Volvo, Daimler och Traton i gemensam satsning på laddinfrastruktur

Publicerad ons, 07/07/2021 - 10:33

Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group har undertecknat en avsiktsförklaring om att installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar i Europa. Det skriver Volvokoncernen i ett pressmeddelande.

Det gemensamma målet är att initiera och snabba upp uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen för att öka kundernas förtroende och stödja EU:s omvandling till klimatneutrala transporter. 

Avtalet utgör grunden för ett planerat samriskföretag med en planerad start under 2022. Partnerföretagen har för avsikt att tillsammans investera 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter inom fem år från etableringen av företaget. Antalet laddningspunkter förväntas öka avsevärt över tid genom samarbeten med ytterligare partner och offentlig finansiering. Det planerade samriskföretaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och vara baserat i Amsterdam i Nederländerna.

– Vi skapar ett ledande europeiskt laddningsnätverk för att lägga den nödvändiga grund som gör det möjligt för våra kunder att genomföra omvandlingen till elektrifiering. Vi har kraftfull teknik för elektromobilitet och nu, i samarbete med Daimler Truck och Traton Group samt tack vare EU:s Green Deal, dessutom en branschomfattande förståelse samt en politisk miljö för att ta grundläggande steg mot hållbara transport- och infrastrukturlösningar, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.

Volvokoncernen ser satsningen som en kickstart för utvecklingen av laddinfrastruktur och väckarklocka för branschens övriga aktörer, myndigheter och lagstiftare. Det planerade laddningsnätet kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke. 

Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group kommer att äga lika stora andelar i det planerade samriskföretaget, men fortsätter vara konkurrenter inom alla övriga områden. Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighets- och andra godkännanden erhålls. Undertecknandet av ett avtal om samriskföretaget förväntas ske i slutet av 2021.

Volvo, Daimler och Traton ska bilda ett gemensamt bolag i en satsning på ny laddinfrastruktur.