Välkommet regeringsuppdrag: Fokus på bättre vägar och effektivare långväga godstransporter
Regeringen har gett Trafikverket och Trafikanalys tre nya uppdrag med syftet att skapa ett mer effektivt, sammanhängande och konkurrenskraftigt transportsystem för näringslivet. För åkerinäringen är två av uppdragen särskilt intressanta: kartläggningen av bärighetsbrister i det icke-statliga vägnätet, och den nya handlingsplanen för långväga godstransporter.
Idag är cirka 45 procent av det statliga vägnätet klassat som bärighetsklass 4 (BK4), vilket möjliggör tyngre och mer effektiva transporter. Men transportkedjorna är inte starkare än sin svagaste länk och ofta startar och slutar tunga transporter på kommunala eller enskilda vägar som inte alltid är dimensionerade för dagens eller morgondagens transportbehov.
Därför är det mycket positivt att regeringen nu uppdrar åt Trafikverket att identifiera behov av bärighetshöjande åtgärder även i det icke-statliga allmänna vägnätet. Uppdraget ska ske i nära dialog med kommuner, väghållare och näringslivet.
– Det är mycket glädjande att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att kartlägga behovet av bärighetshöjande åtgärder i det icke-statliga vägnätet. Vi har länge lyft behovet av ökad transporteffektivitet och ett utökat vägnät för att möjliggöra tyngre och längre, mer hållbara transporter, säger Peter Svensson, ansvarig för Teknik och Infrastruktur i Sveriges Åkeriföretag
– Det är särskilt positivt att uppdraget ska genomföras i dialog med näringslivet, en viktig förutsättning för att identifiera rätt stråk och åtgärder utifrån faktiska godsflöden.
– Vi ser fram emot att bidra med åkerinäringens perspektiv och konkreta inspel kring vilka delar av vägnätet som är mest angelägna att förstärka för att skapa sammanhängande och funktionella stråk för längre och tyngre fordon. Detta kommer ge stor nytta för både näringsliv, totalförsvar och samhällsekonomi, avslutar Peter Svensson.
Handlingsplan ska stärka långväga transporter
Utöver vägnätsuppdraget har Trafikverket även fått i uppdrag att ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan för långväga godstransporter med fokus på transporter som går över läns- och nationsgränser. Målet är att förbättra transportflöden och tillgänglighet genom kortare handläggningstider, bättre kapacitet och mer pålitliga transporttider.
Handlingsplanen ska presenteras senast den 1 december 2025, och följas av konkreta åtgärder fram till 2028.
Sammantaget är detta steg i rätt riktning för att möjliggöra effektiva och hållbara godstransporter i hela landet, där vägtransporternas roll som ryggrad i svensk logistik får ökad uppmärksamhet.

Peter Svensson
Teknik och infrastruktur
010-510 54 08
peter.svensson@akeri.se