
Index och de tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifterna
SCB fastställer varje månad index som speglar kostnadsutvecklingen inom åkeribranschen. En av de kostnader som SCB mäter är förarkostnaden. När SCB fastställer index följer de en metod som bestämdes när serien började mätas. I korthet innebär den att SCB ska beakta kostnader som exempelvis avtalade löner och arbetsgivaravgifter.
Index för mars fastställdes av SCB den 25 mars och det var innan riksdagen beslutat att göra en tillfällig sänkning av de lagstadgade arbetsgivaravgifterna. Sänkningen avser löner utbetalda under mars till maj i år. Riksdagens beslut innebar att SCB tvingades ta ställning till om index som fastställdes för mars ska korrigeras och inte minst hur stor nedsättningen är.
Nedsättningen varierar mycket mellan olika åkerier. Ett åkeri med höga lönenivåer, många anställda, mycket OB och övertid får i procent en avsevärt lägre verklig kostnadssänkning än ett åkeri med enbart ett fåtal anställda med avtalsnivå på löner och lite OB eller övertid. Skillnad finns också för små företag där en del förare är över 65 år.
SCB har haft flera olika tänkbara sätt att hantera frågan. Den rent statistiskt mest exakta kanske var att försöka beakta alla omständigheter. Något som kräver omfattande insamling av data och som dessutom skapar ett index som är svårt att använda av parter i en affärsuppgörelse.
När detta skrivs har Sveriges Åkeriföretag fått en preliminär information från SCB om hur de avser att hantera frågan. Samma information har gått till en rad andra branschorganisationer eftersom problemet är samma i många branscher. SCB ser som det för tillfället bästa alternativet att de inte beaktar den tillfälliga sänkningen i de indextal som fastställs för mars till maj eftersom den är så svår att mäta och ger ett för användarna mindre användbart värde. Istället verkar det som att SCB väljer att fastställa index utan att beakta den nedsatta arbetsgivaravgiften och att man samtidigt, som en del av det officiella indextalet, anger att man ändrat metod för fastställande och vad det innebär.
Sveriges Åkeriföretag tycker att lösningen är den bästa möjliga för tillfället.
Mer nyheter om index
Nu öppnar vi nomineringen till Topp 40 under 40
Nu är det dags igen. Nomineringen till Sveriges Åkeriföretags Topp 40 under 40 är öppen! Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Tveka inte, nu har du chansen att lyfta fram den drivkraft, professionalism och inspiration som finns i vår bransch.

Välkommen på en temadag med Helmia Lastbilar AB
Sveriges Åkeriföretag bjuder in dig och dina kollegor till en temadag hos Helmia, Karlskoga, lördagen den 27 september. Vi utlovar en inspirerande dag med mycket på schemat.
Familjedag på Tosselilla
Vi är glada att bjuda in dig och din familj till en dag fylld med äventyr och roliga aktiviteter på Tosselilla i Tomelilla, lördagen den 28 juni.
Välkommet regeringsuppdrag: Fokus på bättre vägar och effektivare långväga godstransporter
Regeringen har gett Trafikverket och Trafikanalys tre nya uppdrag med syftet att skapa ett mer effektivt, sammanhängande och konkurrenskraftigt transportsystem för näringslivet. För åkerinäringen är två av uppdragen särskilt intressanta: kartläggningen av bärighetsbrister i det icke-statliga vägnätet, och den nya handlingsplanen för långväga godstransporter.
Välkommen på medlemslunch i Gävle
Kom och ät lunch med oss på Sveriges Åkeriföretag, torsdagen den 22 maj, på Stora Vall i Gävle. Vi bjuder in till samtal kring aktuella frågor och information om medlemsförmåner.
Få senaste nytt om effektiva och förenklade transportdispenser
Trafikverket arbetar med att genomföra förenklingar och effektiviseringar vad gäller transportdispenser. Få senaste informationen om hur arbetet fortskrider i vårt webbinarium den 23 maj.

Ny utlysning: 400 miljoner till laddinfrastruktur för tunga vägtransporter
Energimyndigheten fortsätter arbetet med att stärka omställningen inom tunga vägtransporter. En ny utlysning på 400 miljoner kronor riktar sig till aktörer som vill bygga ut laddinfrastruktur vid strategiska punkter som hamnar, lager och logistikanläggningar.
Stödet för lätta ellastbilar förlängs – 40 000 kr kvar till oktober 2025
Regeringen har idag meddelat att det statliga stödet för inköp eller leasing av lätta ellastbilar på upp till 40 000 kronor per fordon förlängs. Den tidigare aviserade sänkningen av stödnivån till 30 000 kronor från den 1 juli 2025 slopas. Istället behålls det högre stödbeloppet fram till att stödet upphör helt den 1 oktober 2025.
Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025
Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen.

Sveriges Åkeriföretag om nya regler för vinterdäck och snökedjor
Sveriges Åkeriföretag har lämnat in remissvaret på Landsbygds- och infrastrukturdepartementets förslag om nya regler för vinterdäck och krav på snökedjor. Förslaget innehåller två alternativ, vilka båda syftar till att förbättra säkerheten vintertid, men skiljer sig åt i hur reglerna utformas.