Tillsammans utvecklar vi branschen
Sveriges Åkeriföretag erbjuder en rad utbildningar utformade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen.
Utbildningar
Sveriges Åkeriföretag erbjuder ett brett utbildningsprogram speciellt framtaget för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen. Vi erbjuder även branschanpassade verktyg som ett komplement till våra utbildningar. Vid varje tillfälle utbildning ges dessutom möjligheter till nätverkande med personer knutna till branschen. Du kan boka in dig på alla våra utbildningar via länken nedan.
Vi utbildar nu i YKB på distans. Sök fram bokningsbara YKB-kurser som genomförs online/digitalt genom att skriva ordet "digital" i fältet för stad.
På grund av pandemin har vi ställt in alla fysiska utbildningar men nu utbildar vi i YKB online. Håll dig uppdaterad om vad regelverket tillåter kring antal tillåtna digitala timmar. I nuläget är det oklart hur våra planerade fysiska kurser kan genomföras under våren. Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer.
De utbildningar som är genomförbara och tillåtna att köra digitalt kommer löpande att erbjudas digitalt. De utbildningar vi redan nu erbjuder digitalt är:
- ADR 1.3 (helt webbaserad)
- Eget på väg online (helt webbaserad)
- Eget på väg lärarledd online
- Kör- och vilotider online (helt webbaserad)
- Transportekonomi lärarledd online
- YKB lärarledd online
Du hittar alla våra bokningsbara kurser som genomförs online/digitalt genom att skriva ordet digital i fältet för stad. Kontakta oss gärna om du har frågor.
Boka ditt utbildningsdeltagande
Hitta den utbildning du söker.
SÅ Utbildning
Kompetens kostar, inkompetens kostar mer
Din personals utveckling är lika med ditt företags utveckling. Investerar du i utbildning stärker du konkurrenskraften och möjliggör nya framgångar. På Sveriges Åkeriföretag har vi som mål att fortsätta att ständigt bidra till en positiv utveckling av åkerinäringen genom alla våra kursdeltagare.
Våra lärare är erfarna kursledare med många års erfarenheter och spetskompetens inom sina respektive ämnen och de har en gedigen kunskap om branschen. För att möta olika behov har vi både öppna, företagsanpassade och skräddarsydda utbildningar.
Fördelar med SÅ Utbildning
- Fasta och behovsanpassade utbildningar
- Flexibilitet – öppna och företagsförlagda upplägg
- Rikstäckande spridning i landet
- Stark intern branschkompetens och externt kontrakterade lärare med spetskompetens
- Bevakning av aktuella branschfrågor
Information om våra utbildningar
Klicka på respektive utbildning i listan nedan för mer information.
- YKB
- ADR
- ADR 1.3
- Affärsmannaskap
- Eget på väg
- Företagsanpassade utbildningar
- Kör- och vilotider
- Ledningssystem
- Transportekonomi
- Transportledare
Frågor och svar
Här har vi samlat frågor och svar som berör Sveriges Åkeriföretags utbildningar.
Genomför ni digitala utbildningar?
Sveriges Åkeriföretag jobbar aktivt med att digitalisera alla utbildningar som får genomföras digitalt enligt regelverken.
Kan man få någon rabatt på era kurser?
Som medlem har du alltid rabatt på våra kurser. Här är några exempel: Medlemsföretag får 300 kr i rabatt per person och delkurs för YKB. Om ni går all YKB via oss har ni bara genom YKB-fortbildningarna sparat ihop en stor del av medlemsavgiften!
När man gör bokningen själv via vår hemsida får man ytterligare 100 kr i rabatt på YKB (per person och delkurs).
På vår utbildning i transportledning får medlemmar 3000 kr i rabatt. Vid anmälan av två personer eller fler från samma företag får man ytterligare rabatt på 1000 kr per person.
Genomförs alla kurser som planerat nu i ”Corona-tider”?
Kurserna genomförs som planerat. Vi har bokat större lokaler och håller grupperna mindre. Tänk på att inte komma om du har minsta lilla förkylningssymptom. Vi debiterar ingen kostnad för sena avbokningar. Vi utökar också vårt utbud med online-utbildningar för att underlätta för dem som inte vill gå fysisk kurs.
Kan ni hjälpa mig att boka kurs?
Ja, självklart. Kontakta oss via telefon eller mail så hjälper vi till att boka dig och dina kollegor på de kurser ni vill gå.
Var hittar jag de utbildningar som ni erbjuder?
På vår hemsida under utbildning så kan du se hela vårt utbud. Du kan även göra din anmälan direkt via vår bokningssida. Vi erbjuder även företagsanpassade utbildningar där vi skräddarsyr utbildningen efter ert behov. Ring oss för mer information 010-510 54 20.
Utbildning - YKB
Jag har hört att man kan gå på YKB-kurs på distans/online. Hur fungerar det?
Enligt lagkraven får man gå YKB-fortbildning på distans/online max 12 timmar av de 35 timmarna. Sveriges Åkeriföretag kommer under hösten 2020 att erbjuda YKB på distans som vi kallar online-utbildning. Håll utkik på hemsidan när detta lanseras.
Jag behöver snabbt gå alla fem delkurser för YKB. Hur går jag tillväga?
Vi erbjuder flera intensivveckor för YKB runt om i landet. Hör av dig till oss för aktuellt utbud och vilken ort som ligger närmast.
Kan ni komma till vårt företag och hålla YKB hos oss?
Ja, vi erbjuder företagsförlagd YKB hos er där ni väljer både tid och plats. Ni bör vara en grupp om minst 15 deltagare, antingen bara från ert företag eller om ni går ihop med branschkollegor. Be om offert och ge förslag på när ni vill ha utbildning så hjälper vi er.
Jag vet inte hos vem jag gått mina YKB-kurser. Kan ni hjälpa mig?
Vi kan se om du genomfört någon kurs via oss. Annars rekommenderar vi dig att fråga din arbetsgivare eller en kollega om de vet hos vem ni genomförde kursen hos.
Jag hittar inte mitt YKB intyg, kan ni skicka det till mig?
Ja, hör av dig så mailar vi dig intyg för de kurser som du har gått hos oss. Vi kan även skicka dem via post.
Kan jag se någonstans vilka YKB-kurser som jag har gått?
Tyvärr finns det inget gemensamt nationellt register utan varje utbildningsföretag är skyldig att föra ett register och detta ska bevaras i 5 år tillbaka från genomförd utbildning. Hör av dig till oss så kan du enkelt få besked om vilka delkurser du har gått via Sveriges Åkeriföretag.
Jag behöver gå en YKB kurs. När och var går den? Vad kostar kursen?
Om du går in på vår hemsida, www.akeri.se/utbildningar kan du se vilka delkurser vi genomför på respektive ort och till vilken kostnad. När du gör din anmälan via vår webb så får du även 100 kr rabatt.
Utbildning - Eget på väg
Vad krävs för att söka trafiktillstånd?
För att få söka trafiktillstånd krävs att man har yrkeskunnande, dvs har skrivit godkänt prov hos Trafikverket. Det räcker att den som ska vara trafikansvarig skriver proven. Du kan läsa om kraven för trafiktillstånd på vår hemsida: www.akeri.se/sv/trafiktillstand och i Åkerihandboken.
Du ansöker om trafiktillstånd hos Transportstyrelsen.
Hur länge är ett godkänt kunskapsprov för yrkeskunnande giltigt?
Alla som skrivit godkänt på båda kunskapsproven efter 1 nov 1994 har det sedan giltigt för alltid även om man inte söker trafiktillstånd i direkt anslutning. Det är därför ingen brådska att söka trafiktillstånd.
Hur är provet för yrkeskunnande upplagt?
Provet består av två delprov.
Första provet har 40 kryssfrågor och det andra provet har 20 kryssfrågor. Det krävs minst 20 poäng på varje prov, men du måste ha minst 48 poäng tillsammans på båda proven för att bli godkänd.
Hur går jag tillväga för att boka prov innan jag ska ansöka om trafiktillstånd?
När man anmäler sig på en Eget på väg-utbildning rekommenderar vi att man också bokar prov direkt hos Trafikverket. Så här bokar du provet: Gå in på https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/ och välj en bit ned Gå direkt till tjänsten Boka prov.
Du kan också komma dit direkt via denna länk: https://fp.trafikverket.se/Boka/#/
Välj Boka prov och vid Yrkestrafiktillstånd väljer du Lastbil, yrkeskunnande för godstransport.
Det är två prov som ska skrivas och godkänt resultat på båda proven krävs.
Hur är Eget på väg-kursen upplagd?
Kursen finns i tre olika upplägg:
- Lärarledd utbildning omfattar 8 hela dagar (måndag - torsdag i två veckor).
Du hittar aktuella orter och kursdatum här: www.akeri.se/utbildning-i-eget-pa-vag
- Online-utbildning (webbaserad):
Du får tillgång till vår webbaserade online-utbildning i tre månader. Inloggningsuppgifter samt material skickas till dig när fakturan är betald. Du går igenom information och instuderingsfrågor i egen takt. Lärare finns att tillgå om frågor dyker upp.
- Lärarledd online-utbildning 10 förmiddagar + egna studier på eftermiddagarna
Vi erbjuder en lärarledd online-utbildning. Kursen omfattar 10 förmiddagar måndag-fredag i två veckor där du får stöd av kursledare. Via en videolänk medverkar du i föreläsningar och diskussioner tillsammans med dina kurskamrater. Du får även tillgång till vår webbaserade online-utbildning.
Hur går online-utbildningen för Eget på väg till? Får man kursmaterial?
Du får en inloggning till en webbsida där du går igenom alla kapitel i egen takt. Det finns instuderingsfrågor till varje kapitel så att du kan kolla av dina kunskaper. Dock är det viktigt att förstå helheten och inte enbart fokusera på dessa frågor. När du har betalat fakturan får du inloggning samt Åkerihandboken som kurslitteratur. Du får studera på egen hand, vilket kräver lite självdisciplin och att du avsätter tid. Det finns också möjlighet att ringa oss för att fråga om du behöver hjälp att förstå ett visst avsnitt. Innehållet i kursen hittar du här: www.akeri.se/utbildning-i-eget-pa-vag
När får jag mina inloggningsuppgifter till min Eget på väg-online-utbildning?
Fakturan som du har fått av oss måste betalas först, så fort vi ser att pengarna har kommit in så mailar vi inloggningsuppgifterna till dig.
Vi ska göra en generationsväxling på åkeriet och ska ändra trafikansvarig, vad är det som gäller? Vilken utbildning behöver jag gå?
Ni behöver göra en ändring hos Transportstyrelsen som gäller Utbyte av trafikansvarig. Den som är trafikansvarig ska uppfylla kraven på gott anseende och ha nödvändigt yrkeskunnande. Det sistnämnda kravet innebär att den som ska vara trafikansvarig måste avlägga två prov i yrkeskunnande för gods hos Trafikverket. Har personen en viss relevant högre utbildning eller teknisk utbildning kan undantag beviljas. Det är inte krav på att gå en utbildning men vår kurs Eget på väg förbereder dig för att klara dessa prov samt så ger dig värdefulla kunskaper i din nya roll i företaget.
Utbildning - ADR
Vilka ADR-utbildningar har ni?
Vi erbjuder ADR farligt gods grundutbildning för dig som inte har ett intyg idag (eller om ditt intyg har gått ut) och repetitionsutbildning för dig som behöver förnya befintligt intyg. Vi erbjuder också tilläggsutbildningar i nyutbildning och repetition såsom klass 1 (explosiva ämnen och föremål), klass 7 (radioaktiva ämnen) samt tank.
Hur ofta ska ADR-intyg förnyas?
ADR-intyg ska förnyas vart femte år.
Utbildning - ADR 1.3
Vad är skillnaden mellan en ADR 1.3-utbildning och era andra ADR-utbildningar?
ADR 1.3 är en kortare, enklare utbildning kring farligt gods. Den krävs ibland för dem som hanterar/är involverade i transporter av farligt gods (t ex trafikledare) och för chaufförer som inte behöver ett fullvärdigt ADR-intyg. Förare som transporterar farligt gods över vissa mängder, oavsett fordonets totalvikt, måste genomgå en grundläggande förarutbildning för att få ett fullvärdigt ADR-intyg.
När får jag mina inloggningsuppgifter till min ADR 1.3-online-utbildning?
Fakturan som du har fått av oss måste betalas först, så fort vi ser att pengarna har kommit in så mailar vi inloggningsuppgifterna till dig.
Hur lång tid tar ADR 1.3-utbildningen att göra?
Räkna med att ADR 1.3-online-utbildningen tar ca 3-4 timmar att gå igenom. Efter komplett genomförd utbildning kan deltagaren själv skriva ut ett intyg.
Hur gör man med prov vid ADR-utbildning?
Efter genomförd kurs ska du skriva prov hos Trafikverket, som du bokar tid för själv. Du bokar prov på deras hemsida via denna länk: https://fp.trafikverket.se/Boka/#/ Provresultat registreras hos MSB. Du kan boka provet men inte skriva det innan du har gått en grund-/repetitionsutbildning.
Affärsmannaskap
Vad innehåller er utbildning i affärsmannaskap?
Utbildningen riktar sig till transportsäljare och går igenom försäljningens grunder med hela säljprocessen från a-ö. Vidare tittar vi på hur kundernas köp- och beslutsprocess påverkar våra förutsättningar att agera och sälja. I Affärsmannskap steg 2 får du som har arbetat som säljare en tid utveckla ditt säljarbete för att kunna ta ansvar för några av företagets viktigaste kunder. Du får lära dig att skapa en organisation som arbetar långsiktigt och strukturerat för att bli en ”nyckelleverantör” till era nyckelkunder.
Utbildning - Transportledning
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
• Ledarskap
• Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
• Juridik/Försäljning
Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.
Utbildning - Kör- och vilotidsutbildning online
Vad innehåller er kör- och vilotidsutbildning?
Vår kör- och vilotidsutbildning går du igenom på egen hand online. Den tar upp vägarbetstidslagen och lagen om kör- och vilotider. En egen del handlar om handhavande av digital färdskrivare, hur man matar in olika aktiviteter, såsom vila, rast och annat arbete, i två vanliga färdskrivare på marknaden. Kursen tar ungefär en timme att gå igenom. Efter genomförd utbildning kan du själv skriva ut ett intyg.
Har ni företagsanpassad utbildning inom kör- och vilotider?
Absolut! Vill ni ha en mer djupgående eller praktisk genomgång på ert företag kommer vi gärna ut och anpassar utbildningen till er. Kontakta oss.
Utbildning - Transportekonomi
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
• Ledarskap
• Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
• Juridik/Försäljning
Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.
Utbildning - Företagsanpassade utbildningar
Vilken möjlighet finns till företagsanpassade utbildningar?
Med en företagsanpassad utbildning kan du skräddarsy ett utbildningsprogram helt och hållet utifrån dina och företagets egna behov. Sveriges Åkeriföretag planerar, genomför och följer upp. Tillsammans anpassar vi utbildningen och upplägget efter specifika kompetensbehov och önskemål som finns för just din verksamhet. Sveriges Åkeriföretag har ett brett kontaktnät och är van vid att ta fram utbildningsprogram speciellt anpassade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen.
Exempel på företagsanpassade kurser vi tagit fram
• Kostnadsberäkning och prissättning
• Marknadsföring och kundrelationer
• Affärsjuridik
• Trafiksäkerhet
Har du några frågor om SÅ Utbildning?
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon: 010-510 54 20
via mail till: utbildning@akeri.se eller via kontaktuppgifterna nedan.

Marcus Johansson
Utbildningschef
marcus.johansson@akeri.se
010-510 54 23

Malin Carlsson
SÅ Utbildning
malin.carlsson@akeri.se
010-510 54 42

Azig Mailyan
SÅ Utbildning
azig.mailyan@akeri.se
010-510 54 26

Jörgen Olsson
SÅ Utbildning
jorgen.olsson@akeri.se
010-510 54 24

Johanna Holmén
SÅ Utbildning
johanna.holmen@akeri.se
010-510 54 22