Volvo vill bygga batterifabrik i Sverige

Publicerad tors, 08/11/2022 - 14:47

En ny, stor fabrik för produktion av battericeller till lastbilar kan stå klar i Västsverige inom några år. Det meddelade Volvokoncernen i början av augusti.

Elektriska lastbilar är på väg väg att slå igenom på allvar och försäljningen kommer troligen att mångdubblas inom några få år. Det kräver en kraftigt ökad produktion av batterier. I början av augusti gick Volvokoncernen ut med nyheten att man påbörjat processen med att etablera en fabrik för storskalig serieproduktion av battericeller för lastbilar. En fabrik som kan komma att hamna i Mariestad.

–  Vi vill leda omställningen till ett fosssilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100 procent fossilfria lösningar. Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.

Ambitionen är att minst 35 procent av de produkter koncernen säljer ska vara elektriska 2030. Det kräver stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi.

– Det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partner, och vi börjar resan nu, säger Martin Lundstedt.

För att hitta rätt plats för etableringen har Volvo genomfört en lokaliseringsstudie. Den har visat att Skaraborgsregionen är den bästa platsen, och man har föreslagit att etableringen sker i Mariestads kommun. Det är tillräckligt nära motorfabriken i Skövde och den kompetens och infrastruktur som finns i logistik- och motorfordonsklustret i Västsverige. Mellan huvudkontoret och den nya batterifabriken skulle det i så fall bli en restid på omkring två timmar.

Exakt när byggnationen kommer ske, eller när de sista besluten om lokalisering sker, anger inte Volvo, men när etableringen är klar och produktionen igång ska kapaciteten gradvis öka för att nå ”storskalig serieproduktion” före 2030. Produktionen ska spänna över hela linjen av stora produktområden som Volvo själva arbetar inom, såsom lastbilar, busar och anläggningsmaskiner. Volvo skriver också i ett pressmeddelande att batterierns ska designas för kommersiella fordonsapplikation för att stödja den globala utrullningen av elektriska fordon inom dessa områden, vilket skulle kunna innebära att inte bara Volvo kommer att kunna ta del av produktionen.

Sverige tar i och med den nya miljardsatsningen ytterligare ett steg mot att bli ett Mecka för batteritillverkning. Northvolts första fabrik i Skellefteå är redan igång med produktionen och företaget berättade i vintras att man tillsammans med Volvo Cars ska bygga en ny fabrik i Göteborg som ska stå klar 2025. En investering på uppskattningsvis 30 miljarder. I Västerås finns redan Northvolt Labs, en anläggning för både produktion och utveckling samt testning, och Northvolt planerar även för produktion i Borlänge. Norska Freyr Battery har också planer på att etablera en produktionsanläggning i Sverige.

I framtiden kan batterier till Volvos lastbilar och anläggningsmaskiner komma att tillverkas i Mariestad.