Nyheter
De senaste nyheterna för åkerinäringen
- Åkerinäringens brans...
- Nyheter inom åkerinä...

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14
Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i väntelägeOmställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-13
Kylan på väg – dags att se över fordon, rutiner och vinterdäckVintern kommer och i delar av landet har snön redan visat sig. För många åkeriföretag innebär säsongen nya utmaningar. Kylan, mörkret och nederbörden påverkar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön för förarna. När ni planerar era transporter, ta höjd för att lastning, lossning och körningen kan ta längre tid och se över era rutiner och förberedelser. Här är en lista på saker att tänka på inför vintern. Fyll gärna på och dela i ert företag. Inför körningen Anpassa hastigheten till väglaget och håll avstånd. Ta det lugnt, ingen last är viktigare än liv och säkerhet. Från 10 november till 10 april gäller krav på vinterdäck på tunga fordon i hela landet, oavsett om vinterväglag råder eller inte. Säkerställ att ni har koll på reglerna: Vinterdäckskrav för tunga fordon – vad gäller och när? Se över fordonens skick och att exempelvis luft-tork, värmare och lampor fungerar som de ska. Vid lastning och lossning Var extra försiktig – halkolyckor på flak, ramper och stegar är vanliga vintertid. Kontrollera att utrustning som spännband och kedjor är hel och torr. Sopa bort snö och is från flak, tak och gångytor. Personlig säkerhet Använd alltid bilbälte. Ta med varma kläder, skor och reflexer – syns du inte, finns du inte. Ha med lite nödproviant och varma drycker. Säkerställ att både fordon och personal är rätt försäkrade. Reflektera över tidigare vintrar – vad gick bra och vad kan förbättras? Och självklart - Alltid händerna på ratten!

LAGAR & REGLER 2025-10-10
Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

FÖRETAGANDE 2025-10-03
Höstens Swedoldagar – missa inte erbjudandena!Som medlem i Sveriges Åkeriföretag har du tillgång till exklusiva rabatter hos Swedol, en av marknadens ledande leverantörer av utrustning till yrkesförare och verkstäder. Under höstens Swedoldagar får du dessutom ta del av extra förmåner i butikerna. Det här väntar dig på Swedoldagarna: Frukost mellan kl. 07–09 Många rabatter och specialerbjudanden Tips direkt från leverantörer på plats Gratis lunch för alla som handlar Extraöppet till kl. 18 Alla datum för Swedoldagarna hittar du hos Swedol Dina stående medlemsförmåner hos Swedol 25% på Björnkläder 25% på Award 17% på Swedol 15% på Gesto

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02
Nya vinterdäckskrav för tunga fordon från november 2025Från och med den 1 november 2025 införs skärpta regler för vinterdäck på tunga fordon i Sverige. Kraven kommer att gälla under perioden 10 november till 10 april. De nya bestämmelserna innebär att tunga fordon måste vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande utrustning under hela perioden. För lastbilar med två axlar, varav en är drivande, och med tillkopplat släp gäller dessutom särskilda krav på viktfördelning. Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten vintertid och skapa större tydlighet kring vilka regler som gäller för vägtransporter. Vi ser positivt på beslutet och betonar även behovet av att reglerna följs upp med effektiv tillsyn. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter. Läs vårt pressmeddelande

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02
Vi söker en transportekonomVill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

SKATTER & AVGIFTER 2025-10-01
Regeringen ansöker om fortsatt skattebefrielse för biodrivmedelRegeringen har ansökt om förlängd skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO100. Syftet är att säkerställa långsiktiga villkor för producenter och användare, och minska risken för osäkerhet när det nuvarande EU-godkännandet löper ut vid årsskiftet 2026/2027. Regeringen har skickat in en ansökan till Europeiska kommissionen om att förlänga det nuvarande statsstödsgodkännandet för skattebefrielse av rena och höginblandade flytande biodrivmedel, såsom E85 och HVO100. För att Sverige ska kunna fortsätta med skattebefrielsen krävs ett godkännande från EU. Det nuvarande godkännandet gäller till och med 2026. Om inte ett nytt beslut finns på plats innan dess riskerar både producenter och användare att hamna i en osäker situation. Tidigare ansökningsprocesser har varit resurskrävande och besluten har ofta kommit tätt inpå att det föregående tillståndet löpt ut. För att undvika detta har regeringen nu valt att göra en förenklad anmälan, vilket ökar möjligheterna att beslutet fattas i god tid före januari 2027. - För åkerinäringen är tillgången till konkurrenskraftiga och fossilfria drivmedel avgörande. Att säkerställa fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel är därför en viktig del i arbetet med att minska utsläppen och skapa långsiktiga villkor för branschens omställning, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-09-30
Sveriges Åkeriföretag söker kommunikatör med fokus på PR & innehållVill du vara med och stärka åkerinäringens röst i samhällsdebatten? Sveriges Åkeriföretag söker nu en kommunikativ och strategisk kraft som vill bidra till att utveckla synlighet, budskap och kanaler. Här får du en nyckelroll i att lyfta fram vår vision, våra medlemsfördelar och vårt påverkansarbete – alltid med fokus på att skapa värde för våra medlemmar och påverka utvecklingen i branschen. Om rollen som Kommunikatör PR & Innehåll Som kommunikatör blir du en central del av vårt kommunikationsteam på tre personer. Tillsammans ansvarar vi för att sprida kunskap, skapa engagemang och påverka opinionen i frågor som rör transport, hållbarhet och framtidens mobilitet. Ditt arbete som både är strategiskt och operativt handlar om att: Sätta ord på och paketera vår vision, våra medlemserbjudanden och vårt påverkansarbete i allt från slagkraftiga rubriker till fördjupande reportage och pressunderlag. Bygga och underhålla relationer med media, och bidra till vår långsiktiga PR-strategi för att stärka organisationens offentliga position. Skriva pressmeddelanden och nyhetsbrev, producera innehåll för webb och podd samt utveckla material för rapporter och kampanjer. Skapa och publicera innehåll i digitala kanaler och sociala medier, med fokus på engagemang och räckvidd. Delta i layout- och innehållsarbete för annonser, rapporter och enkätsammanställningar. Arbeta kreativt med bild, film och layout – alltid med målet att göra våra budskap både begripliga och relevanta för fler. Om dig, din bakgrund och erfarenhet Vi söker dig som kombinerar ett strategiskt kommunikationsperspektiv med en stark känsla för kreativt och engagerande innehåll. Du har: Relevant högskoleutbildning inom journalistik, kommunikation, medievetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi eller motsvarande. Dokumenterad erfarenhet av kommunikations- och PR-arbete, gärna från energi-, transport- eller fordonssektorn. God förmåga att skapa innehåll i olika format – text, bild och rörligt – samt vana av att arbeta med digitala kanaler och marknadsföringsverktyg. Erfarenhet av att driva kampanjer och analysera resultat för att utveckla arbetet vidare. Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift. Vi tror att du är en utvecklingsorienterad person som trivs i en miljö med högt tempo, där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt genomförande. Du är nyfiken, initiativrik och trygg i rollen som både innehållsskapare och relationsbyggare. Bra att veta Rollen är en tillsvidareanställning heltid med placering i Stockholm city. Möjlighet till hybridarbete erbjuds. Du kommer att ingå i kommunikationsteamet i en branschorganisation som företräder en av Sveriges största och viktigaste näringar. Sök tjänsten hos Hammer Hanborg

VÄGUNDERHÅLL 2025-09-30
Historiska infrastruktursatsningar – positivt besked för åkerinäringenTrafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 innehåller kraftigt höjda ramar för både underhåll och nyinvesteringar. Det är ett välkommet besked för åkerinäringen och för hela Sveriges konkurrenskraft. I vårt pressmeddelande idag välkomnar vi att den totala budgetramen höjs med drygt 200 miljarder kronor till 1 171 miljarder kronor under planperioden. Förslaget omfattar bland annat ett återtagande av underhållsskulden på vägnätet till 2037, en snabbare utbyggnad av högsta bärighetsklassen för längre och tyngre fordon, samt ökade satsningar på 2+1-vägar och enskilda vägar. Även fler rastplatser och åtgärder som stödjer omställningen till fossilfrihet och möter säkerhetspolitiska krav lyfts fram. Vi ser som helhet positivt på de ökade satsningarna i den föreslagna nationella planen. Det är utmärkt att underhållsskulden nu åtgärdas och särskilt glädjande att bärighetsfrågan för landets statliga vägnät tas på större allvar. Nu är det viktigt att även kommunerna följer efter och ser över sina vägnät, så att vi får sammanhängande transportstråk med högre bärighet runt om i landet För svensk åkerinäring är vägar av hög kvalitet en förutsättning för effektiva, säkra och konkurrenskraftiga godstransporter. En plan med både långsiktighet och ambitionsnivå stärker möjligheterna att möta växande transportvolymer och ta till vara nya fordonstekniska lösningar. Den nationella planen går nu ut på remiss. Vi kommer att lämna våra synpunkter med särskilt fokus på de föreslagna nybyggnationsobjekten och deras nytta för näringslivet. Trafikverket har sammantaget gjort ett bra arbete med den nationella planen och lyssnat på våra synpunkter. Att satsa på underhåll av vägnätet är både samhällsekonomiskt lönsamt och viktigt för att stärka resiliensen i samhället. Läs pressmeddelandet i sin helhet här

POLITIK 2025-09-26
Nordic Logistics Associations årsmöteDen 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft. Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik. Konferensen innehöll bland annat: En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

FÖRETAGANDE 2025-09-25
Nu är det dags för höstens ÅkeribarometerTvå gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen. I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring. SyfteSyftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen. Målgrupp för enkätenMålgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag. Om enkätenEnkäten är uppdelad i fyra delar: Del 1: Grunduppgifter Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar Del 4: Hållbarhet och omställning Du är anonym i dina svar. Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag. Sista svarsdagSista svarsdag är söndag 26 oktober 2025. FrågorFrågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas! Svara på enkäten

LAGAR & REGLER 2025-09-22
Översyn av föreskrift för varningsskyltarI ett webbinarium som Sveriges Åkeriföretag nyligen arrangerade tillsammans med Svenska Mobilkranföreningen och Trafikverket, deltog även Transportstyrelsen och Polismyndigheten. Fokus låg på aktuella frågor kring varningsskyltar och dispenshantering. Frågan om varningsskyltar vid bred och lång last har engagerat branschen, då nuvarande föreskrift tolkats på olika sätt. Transportstyrelsen meddelade under mötet att en översyn av föreskriften nu kommer att genomföras för att förtydliga utformningen av skyltarna. Intressenter, exempelvis skylttillverkare, uppmanades att ta kontakt med myndigheten för att lämna synpunkter. Även branschorganisationer kommer att kallas in för att bidra i processen. Trafikverket informerade samtidigt om status i handläggningen av dispenser för specialtransporter. Ett särskilt fokus lades på konceptet gruppbeslut, som nu utökas som ett led i arbetet med förenklingar och förbättringar enligt det regeringsuppdrag som tidigare redovisats.
Upptäck mer aktuellt
Svensk Åkeritidning
Svensk Åkeritidning är affärstidningen som håller dig uppdaterad om branschnyheter. Läs de senaster nyheterna eller prenumerera för att inte missa något viktigt inom transport och logistik!
