Självkörande Volvo-fordon till DFDS i Göteborg

Publicerad tors, 06/13/2019 - 11:53

Volvo Lastvagnars elektriska, uppkopplade och självkörande fordon Vera ska ingå i en helhetslösning för att transportera varor från ett logistikcenter till en hamnterminal i Göteborg. Uppdraget är ett resultat av ett nytt samarbete mellan Volvo Lastvagnar och logistikföretaget DFDS.

Syftet med samarbetet är att börja använda Vera i faktiska uppdrag och möjliggöra ett uppkopplat system för ett kontinuerligt flöde av varor från ett DFDS‑logistikcenter till en APM Terminals hamnanläggning i Göteborg för vidare distribution över hela världen.

År 2018 presenterade Volvo Lastvagnar sin första elektriska, uppkopplade och självkörande lösning avsedd för repetitiva uppdrag i logistikcenter, fabriker och hamnar. Vera är lämpad för transport av stora volymer varor med hög precision över korta avstånd.


- Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar.

Målet är att implementera ett uppkopplat system som består av flera Vera-fordon som övervakas av ett kontrolltorn. Syftet är att möjliggöra ett sömlöst och konstant flöde som kan skalas upp vid krav på ökad effektivitet, flexibilitet och hållbarhet. Samarbetet med DFDS är ett första steg mot att börja använda Vera i verkliga transportuppdrag på förutbestämda allmänna vägar i ett industriområde.
-

Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar, säger Torben Carlsen, vd och koncernchef för DFDS. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet.

Denna transportlösning med självkörande fordon ska vidareutvecklas avseende teknik, drifthantering och infrastrukturanpassningar innan den kan fungera fullt ut. Dessutom ska nödvändiga säkerhetsåtgärder vidtas för att uppfylla samhällets krav på en säker lösning för självkörande transporter.

När Volvo Lastvagnar har fått mer erfarenhet har Vera potential att användas i liknande situationer som ett komplement till dagens transportlösningar.


- Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle, säger Mikael Karlsson. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren.

Fakta:

Uppdraget är att flytta containrar från DFDS logistikcenter i Göteborg till en APM Terminals containerterminal enligt önskad kapacitet.

Det autonoma systemet övervakas av en operatör i ett kontrolltorn som också ansvarar för transporten.

Lösningen är lämplig för repetitiva flöden med en maxhastighet på 40 km/h.

Infrastrukturanpassningar är en del av implementeringen av det kompletta transportsystemet, inklusive automatiska grindar vid terminalerna.

Volvo Lastvagnar och DFDS är huvudpartners men flera aktörer är inblandade i genomförandet av Veras första uppdrag.

DFDS tillhandahåller färje- och transporttjänster i Europa och Turkiet och genererar årliga intäkter på cirka 17 miljarder kronor. De 8 000 anställda är placerade på fartyg och kontor i 20 länder. DFDS har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är noterat på NASDAQ Copenhagen.

DFDS är dessutom en av de större leverantörerna av transport- och logistiktjänster till Volvo-koncernens produktionsanläggningar i Göteborg.

APM Terminals är en leverantör av hamnservice och lösningar för containerterminaler, som driver ett globalt nätverk av 76 hamnar. APM Terminals är en del av A.P. Moller - Maersk, ett integrerat containerlogistikföretag som arbetar med att ansluta och förenkla kundens leverantörsflöden. Man är verksam i 130 länder och sysselsätter cirka 70 000 anställda.

Initiativet genomförs med stöd av Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten genom det strategiska fordonsforsknings- och innovationsprogrammet FFI.