Skogsindustrin kraftsamlar för fossilfria lastbilstransporter

Publicerad fre, 11/22/2019 - 09:02

Skogsindustrins lastbilstransporter ska bli fossilfria. Nu startar åtta organisationer ett gemensamt forskningsprojekt under ledning av Stockholm Environment Institute. 

I centrum för projektet står timmer Pod, en automatiserad och elektrifierad lastbil utvecklad av Einride, en prisbelönt svensk start-up som arbetar för en hållbar omställning av lastbilstransporter.

Forskningsprojektet ”Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn” ska påskynda innovationer för att nå klimatmålet nollutsläpp från transporter till 2045. Projektet ska föreslå nya system och kombinationer av tekniker som bör prövas i konkreta demonstrationsprojekt.


-  Idag står skogsnäringen för cirka 25 procent av godstransporterna med lastbil i Sverige, säger Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm. För att de här transporterna ska bli fossilfria behövs en mångfald av innovation där elektrifiering är en mycket viktig pusselbit.

Eftersom transportsektorns omställning till fossilfrihet måste öka takten för att nå klimatmålen siktar forskningsprojektet in sig på vilka kombinationer av tekniker och bränslen som kan vara ekonomiskt konkurrenskraftiga de kommande 5 – 10 åren och under vilka förutsättningar.


- Syftet med forskningsprojektet är att dra slutsatser om vilka kombinationer av tekniker som kan snabba på innovationer och skogsindustrins omställning, säger Björn Nykvist, projektledare på Stockholm Environment Institute. Tyngdpunkten ligger på att analysera hur genomförbara de är och ta fram underlag för möjliga demonstrationsprojekt.

Forskningsprojektet ska också analysera betydelsen av utvecklingen mot självkörande fordon och hur detta relaterar till valet av ny fossilfri transportlösning. Här är Einrides koncept intressant för forskningsprojektet. Einride har en lösning som bygger på självkörande, elektriska lastbilar. Det kan lösa två stora utmaningar som skogsnäringen har kopplat till transporter; självklart fossilfria transporter, men också chaufförsbrist, som näringen ser som ett växande problem.


Fakta

Projektet startade i september 2019 och ska slutföras i juni 2021. Stockholm Environment Institute är projektledare och aktivt deltagande sker även av Einride och Skogforsk. Skogsindustrierna är medfinansiär till projektet tillsammans med SCA, BillerudKorsnäs, Södra och Sveaskog. Total budget är knappt 2 miljoner. Forskningsmedel har beviljats från forskningsprogrammet Triple F, Fossil Free Freight, som i sin tur finansieras av Trafikverket.