Fortsatta problem med telefonförsäljare

Publicerad 2022-11-30 / 08:54 av Charlotta.Nilsson i Juridik

Sveriges Åkeriföretag har tidigare skrivit om oseriösa telefonförsäljare, senast den 7 oktober Lägg på luren - Varning för telefonförsäljare. Vi ser att det fortsatt kommer in en del ärenden till våra jurister kring oseriösa telefonförsäljare och det är fortsatt nya och olika företagsnamn på de operatörer som ringer till våra medlemmar.

Sedan den senaste artikeln har Sveriges Åkeriföretags jurister haft ett möte med Svensk Handel där dessa problem återigen har lyfts. Svensk Handel är medvetna om att problem med oseriösa telefonförsäljare existerar och arbetar kontinuerligt med att varna för företag med oseriösa försäljningsmetoder via sin Varningslista Varningslistan - Svensk Handel som ständigt uppdateras. Att ett namn saknas på listan är dock ingen garanti för att verksamheten är seriös utan var alltid vaksam på företagets erbjudande och tillvägagångssätt.

I samråd med Svensk Handel vill nu Sveriges Åkeriföretag uppmana våra medlemmar som blir uppringda eller som får en faktura från ett företag på varningslistan eller ett företag som ni anser är en oseriös telefonförsäljare att informera Svensk Handel direkt. Detta kan ske genom att mejla Svensk Handel på varningslistan@svenskhandel.se eller att ha med den mejladressen som kopia i mejlet till den oseriösa telefonförsäljaren när ni bestrider en faktura som ni anser är felaktig och som har sin grund i en oseriös/vilseledande införsäljning. Svensk handel får då löpande information om vilka företag som kontaktar er medlemmar i vilseledande syfte och kan fylla på varningslistan.

Vi vill slutligen också skicka med vår uppmaning om att om ni blir uppringda av någon som påstår sig ringa från er egen telefonoperatör – lägg på luren och ring istället upp er befintliga telefonoperatör själv på det nummer som du vet är korrekt.

Ni kan alltid kontakta SÅ Juridik innan ni skriver på, eller om ni har blivit utsatta för oseriösa telefonförsäljare.