kursmaterial?
Svar

Du får en inloggning till en webbsida där du går igenom alla kapitel i egen takt. Det finns instuderingsfrågor till varje kapitel så att du kan kolla av dina kunskaper. Dock är det viktigt att förstå helheten och inte enbart fokusera på dessa frågor. När du har betalat fakturan får du inloggning samt Åkerihandboken som kurslitteratur. Du får studera på egen hand, vilket kräver lite självdisciplin och att du avsätter tid. Det finns också möjlighet att ringa oss för att fråga om du behöver hjälp att förstå ett visst avsnitt. Innehållet i kursen hittar du här: www.akeri.se/utbildning-i-eget-pa-vag 
 

Fråga
Vi ska göra en generationsväxling på åkeriet och ska ändra trafikansvarig, vad är det som gäller? Vilken utbildning behöver jag gå?
Svar

Ni behöver göra en ändring hos Transportstyrelsen som gäller Utbyte av trafikansvarig. Den som är trafikansvarig ska uppfylla kraven på gott anseende och ha nödvändigt yrkeskunnande. Det sistnämnda kravet innebär att den som ska vara trafikansvarig måste avlägga två prov i yrkeskunnande för gods hos Trafikverket. Har personen en viss relevant högre utbildning eller teknisk utbildning kan undantag beviljas. Det är inte krav på att gå en utbildning men vår kurs Eget på väg förbereder dig för att klara dessa prov samt så ger dig värdefulla kunskaper i din nya roll i företaget. 
 

 

Utbildning - ADR

Fråga
Vilka ADR-utbildningar har ni?
Svar

Vi erbjuder ADR farligt gods grundutbildning för dig som inte har ett intyg idag (eller om ditt intyg har gått ut) och repetitionsutbildning för dig som behöver förnya befintligt intyg. Vi erbjuder också tilläggsutbildningar i nyutbildning och repetition såsom klass 1 (explosiva ämnen och föremål), klass 7 (radioaktiva ämnen) samt tank.

 

Utbildning - ADR 1.3

Fråga
Vad är skillnaden mellan en ADR 1.3-utbildning och era andra ADR-utbildningar?
Svar

ADR 1.3 är en kortare, enklare utbildning kring farligt gods. Den krävs ibland för dem som hanterar/är involverade i transporter av farligt gods (t ex trafikledare) och för chaufförer som inte behöver ett fullvärdigt ADR-intyg. Förare som transporterar farligt gods över vissa mängder, oavsett fordonets totalvikt, måste genomgå en grundläggande förarutbildning för att få ett fullvärdigt ADR-intyg.
 

 

Affärsmannaskap

Fråga
Vad innehåller er utbildning i affärsmannaskap?
Svar

Utbildningen riktar sig till transportsäljare och går igenom försäljningens grunder med hela säljprocessen från a-ö. Vidare tittar vi på hur kundernas köp- och beslutsprocess påverkar våra förutsättningar att agera och sälja. I Affärsmannskap steg 2 får du som har arbetat som säljare en tid utveckla ditt säljarbete för att kunna ta ansvar för några av företagets viktigaste kunder. Du får lära dig att skapa en organisation som arbetar långsiktigt och strukturerat för att bli en ”nyckelleverantör” till era nyckelkunder. 
 

 

Utbildning - Transportledning

Fråga
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Svar

Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
•    Ledarskap
•    Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
•    Juridik/Försäljning

Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.

 

Utbildning - Kör- och vilotidsutbildning online

Fråga
Vad innehåller er kör- och vilotidsutbildning?
Svar

Vår kör- och vilotidsutbildning går du igenom på egen hand online. Den tar upp vägarbetstidslagen och lagen om kör- och vilotider. En egen del handlar om handhavande av digital färdskrivare, hur man matar in olika aktiviteter, såsom vila, rast och annat arbete, i två vanliga färdskrivare på marknaden. Kursen tar ungefär en timme att gå igenom. Efter genomförd utbildning kan du själv skriva ut ett intyg. 
 

 

Utbildning - Transportekonomi

Fråga
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Svar

Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
•    Ledarskap
•    Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
•    Juridik/Försäljning

Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.

 

Utbildning - Företagsanpassade utbildningar

Fråga
Vilken möjlighet finns till företagsanpassade utbildningar?
Svar

Med en företagsanpassad utbildning kan du skräddarsy ett utbildningsprogram helt och hållet utifrån dina och företagets egna behov. Sveriges Åkeriföretag planerar, genomför och följer upp. Tillsammans anpassar vi utbildningen och upplägget efter specifika kompetensbehov och önskemål som finns för just din verksamhet. Sveriges Åkeriföretag har ett brett kontaktnät och är van vid att ta fram utbildningsprogram speciellt anpassade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen. 

Exempel på företagsanpassade kurser vi tagit fram
•    Kostnadsberäkning och prissättning
•    Marknadsföring och kundrelationer
•    Affärsjuridik
•    Trafiksäkerhet

 

Har du några frågor om SÅ Utbildning?

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon: 010-510 54 20
via mail till: utbildning@akeri.se eller via kontaktuppgifterna nedan.