Svenska Truckers

Svenska truckers

Äntligen har vi äran att få presentera den största kommunikationssatsningen vi någonsin gjort. Lastbilen kommer att synas rejält i rutan när Svenska Truckers har premiär på TV3.

Utan lastbilen stannar Sverige – och gemene man förstår inte hur omfattande och viktig åkerinäringen är för samhället. Med den här satsningen kan vi skapa känsla och engagemang kring åkerinäringen och lastbilar, genom att visa den innersta kärnan.

Svenska Truckers är Sveriges Åkeriföretags största kommunikationssatsning någonsin. Programserien produceras av produktionsbolaget Alaska Film & TV som bland annat gör Efterlyst och Vägens Hjältar, i samarbete med Berlings Byrå. Svenska Truckers har premiär på Nordic Entertainment Groups TV3 måndag den 3 februari klockan 21.00. 

Vi vet att den här världen är spännande, och nu ska vi äntligen få visa upp den i TV!

Rickard Gegö, vd vid Sveriges Åkeriföretag

Programmet är en så kallad ”workplace reality”, där tittaren följer ett antal förare och åkeriers vardag på olika platser i Sverige. Ämnen som berörs i programmet varierar förstås, men de teman Sveriges Åkeriföretag vill belysa med satsningen är Fair Transport, fossilfrihet, kompetensförsörjning, jämställdhet och teknikutveckling. 

 


Se avsnitten på Viafree

 

Avsnitt 1, Svenska Truckers     

Avsnitt 1
Simon jobbar med att få en stor container att sluta läcka vatten på flaket, och pappa Erik blir känslosam över att han tvingas gå i pension. Timmerföraren Tove rattar timmerbilen nattetid på skogsväg. Den 3 februari, klockan 21.00 hade Svenska Truckers premiär. Under 10 veckor kommer ni att kunna följa deltagarna deras vardag. 

 

Trailer

Deltagare (presenteras löpande)

Elin Rotstedt

Ålder: 33
Bor: I Stenkulla, 2.5 mil utanför Lycksele. Med sina två hundar Batman och Tore och katten Kviga
Kör: Mjölktransport
Företag: Hedestigs Frakt AB

Fritid: Tränar sina holländska herdehundar och tävlar med en av dem
Instagram: @elinrotstedt

Elin gick Idrottstränarprogrammet på högskolan Dalarna, men fick syn på en annons för förarutbildning på Komvux. Valet var givet, och hon har inte ångrat sig en dag. Hon avverkade en tid hos en av de största åkerierna i Sverige där hon snabbt avancerade till arbetsledare. Sedan ringde hon sin nuvarande chef Ola på Hedestigs Frakt, och frågade om hon kunde få köra mjölkbil. Hon blev erbjuden ett jobb på studs, och är mycket nöjd med ett grymt företag, vackra miljöer och en stor frihet. 

Om du fick råda någon att hoppa på yrket:

Det är en enorm frihet. "Givetvis skulle jag rekommendera dem att köra mjölk också!"

Anders ”lumbern” Lundberg

Ålder: 51 år ung!
Bor: 
I Skellefteå
Företag: Renfors Åkeri AB

Fritid: Som norrlänning är det självklart skoterkörning! Men även matlagning, goda drycker samt cigarrer. Jag kör även en del motorcykel.
Facebook: Anders Lundberg
Insta: lumbern500

1976 köpte Anders far ett timmerbilsåkeri och då väcktes hans intresse för åkerinäringen. Han har tillbringat mycket ledig tid med honom i lastbilen.

Om du fick råda någon att hoppa på yrket:
Det är ett fritt arbete som kräver mycket eget intresse. Uppgifterna är väldigt varierande och man får träffa mycket folk. Yrket kan kräva en del av privatliv och familj men det är helt klart ett jobb som jag rekommenderar.

 

Tove Helgesson 

Ålder: 28 år
Företag: Götessons Åkeri AB 

Fritid: Åka på bilträffar och lastbilsträffar med vänner.
Insta: tove100 
Facebook: Tove Helgesson 

Tove var osäker på vilken utbildning hon skulle välja. Valet föll till sist på fordon, mycket på grund av de körkortsbehörigheter som man tar under utbildningen. Under utbildningen blev det självklart för Tove att hon skulle bli chaufför. Ett yrkesval hon inte ångrat.  

Om jag skulle råda någon som vill jobba inom transport: 
Yrket är mer en livsstil. Tänk dig för och känn efter. Du kommer att spendera en hel del tid hemifrån men du kommer samtidigt att få vara med om så otroligt mycket. 

 

Erik Lundman 

Ålder: 62 år 
Bor: I Piteå med fru
Företag: Lundmans Djurtransporter AB

Fritid: Familjen och sommarstugan på Renön i Piteå och även lastbilsutställningar. 
Oanad talang: Spelar Keyboard och uppträder med min andra son Fredrik som både varit med i Talang och Idol. 
Facebook:  Erik Lundman  

Erik har alltid varit intresserad av lastbilar och som barn satt han i garderoben och körde med ett grytlock. 1980 köpte han sin första lastbil och sedan dess har det bara rullat på. Företaget heter Lundmans Djurtransporter och består idag av 9 lastbilar. Eriks son Simon har precis tagit över företaget så Erik kör inte längre lastbil. Men att helt sluta köra går ju inte så Erik kör lite för ett bussbolag i Piteå.  

Om du fick råda en person som är sugen på att bli åkeriföretagare eller förare: 
Tveka inte! Det är så roligt. Det är ett hårt och ansvarsfullt arbete men ger samtidigt en enorm frihet. Alla som jobbar hos oss är som egna företagare, de har ansvaret för sin bil och sköter allt perfekt. 

Angelica Larsson

Ålder: 29
Kör för: Skellefteå Lastbilsstation AB
Bor: I Gävle med mina katter
Kör: Mest Volvo. Kör både lotsar och spetsbyten.

Fritid: Köra och prova nya fordon och vara med om att utveckla framtidens fordon inom lastbilsyrket. Utveckla min Youtube-kanal och skapa ännu större intresse för chaufförsyrket.

Instagram: angelica.larsson
FB: Angelica Larsson
Youtube: Angelica Larsson

Angelica skulle börja att ploga snö på sin fars företag men tog istället lastbilskort. Angelica skulle egentligen börja arbeta inom verkstadsindustrin som CNC-operatör, men när lågkonjunkturen kom så var chaufförsyrket så mycket bättre. Ett av de roligaste momenten inom yrket är att lasta och lossa gods och få allt på plats på ett smidigt sätt.

Om du skulle råda någon att hoppa på yrket:
Till alla som vill börja inom lastbilsyrket – ta chansen och prova! Jag har inte ångrat mig en sekund och det är en otrolig frihet att få vara för sig själv också och bestämma själv.

Simon Lundman

Ålder: 25 år
Bor: I Piteå
Företag: Lundmans Djurtransporter AB

Fritid: Lastbilsutställningar och jakt. Har tidigare tävlat i motocross men gått över till skotercross där det är mindre skador. Höstens jakt är viktig då det blir mycket arbete på sommaren.
Facebook: Simon Lundman

Simon har alltid velat köra lastbil och började tidigt följa med sin far Erik på körningar och har sen dess aldrig velat göra något annat. Simon gick transportprogrammet på gymnasiet och började köra i företaget så fort han hade de tunga behörigheterna.

Simon fick tidigt ta en ledarroll på företaget och förstod snabbt hur viktigt det är med bra relationer och en god kommunikation, både med de anställda och kunderna. Simon brinner för det mesta inom åkeriföretagandet – ledarrollen, att göra affärer, köra och skruva. Just friheten att sitta i sitt eget fordon och lösa de jobb som han dagligen ställs inför ger en riktigt härlig frihetskänsla. Yrkets variation gör att man inte heller ledsnar, ingen dag är den andra lik.

Om du fick råda en person som vill jobba inom åkerinäringen:
Yrket passar alla. Det är inga problem även om man exempelvis har läs- eller skrivsvårigheter. Det finns en massa i lösningar. Jag har själv haft svårt att koncentrera mig när det kommer till de teoretiska delarna med det är bara att nöta på. Det är viktigt att satsa på ungdomarna och att de tidigt får praktik och möjlighet att komma ut på olika arbetsplatser. Alla som vill jobba inom transportbranschen borde få chansen. 

Elin Klar

Ålder: 22år 
Företag: Wiréns Åkeri AB

Fritid: Gymma, umgås med vänner och familj och att lära mig nya saker.
FB: Elin Klar 
Insta: Elinkklar 

Utbudet av olika slags inriktningar inom åkerinäringen är stort. Allt du behöver är rätt behörigheter och kompetens så kan du jobba med allt ifrån timmer till dieseltransporter. Inom detta yrket är man inte begränsad till att bara göra en och samma sak resten av livet. Anledningen till att Elin valde detta yrke var att hon såg stora arbetsmöjligheter och en chans att utvecklas enormt, vilket hon också gjort.

Om jag skulle få ge råd till någon som är sugen på att bli yrkeschaufför skulle jag säga: 
Kör på! Var beredd på att det kan vara svårt i början och att det tar tid och lära sig allt. Att vara stresstålig och ha en vilja att lära sig nya saker hjälper dig längs vägen. Inom detta yrke blir man aldrig fullärd! Men det är bara att satsa, det var mitt livs bästa beslut! 
 

Jörgen Frykholm

Ålder: 49 år 
Bor: Höganäs med familjen
Kör för: Sven Jinert AB

Facebook: Jörgen Jinerts tungdragare

Både Jörgens pappa och många runt omkring honom körde lastbil så Jörgen växte rätt in i yrket. Redan som 5-åring var yrkesvalet klart. Frihetskänslan är bland det bästa. Jörgen beskriver sig som en slags luffare med frihet under stort ansvar. Körningarna utomlands är speciella och gör att han får se väldigt mycket. Jörgen har kört specialtransporter i 14 år och tycker det är otroligt spännande. Den ena dagen är inte den andra lik. Det krävs dock en del stresstålighet då det händer saker exakt hela tiden.

Om jag fick råda någon som vill in i branschen:
Kör på! Det är fritt och man får se nya städer och områden. Det behövs många nya förare och tjejer är minst lika bra som killar.

Magnus "Borsten" Sunnefors

Ålder: 39år 
Bor: Med familjen i Grödinge utanför Stockholm 
Kör: Spol- och slambilar
Företag: Foria
Fritid: Åka hoj och laga mat. 

Magnus valde föraryrket för att få komma ut och inte stå på samma plats hela tiden. Genom att 
jobba inom avloppsbranschen bidrar han även till en bättre miljö och känner sig delaktig till att samhället fungerar. 

Om jag fick råda någon som är sugen på det här jobbet: 
Om du vill ha ett fritt jobb med eget ansvar och lösa problem så är lastbilsyrket ett bra alternativ. Det finns många inriktningar inom transport. Det mesta i samhället har nån gång transporterat på lastbil.
 

Victor Thede 

Ålder: 27 år 
Företag: Victor Thede AB 
Bor: I Umeå med flickvän
Kör:  Turnétransporter i Sverige och hela Europa.

Fritidsintresse: Motorcyklar. Samlar även på Whiskey.
Instagram: vthede 

Victor har alltid velat starta eget företag och fått mycket support från sina föräldrar. Trots att hans pappa hade åkeri utbildade Victor sig till rörmokare. Hans plan var inte att köra lastbil. Tvärtom. Men så erbjöd hans pappa honom att ta de tunga behörigheterna hos honom vilket han också gjorde. Victor tog en körning, låg ute en natt och har sedan dess varit fast. Frihet under ansvar är det han gillar mest. Victor trivs med längre uppdrag som kräver att han är borta några dar, är han hemma mer än tre dagar blir han rastlös.

Varför startade du eget åkeri:
Jag blev headhuntad inom branschen och kravet var att vara frilans. Att vara behind the scenes: En del är väldigt trevliga och bjuder in och vill vara delaktiga i det jag gör medans andra bara är intresserade av att transporterna ska bli utförda.

Om jag fick råda en annan person till det här yrket:
Om du vill ha fria händer och ha eget företag så är det här perfekt. Självklart är det ett stort ansvar och som anställd har du såklart mer rättigheter. Men jag har inte ångrat mig en dag. Att köra lastbil är inte svårt. Sen trivs man med olika typer av körningar. Alla kanske inte gillar att köra genom Bulgarien och Serbien och sedan in på en trång bakgata till en teater. Därför är åkerinäringen så bra, det finns något för alla.

Max 'Traktslaktarn' (Stålis) Stålenhag

Ålder: 31
Bor: I Vallentuna
Kör: Sopor
Företag: Liselotte Lööf AB

Fritidsintressen:  Min pilsnerbuss, en Chevrolet Express från 98. Ishockey, Djurgården, gaming i min mancave och härja med mina polare. 

Max trivs med yrket på grund av friheten att få bestämma mycket själv över hur arbetet ska fördelas och utföras. Just frihet under ansvar och möjlighet att planera in övriga livet i kombination med jobbet är stora fördelar. 

Om du skulle råda en person att börja med yrket: 
Med dagens förutsättningar råder jag en stark person med tunnelseende som inte är fisförnäm med lite tryck i armar och ben som gärna prioriterar att inte komma hem på kvällen, och som gärna ser dagsljus efter jobbet, att söka ett sådant här jobb. Viktigt att sköta om din kropp beroende på hur stillasittande eller rörligt jobb du har. Om du är en hejare på att använda blinkers så är du perfekt för lastbilsyrket.

Zain Alkadhimi

Ålder: 24 år
Företag: Postnord i Skellefteå

Fritid: Umgås mest med sin sambo och deras son. Umgås även med kompisar, spelar dataspel, ser på fotboll och spelar fotboll. 
Facebook: Zain Alkadhimi

Zain valde lastbil yrket för att han gillar att köra och vara ute på vägarna. Lastbilsyrket var egentligen ingenting han tänkte på när han gick på högstadiet men tillslut så hamnade på Transportprogrammet och intresset växte.

Tips till de som är sugen på att bli åkare:
Gör det! Det kan vara tufft ibland men det bli roligare ju mer man kör. Alla har varit nybörjare någon gång. Lastbilsyrket är härligt! 

Jolian Chanouian

Ålder: 26 år
Kör: Fjärrtransporter och partigods
Företag:  Quality System Transport of Stockholm AB

Fritid: Vänner, familj och hunden Lexie
Facebook: jolian Chanouian
Insta: Jolch93

Jolian har kört lastbil i tre års tid. Jolians farfar var den som inspirerade honom att ta körkortet. Han körde fjärrtransporter i Syrien före inbördeskriget. Redan som liten fick Jolian höra från farfar om alla hans äventyr när han körde runt i hela Europa. Idag när det rasar ett inbördeskrig i Syrien kan det vara svårt att förstå att Jolians hemland på 90-talet var som vilket land som helst. Farfar finns inte längre men hans pappa kör också lastbil. Anledningen till att Jolian valde att vara med i Svenska Truckers var att han verkligen älskar jobbet som lastbilschaufför och ville visa upp sin vardag.

Jolian älskar livet i lastbilen och han delar ett radhus med kompisen Robin som också kör för samma företag. De delar inte bara på radhuset och bilen utan har även köpt en hund. Collien Lexie, som idag är 1 år och 5 månader gammal, är både en vän i bilen och en bra anledning till att komma ut och röra på sig. Något som behövs då det kan bli många stillasittande timmar i hytten.

Om att inspirera andra:
Om du funderar på att bli lastbilschaufför ska du inte tveka. Man möter glada och positiva personer och du tröttnar aldrig på det här jobbet. Ingen dag är den andra lik, variationen är enorm. Men det är också ett stort ansvar, förklarar han. Kör man ett 24 meter långt ekipage måste du ta det lugnt. Det kan vara tufft i början men man lär sig. Att köra framåt är ingen konst men att backa kräver både ett lugn, erfarenhet och mycket övning.  

När det gäller trafiksäkerhet så berättar Jolian att faran många gånger sitter i de förare som inte tvekar att köra om oavsett väglag. Skulle något hända blir det riktigt farligt. Det tar enormt lång tid för en lastbil att stanna om man jämför med en vanlig personbil. Han hoppas att serien kan leda till ökad säkerhet och eftertanke på vägarna.

Catherine Sandberg

Ålder: 61 år
Kör för: Gösta Johanssons Åkeri AB
Gör: kör kemikalier 

Fritid: Jag skriver och läser väldigt mycket. Har ett brinnande intresse för allt alternativt som rör hälsa och välmående. Jag har ett eget företag där jag jobbar med Cryoterapi när jag inte kör.
Insta: trucking_diva_cat 
Facebook: Cathie Sandberg 

Cathie jobbade tidigare på en Stenabåt. Där träffade hon en massa utlandschaufförer som for kors och tvärs i Europa. Det lockade så mycket att hon fixade de tunga behörigheterna. Hon fick omgående jobb hos en norsk åkare. På den vägen är det…

Om jag fick inspirera någon annan att börja köra lastbil: 
Att köra lastbil/tunga fordon är inte svårt idag. Nu är fordonen så lättkörda jämfört med hur det var förr. Funderar du på att börja köra; bara gör det! Men det är ett stort plus om intresset är genuint.
 

Familjen Öhman/Lindell 

Familjen består av: Maria och Andreas Öhman. Marias döttrar: Malin, Lotta och Sofia. 
Företag: Gansta Åkeri AB 
Bor: Haninge 

Fritid: Maria och maken ägnar sig mycket åt att åka båt på somrarna och att ta hand om och träna sin hund Fiona, en Parson Russell terrier som också åkt lastbil sedan hon var 11 veckor gammal. Fiona hänger med på allt de gör. Umgås mycket med döttrarna med familjer. 
 
För Maria började det hela redan när hon var 21 år gammal. Hon hade provat på att köra både båt och cross för att hon tyckte det var roligt. En riktig motortjej som trivdes i den då annars hyggligt manliga miljön. Men 21 år gammal, med det färska kortet i näven, körde hon raka vägen ner till Danmark med både bil och släp och sedan blev hon fast. Vid 38 års ålder bestämde hon sig sedan för att börja köra kranbil. Mycket på grund av att det var bättre arbetstider. Maria och Andreas, som är hennes nya man träffades faktiskt på en soptipp och idag har de företaget Gansta Åkeri med 2 bilar. Men det är som sagt inte bara Maria och Andreas som kör utan även alla Marias tre döttrar, Sofia 27, Lotta 25 och Malin som är 21 år. Samtliga döttrar har kört sedan de var 18 år. 
 
Lite udda är gänget trots allt. Både döttrarna och maken tävlar även i krankörning. Andreas vann till och med World Crane Championship 2018 i Hannover.
 
Om Maria fick råda en person om att börja köra: 
För mig är det världens bästa yrke. Det är frihet under ansvar. Du träffar folk men du får också vara själv. Det är helt enkelt världens bästa jobb förklarar hon. 

Thomas Sjöstrand

Ålder: 54 år
Civilstånd: Gift med Marie samt 2 utflugna söner, Johan och Martin.
Bor: Villa i Örebro.  
Företag: Thomas Sjöstrand Åkeri AB, delägare i Närkefrakt Ek förening.

Fritid: Thomas har segling som sitt stora intresse, näst efter kranbilen. Sommarsemester och helger tillbringas i båten. Thomas jobbar även ideellt med att arrangera kappseglingar, både på is och vatten.
Facebook: Thomas Sjöstrand Åkeri AB

Thomas Sjöstrand är åkare i tredje generation. Han försökte sig på att bli svagströmselektriker men det där med lastbil fanns nog för mycket i generna. Redan som 3-åring hörde han skillnad på farfars Volvo Viking och pappas Scania 76 när de kom utanför huset.
Hans farfar började på 50-talet med att köra ut grus och kolsäckar till hushållen men också skor för företaget Oscaria. Thomas pappa började 1966 då han köpte en spelbil/bodbil och fram till 1975, när farfar gick i pension, körde de med varsin bil. Milen rullade på och när Thomas var 19 år började han jobba med sin pappa, för att några år senare (1991) köpa lastbilen av honom och bli egen åkare. Nu är Thomas inne på sin tredje kranbil, men den han har nu är den första som han låtit bygga själv.

Thomas tycker att han har världens bästa jobb, både utmanande och omväxlande. Han förklarar att han ogillar vinter med snö, is och halka men att det i sin tur gör att han uppskattar dagarna under den varma årstiden desto mer. Han drar en jämförelse med curlade barn, om de aldrig får ha tråkigt så uppskattar de inte det roliga.

Vad vill du säga till någon som funderar på föraryrket? 
Det bästa är att man rår sig själv. Ibland uppstår såklart en viss tidspress, men jag bestämmer iallafall själv och vill jag stanna och fika så gör jag det. Han välkomnar både tjejer och killar till yrket. Tjejer har minst samma förutsättningar att bli bra chaufförer och det viktigaste är att man har ett genuint intresse för yrket om man ska trivas.

Sara Söderman 

Ålder: 41 år 
Familj: Ensamstående med tre barn. 
Bor: Huddinge 
Företag: Postnord

Fritid: På fritiden så ägnar sig Sara åt att träna och sin härliga familj. Sen drömmer hon om att få hänga med i cockpit på en Airbus 380. 
Instagram: Sara.soderman 

Sara började i det här yrket för att hon älskar stora fordon och maskiner. Hon hade gärna blivit pilot men eftersom hon var för kort gick det bort. Sen var det någon som sa till henne att kärringar kan väl inte köra lastbil. Personen ifråga hade själv ”bara” lastbilskort och Sara bestämde sig raskt för att ta hela kortet med släp och allt. Det var 14 år sedan. 
 
De senaste 10 åren har Sara kört för Postnord och hon älskar sitt jobb och inflikar att Postnord kanske får mycket kritik men hon själv ser inget av det i sitt jobb. Hon berättar att i början mötte hon en del fördomar men inte längre. De kunde säga du som är så liten kan väl knappast köra. Sara förklarar att det räcker att man når ner till pedalerna och ser över ratten. Idag bemöts hon snarare med beundran. Hon berättar också att hon är bra på alla sorters bilar. Det är en del i hennes jobb att aldrig veta vilken bil hon skall få för dagen. Vilket hon gillar! 
 
Om att inspirera andra: 
Till andra som vill börja köra lastbil så säger jag bara ”Det går inte att få bättre utsikt och du får vara självständig”. För Saras del passar jobbet henne perfekt då hon måste vara noggrann med tider eftersom hon själv är väldigt punktlig. För att underhålla sig själv i bilen så lyssnar hon på musik. I stort sett all musik som finns. 
 

Kontakt