Clas Ohlson drar ner på distributionscentral och huvudkontor
Som ett led i att effektivisera sin organisation implementerar detaljhandelskedjan Clas Ohlson ett handlingsprogram som kan beröra 150 – 200 personer, primärt vid bolagets huvudkontor och distributionscentral i Insjön i Dalarna.
Åtgärden är ett steg i implementeringen av handlingsprogrammet CO100+. Genom att skapa en mer effektiv organisation frigörs resurser för den omställning som krävs för långsiktig lönsam tillväxt i en snabbt föränderlig detaljhandelsmarknad.
Att effektivisera organisationen är ett av de tidigare kommunicerade nyckelområdena för kostnadsreduceringar i handlingsprogrammet CO100+. Andra nyckelområden där Clas Ohlson arbetar för att sänka kostnadsnivån är exempelvis lägre inköpskostnader för varor till försäljning, och för varor och tjänster för internt bruk.
Handlingsprogrammet förväntas reducera bolagets årliga kostnader med 200 – 250 miljoner kronor från och med verksamhetsåret 2020/21.
Syftet med den organisatoriska översyn som Clas Ohlson nu genomför är att sänka kostnaderna och skapa en mer effektiv och flexibel organisation med rätt kompetensmix som står bättre rustad att dra nytta av de möjligheter som ges av digitalisering, automatisering och det ändrade kundbeteendet inom detaljhandeln.
- Digitaliseringen driver förändring i hela samhället, och detaljhandeln är inget undantag, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef i Clas Ohlson. Vi har redan tagit flera steg för att komma närmare kunden och nästa steg är att ändra vår kompetensmix för att ytterligare ta tillvara på de möjligheter som finns. Vi behöver också arbeta på nya sätt för att uppnå en kostnadsnivå som gör att vi kan fortsätta växa på en alltmer konkurrensutsatt marknad.
Totalt beräknas cirka 150 – 200 tjänster att beröras av förändringarna, primärt vid bolagets huvudkontor samt distributionscentral i Insjön i Dalarna. Övertalighet liksom naturliga avgångar, omplaceringar och outsourcinglösningar kommer att diskuteras i förhandlingarna med de fackliga organisationerna som inleds inom de närmaste veckorna.
Processen kommer att ske i flera steg där en första driftsinskränkning planeras till våren 2019 och där hela processen beräknas vara avslutad i början av 2020.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00