Tank- och bulktransporter är ett högspecialiserat segment inom åkerinäringen där säkerheten aldrig får kompromissas. Omkring 400 av Sveriges Åkeriföretags medlemsföretag arbetar med att transportera farligt gods eller andra bulklaster som kräver särskilda tillstånd, avancerad hantering och ställer höga krav på kompetens, teknik och säkerhet.
Nätverkets roll inom tank- och bulktransporter
Förare som kör tank- och bulktransporter är specialutbildade och verksamheten är starkt reglerad av nationella och internationella säkerhets- och miljökrav. Genom vårt nätverk för tank- och bulktransporter samlar vi branschens expertis, driver på för bättre villkor, tydligare regelverk och en sund utveckling. Nätverket fungerar som en plattform för påverkan, samarbete och kunskapsutbyte – och för att skapa bättre förståelse för branschens förutsättningar.
Nätverkets övergripande mål
Vårt mål är att skapa bästa möjliga förutsättningar för tank- och bulktransporter i Sverige. Vi vill säkerställa att våra medlemsföretag får verka under rättvisa villkor, att deras kunskap tas tillvara i utvecklingen av nya regelverk och att säkerhetsnivån i branschen fortsätter vara hög.
Genom samarbete, tydlig branschrepresentation och riktade kompetensinsatser bidrar nätverket till en bransch som är trygg, professionell och långsiktigt hållbar – både ur ett affärs- och samhällsperspektiv.
Aktuella frågor vi driver inom nätverket:
-
Harmonisering av regler för farligt gods, nationellt och internationellt.
-
Påverkar regelverk och är en självklar samtalspart till myndigheter och beslutsfattare inom säkerhetsfrågor
-
Stark samverkan och löpande dialog med myndigheter som MSB i utvecklingen av ADR-regelverket.
-
Driver utbildningsfrågor tillsammans med SPBI och TYA för att säkerställa kompetensförsörjning inom området.
-
Samverkar med SPBI om villkor och standardisering för lastning, transport och lossning.
-
Samarbete i branschfrågor mellan medlemsföretag för en sund och hållbar utveckling.
-
Arrangerar Tanktransportdagen – en branschkonferens som samlar nyckelpersoner från myndigheter och åkerinäring vartannat år.
Styrgrupp
- Kjell Lindqvist – Burlink Transport AB, Piteå
- Robert Norrsjö – Norrsjö Åkeri AB, Köping
- Daniel Rodhe – Rodhe Tankrengöring AB, Göteborg
- Jens Christiansson – Samat Nordic AB, Helsingborg
- Michael Stertman – Powder Trans AB, Landskrona
Kontaktperson
