Nyheter
De senaste nyheterna för åkerinäringen
- Åkerinäringens brans...
- Nyheter inom åkerinä...

FÖRETAGANDE 2025-09-25
Nu är det dags för höstens ÅkeribarometerTvå gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen. I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring. SyfteSyftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen. Målgrupp för enkätenMålgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag. Om enkätenEnkäten är uppdelad i fyra delar: Del 1: Grunduppgifter Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar Del 4: Hållbarhet och omställning Du är anonym i dina svar. Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag. Sista svarsdagSista svarsdag är söndag 26 oktober 2025. FrågorFrågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas! Svara på enkäten

LAGAR & REGLER 2025-09-22
Översyn av föreskrift för varningsskyltarI ett webbinarium som Sveriges Åkeriföretag nyligen arrangerade tillsammans med Svenska Mobilkranföreningen och Trafikverket, deltog även Transportstyrelsen och Polismyndigheten. Fokus låg på aktuella frågor kring varningsskyltar och dispenshantering. Frågan om varningsskyltar vid bred och lång last har engagerat branschen, då nuvarande föreskrift tolkats på olika sätt. Transportstyrelsen meddelade under mötet att en översyn av föreskriften nu kommer att genomföras för att förtydliga utformningen av skyltarna. Intressenter, exempelvis skylttillverkare, uppmanades att ta kontakt med myndigheten för att lämna synpunkter. Även branschorganisationer kommer att kallas in för att bidra i processen. Trafikverket informerade samtidigt om status i handläggningen av dispenser för specialtransporter. Ett särskilt fokus lades på konceptet gruppbeslut, som nu utökas som ett led i arbetet med förenklingar och förbättringar enligt det regeringsuppdrag som tidigare redovisats.

FÖRETAGANDE 2025-09-22
Nomineringen till Topp 40 under 40 förlängsIntresset för Topp 40 under 40 har varit stort och många har hört av sig med önskemål om mer tid. Därför förlänger vi nu nomineringsperioden till 1 oktober 2025. Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Då finns fortfarande chansen att nominera! Topp 40 under 40 lyfter fram unga förebilder som driver branschen framåt – oavsett om det handlar om framgångsrikt ledarskap, inspirerande teamwork, innovation eller en stark insats bakom ratten.

LAGAR & REGLER 2025-09-22
Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektornSveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn. – Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag. I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat: Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet. Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn. Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet. Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar. Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris. Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter. Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen. Läs hela remissvaret här

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-09-19
Sveriges Åkeriföretag söker Branschföreträdare för Region SydÄr du passionerad för samhälls- och företagarfrågor och vill vara med och forma framtiden för åkerinäringen i södra Sverige?Sveriges Åkeriföretag söker nu en engagerad och drivande Branschföreträdare för Region Syd, som omfattar Skåne, Blekinge, Halland och Småland – Öland med kontor i Malmö, Växjö och Halmstad. Här får du chansen att spela en nyckelroll i en dynamisk och växande bransch som står i centrum i både klimatomställning och teknisk utveckling i Sverige. Är du redo att göra skillnad? Åkerinäringen är en bransch med lång historia som idag omsätter ca 4% av Sveriges BNP.Godstransporter på väg sysselsätter över 100 000 förare och totalt omkring 250 000 personer vilket motsvarar ca 5% av antalet sysselsatta i Sverige. Vi söker en erfaren och strategiskt tänkande branschföreträdare med passion för medlemsvård och engagemang för transportbranschen. Som branschföreträdare kommer du att bli en nyckelperson i att utveckla och stärka relationerna med våra medlemmar – och säkerställa att vi är deras främsta stöd i en föränderlig bransch. Här får du en unik möjlighet att påverka branschens framtid och skapa verkligt värde för åkeriföretag i södra Sverige. Sveriges Åkeriföretag består av 4 regioner med 12 föreningar. Vi servar ca 5 000 företag med totalt ca 36 000 fordon i Sverige. Som branschorganisation arbetar vi bland annat med att skapa goda förutsättningar för en lönsam och hållbar utveckling av medlemsföretagen. Vi ger medlemmarna råd i olika juridiska, ekonomiska och tekniska frågor samt företräder dem i kontakter med myndigheter mm. Arbetsbeskrivning Som branschföreträdare hos Sveriges Åkeriföretag har du chansen att göra en verklig skillnad och bidra till en hållbar och lönsam utveckling av åkerinäringen i Sverige. Du kommer att vara ansiktet utåt för vår medlemsvård och ansvarar för att identifiera och driva de frågor som ligger våra medlemmar närmast om hjärtat. Genom att skapa en nära dialog med medlemsföretagen och förstå deras behov, verkar du för att deras röst blir hörd på såväl lokal som nationell nivå. I denna roll har du många kontaktytor och samarbetar med både befintliga och nya medlemsföretag, politiker, beslutsfattare och andra företagsorganisationer. Som branschföreträdare får du möjligheten att:• Utveckla och stärka medlemsrelationer genom att säkerställa att vi levererar tjänster, stöd och insikter som gör verklig skillnad.• Ge stöttning och rådgivning till medlemsföretagen inom exempelvis logistik, vägtrafikslagstiftning, utbildning inom åkerinäringen samt av enklare juridisk karaktär.• Vara en katalysator för branschens röst i dialoger med politiker, myndigheter och andra nyckelaktörer för att främja rättvisa och hållbara villkor för våra medlemmar.• Skapa och driva nätverksträffar och utbildningar som stärker våra medlemmars kompetens och konkurrenskraft.• Vara delaktig i opinionsbildning och arbeta strategiskt med frågor om hållbarhet, arbetsmiljö och innovation för att stötta åkeribranschens framtida utveckling. Arbetet erbjuder stor variation och flexibilitet där du självständigt ansvarar för besök hos både befintliga och potentiella nya medlemmar inom ditt tilldelade område. Du kommer att utgå från kontoret i Malmö samtidigt som möjlighet finns att arbeta hemma. Du kommer att verka i Region Syd som består av Skåne, Halland, Blekinge, Småland - Öland. Vem är du? Vi söker dig som med din erfarenhet och kompetens vill bidra till den fortsatta utvecklingen i en spännande och händelserik framtidsbransch där du får möjlighet att göra skillnad i näringslivet. För att lyckas i rollen ser vi att du har:• Eftergymnasial utbildning inom statsvetenskap, kommunikation, ekonomi, juridik, ingenjör eller liknande.• Flytande språkkunskaper i såväl svenska som engelska.• Goda kunskaper i Microsoft Word, Excel & Powerpoint.• Körkort B och tillgång till egen bil.• En gedigen bakgrund inom transport, logistik eller en närliggande bransch.• Erfarenhet av framgångsrik medlemsvård, relationsbyggande, näringslivet eller branschpåverkan.• En naturlig förmåga att kommunicera tydligt och inspirerande, både skriftligt och muntligt.• Strategisk förståelse för branschens utmaningar, politiska processer och vad som krävs för att skapa framgångsrik medlemsvård och påverkan. Du är en öppen, engagerad och utåtriktad företrädare med ett starkt intresse för att bygga och upprätthålla goda relationer. Din strukturerade och företagsamma natur, tillsammans med din förmåga att arbeta självständigt, gör dig till en förtroendeingivande och pålitlig person. Du känner dig bekväm att tala med såväl politiker och beslutsfattare som med medlemsföretag om åkerinäringens utmaningar och satsningar. Du erbjuds Som branschföreträdare hos oss får du en unik chans att arbeta i en dynamisk och samhällsviktig roll med stort inflytande. Här får du möjlighet att påverka branschens framtid samtidigt som du hjälper våra medlemsföretag att växa och utvecklas. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö, kontinuerlig kompetensutveckling och möjlighet till ett stort nätverk inom transportsektorn. Ansökan Är du redo för nästa steg i din karriär och vill bidra till en starkare och mer hållbar åkeribransch? Skicka in din ansökan senast 2025-09-30 och bli en del av vårt team! I den här processen samarbetar Sveriges Åkeriföretag med Jurek Recruitment & Consulting och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Ausenius på katarina.ausenius@jurek.se Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se

LAGAR & REGLER 2025-09-10
Tillfälliga lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i NorgeEtt omfattande jordskred utanför Levanger i Norge den 30 augusti har lett till att tung trafik nu leds om via Jämtlands län. För att underlätta situationen har både norska och svenska myndigheter beslutat om tillfälliga undantag från reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Undantagen gäller retroaktivt från den 30 augusti och fram till och med den 28 september. I Sverige omfattar föreskrifterna endast norskregistrerade fordon, medan svenska fordon och förare ska åberopa det norska undantaget. De tillfälliga reglerna innebär bland annat att: Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Dessutom får fordon som berörs köra med äldre analoga eller digitala färdskrivare under perioden, trots att EU:s krav på G2V2-färdskrivare annars gäller vid gränspassager. Undantagen gäller endast transporter med norskregistrerade fordon som direkt påverkas av stängningen av E6 vid Nesvatnet i Levanger, där lastning och lossning sker i Norge och körningen sker i Jämtlands län.

LAGAR & REGLER 2025-09-08
GDPR – senaste nytt om överföring av personuppgifter till USADen i GDPR väl insatte vet att det sedan ett par år tillbaka varit juridiskt osäker mark när det kommer till tredjelandsöverföringar och då i synnerhet till USA. Genom de så kallade Schrems I och II-domarna har de tidigare möjliga överföringsåtgärderna ogiltigförklarats. Sedan den 10 juli 2023 har det varit tillåtet att föra över personuppgifter till USA om mottagaren är ansluten till det så kallade Data Privacy Framework-avtalet (DPF). Detta benämns också som adekvansbeslutet. Sedan dess har dock många väntat på Schrems III. EU-domstolen har nu i en dom den 3 september 2025 ogillat talan om att DPF-avtalet ska ogiltigförklaras och bekräftat att USA vid tiden för EU-kommissionens beslut säkerställde en adekvat skyddsnivå. Detta beslut gäller således även fortsatt under förutsättning att mottagaren anslutit sig till DPF. Notera dock att domen fortfarande kan överklagas. Om det finns information som visar att ett adekvat skydd inte längre kan säkerställas kan EU-kommissionen återkalla, ändra eller upphäva beslutet. Även EU-domstolen kan ogiltigförklara ett beslut om adekvat skyddsnivå. Det är därför bra att ha alternativa överföringsmekanismer redo eller en plan på hur informationen ska hanteras i händelse av en återkallelse av adekvansbeslutet.

LAGAR & REGLER 2025-09-03
Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitetI vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

EVENT 2025-09-01
Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan. Läs hela konferensprogrammet här

HÅLLBARHET 2025-09-01
Skattebefrielse för biogas - vad gäller idag? Se vårt webbinarium.Sverige återinförde skattebefrielsen för biogas förra året. Skatteverkets tolkning gör att importerad flytande biogas inte får skattebefrielse, trots att den uppfyller EU:s hållbarhetskriterier. Detta påverkar både leverantörer och åkerier. I vårt webbinarium med Energigas Sverige får du en uppdatering om läget och biogasens framtida roll som drivmedel. Se webbinariet i efterhand Vi spelade in webbinariet och du kan se hela sändningen i efterhand här. Se webbinariet

LAGAR & REGLER 2025-08-28
Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU. För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

DEBATTARTIKLAR 2025-08-20
Debatt: Så säkrar vi framtidens godstransporterSveriges export och näringsliv är helt beroende av effektiva och hållbara transporter. Men i dag saknas fungerande lösningar som knyter ihop väg, järnväg och sjöfart på ett sätt som ger ett robust och konkurrenskraftigt transportsystem. I en gemensam debattartikel lyfter Sveriges Åkeriföretag, tillsammans med Svensk Sjöfart, Transportindustriförbundet och Tågföretagen, vikten av att utveckla intermodala godstransporter – där varje trafikslags styrkor tas tillvara i en effektiv kedja. Intermodalitet innebär att lastbilens flexibilitet, järnvägens kapacitet och sjöfartens kostnadseffektivitet kombineras för att transportera gods på ett mer resurseffektivt sätt. På så vis kan transportkedjor bli både mer hållbara och kostnadseffektiva, samtidigt som konkurrenskraften i svenskt näringsliv stärks. För att detta ska bli verklighet krävs politiska beslut och satsningar på infrastruktur, tillsyn, regelverk och fler välfungerande terminaler. Det är avgörande för att framtidssäkra svenska godstransporter och säkerställa att industrin kan fortsätta växa. Läs hela debattartikeln här
Upptäck mer aktuellt
Svensk Åkeritidning
Svensk Åkeritidning är affärstidningen som håller dig uppdaterad om branschnyheter. Läs de senaster nyheterna eller prenumerera för att inte missa något viktigt inom transport och logistik!
