Postnord avvecklar tjänst för oadresserad reklam

Publicerad fre, 09/23/2022 - 08:24

Postnord har beslutat att lämna marknaden för bred masskommunikation. Det innebär bland annat att bolaget avvecklar sitt standarderbjudande för oadresserad direktreklam.

Marknaden för ODR-distribution är oerhört prispressad, konstaterar Postnord i ett pressmeddelane. Omvärldsfaktorer har bland annat let till markant högre priser på papper och drivit på kunderna minskade intresse för oadresserad reklam. När volymerna går ner minskar även lönsamheten.

– ODR Standard har nästan halverats i volym de senaste fyra åren och sett till detta, och kundernas betalvilja, kan vi inte längre fortsätta att erbjuda tjänsten, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.

När ODR Standard fasas ut, blir adresserad direktreklam (ADR) och analys en dominerande del av reklamerbjudandet. Även den mer lokala varianten, ODR Exklusiv, kommer att finnas kvar i Postnords reklamportfölj.

Avvecklingen av ODR Standard innebär att de fristående ODR-terminalerna inte längre behövas, vilket påverkar medarbetare inom distribution och andra tjänster kopplade till ODR Standard. Vad detta innebär för anställda i form av omplaceringar, erbjudande om nya arbetsuppgifter eller avgångar kan inte Postnord svara på ännu.

Sista utdelningsdagar med tjänsten ODR Standard är 3–4 april 2023.