Premiär för S-Way baserad Nikola Tre

Publicerad fre, 12/06/2019 - 05:38

Inom två år kommer vi att se de första el- och vätgaslastbilarna från det amerikanska företaget Nikola i Europa. Nikola startades för bara några år sedan - och bolagets medarbetare är främst experter på el- och vätgasdrift.

Svensk Åkeritidning var på plats i Turin i Italien på måndagskvällen, den 2 december när den europeiska upplagan av Nikolas senaste lastbil – Nikola Tre – premiärvisades. 

Lastbilen har utvecklats tillsammans med Nikolas europeiska partner Iveco, som bland annat har ansvarat för hyttutveckling.

Där europeiska elektriska lastbilar främst utvecklas för distribution, har Nikola Tre utvecklats som ett fordon främst avsett för fjärrtrafik, dragbilstrafik och gränsöverskridande transporter.

Den nya lastbilen är ett samarbete mellan Iveco, Nikola Corporation och FPT. Den är byggd med Iveco S-Way som utgångspunkt.

I Turin visades en preliminär skissmodell av Nikola Tre. Fordonet är baserat på Iveco S-Way som lanserades i juli 2019 i Madrid. Elektronik- och infotainmentsystemet är byggt av Nikola.

Gemensamt för de flesta eldrivna lastbilar är att de förväntas vara färdiga för försäljning om några år.

- Nikola vill ta sig an Europa som ett ostoppbart godståg, säger företagets grundare och förgrundsfigur Trevor Milton vid presentationen – med hänvisning till hans uppväxt med en far som arbetade vid ett järnvägsbolag i Las Vegas.

Den europeiska premiärvisningen av Nikola Tre i Turin var för övrigt förlagd till en konferensanläggning som tidigare varit verkstad och garage för spårvagnar.

Genom samarbetet med Iveco säkerställer Nikola ett europeiskt fotfäste genom Ivecos paneuropeiska återförsäljar- och servicenät.

Det bör nämnas att Trevor Miltons rival Elon Musk och hans företag Tesla, som också har en elektrisk lastbil på väg, har uppkallat ”sina” bolag efter samma person, nämligen ingenjören Nikola Tesla.

Nikola Tesla var en serbisk-amerikansk fysiker, uppfinnare och elektroingenjör. Han är erkänd som en av de mest betydelsefulla forskarna på 1800-talet och början av 1900-talet.

Nikola arbetar med många företag för att skapa sina lastbilar - bland andra ZF, Bosch och Mahle.

- Iveco S-Way är en unik produkt som visar Ivecos förar- och kundfokus, säger Gerrit Marx, chef för Ivecos lastbilsdivision (President Commercial and Special Vehicles på Ivecos ägarbolag CNH Industrial). Det här är redan en framgång på flera marknader. Byggd som Nikola Tre, markerar bilen en start för nollutsläppsbilar hos oss som kommer att förändra transportbranschen. 

Nikola-dragbilen, som visades i Italien, är en fullskalamodell som går långt för att visa hur Nikola Tre kommer att se ut när den tas i full produktion.

Enligt Nikola är räckvidden för en batterielektrisk Nikola upp till 400 km med motsvarande prestanda, eller bättre, jämfört med en dieseldriven dragbil.

Lastbilen kommer att ha ett modulärt batterisystem med en total kapacitet på 720 kWh, med möjlighet att anpassas efter kundens behov.

Nikola Tre blir tillgänglig som en 4x2 dragbil och som en två- och treaxlig lastbil med påbyggnad. Den senare ska ha en totalvikt mellan 18 och 26 ton och anpassas till lokal och regional distribution.

Det batterielektriska systemet på Nikola Tre är byggt för att fungera med Nikolas bränslecellsteknologi. Så ett batterielektriskt Nikola Tre (BEV) skulle kunna konverteras till bränslecellselektriska fordon (FCEV) under de kommande åren.

Inom några år, "de kommande åren", säljs Nikola Tre både som BEV och FCEV.

Batteriversionen av Tre kommer att lanseras på mässan IAA 2020 i Tyskland och vid evenemanget Nikola World 2020. Första leveranserna kommer att vara 2021.

Bränslecellversionen är planerad att finnas på marknaden senast 2023.