Skadat hjul orsakade urspårning på Malmbanan
Det var i december 2023 som ett tåg på Malmbanan spårade ur och skadade 15 kilometer av rälsen och flera vagnar. Trafiken stod still i hela 65 dagar och orsakade stora logistikproblem i regionen, till höga kostnader. Nu har en haverikommission kommit fram till att skälet till urspårningen var ett skadat hjul.
Haverikommissionen slår i sin slutrapport fast att det var en skada i ett hjul som orsakade den stora urspårningen på Malmbanan i december 2023. Sprickbildning i hjulflänsen var grundorsaken till haveriet, där operativa rutiner, hjulskadedetektorer och analyser av detektordata inte kunde förutse hjulskadan, konstaterar kommissionen enligt LKAB:s rapportering.
– Haverikommissionens slutsatser stämmer väl överens med vår egen analys av vad som skett, och det är bra att vi nu en gång för alla kan slå fast vad som föranledde urspårningen. Den här typen av skada är mycket ovanlig och detektorsystemen längs banan fångade heller inte upp den, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB.
Utöver elva skadade malmvagnar förstördes 15 kilometer av järnvägen när det trasiga hjulet slog sönder räls och betongslipers. Trafiken stod still i 65 dagar LKAB och förlorade intäkter på cirka 100 miljoner kronor om dagen under stoppet.
– Vi har ett bra samarbete med Trafikverket och Bane NOR samt andra aktörer som Chalmers kring vilka lärdomar vi kan dra och hur vi tillsammans kan minska riskerna framåt, säger Linda Bjurholt.
– Men detta sätter också ljuset på Malmbanans sårbarhet och att konsekvenserna av en störning kan bli mycket stora, oavsett vad orsaken till störningen är. Denna gång var det ett skadat hjul, andra gånger har det varit andra saker. Vi lever med en enkelspårig järnväg i ett arktiskt klimat, där väder och vind kan komplicera och försvåra reparationer. Kapacitetsbristen är en sårbarhet för Sverige som måste byggas bort.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se