Vägvalet 2022 Sveriges Åkeriföretag

Vägvalet 2022

Åkerinäringen är en samhällsviktig bransch och avgörande för industri och handel, för sjukvård och varuförsörjning, för samhällsbyggande, för att säkra både rent vatten och värme och som en viktig resurs för svenskt försvar.

Åkeriföretagen verkar på en global marknad vilket innebär att konkurrens på lika villkor inom EU är avgörande. Regelverk och förutsättningar att bedriva åkeriverksamhet måste vara jämförbara för att säkra utvecklingen av svensk åkerinäring och stärka näringslivets konkurrenskraft. 

Resurser behöver öronmärkas för flera delar som rör svensk åkerinäring. Bland annat gällande infrastruktur, omställning till fossilfrihet, kontroller på väg och införande av gemensamma regelverk. 

I Vägvalet 2022 har vi listat 39 åtgärdspunkter som vi anser behöver drivas igenom.   

Åkerinäringens färdplan till fossilfri konkurrenskraft ligger som grund för delar av våra politiska åtgärdsförslag. I färdplanen beskrivs nödvändiga politiska beslut, möjliga tekniksprång och affärsmöjligheter som gör att åkerinäringen når fossilfrihet och samtidigt stärker sin konkurrenskraft.

Åtgärdspunkter

Miljö

  • Öka tempot på uppgradering av broar och vägar som klarar bärighetsklass BK4 som motsvarar 74 tons lastbilar
  • BK1 bör uppgraderas till BK4 senast 2025 och resterande broar med begränsningar som inte hunnit åtgärdas skyltas BK1
  • Implementera från år 2023 Trafikverkets förslag att upplåta 900 mil väg för 34,5 meters lastbilar
  • Eventuellt införande av vägavgifter bör koordineras och balansera en rimlig total skattenivå genom skatteväxling för yrkesmässig trafik
  • Drivmedelutsläpp av koldioxid bör beaktas i ett livscykelperspektiv, LCA, eller Well-ToWheel-perspektiv, WtW
  • Säkra tillgång på biodrivmedel också på längre sikt. Flytande och gasformiga fossilfria drivmedel har en viktig roll att spela för att ställa om de vägtransporter som är svåra att elektrifiera 
  • Minska samhällets sårbarhet och värna samhällets robusthet i klimatarbetet genom att säkra en ökad och stabil tillgång på energi och drivmedel.
  • Öka inhemsk produktion av biobränslen och vidta andra åtgärder för att minska kostnaderna som inblandningen av biobränslen i reduktionsplikten medför
  • Koordinera behovet av elektrifiering och laddinfrastruktur för åkerinäringen. Det behövs ett helhetsperspektiv kring utbyggnad, tillgång och betalning av laddinfrastruktur 
  • Reduktionspliktsnivån för diesel måste omedelbart ses över och tillfälligt ändras eller pausas för att medverka till att Sverige kan uppnå ett betydligt lägre dieselpris i nivå med medelpriset inom EU

Mobilitetspaketet

  • Inför mobilitetspaketet i svensk lagstiftning samt säkra resurser för kontroll av efterlevnaden av de nya bestämmelserna för att undvika att de enbart blir en teoretisk produkt
  • Fortsätt verka både nationellt och på EU-nivå för att den svenska åkerinäringen får förutsättningar att bedriva sin verksamhet i konkurrens baserad på kvalitet och miljö, och inte baserad på social dumpning av utländska aktörer med dåliga arbetsvillkor

Effektiv vinterväghållning

  • Bryt ut vinterväghållningen och upphandla dessa akuta åtgärder separat i driftområdena
  • Skapa förutsättningar för direktavtal mellan upphandlare och de aktörer som äger vinterväghållningsresurserna
  • Grundersättning och jourersättning måste höjas och öronmärkas för att skapa rimliga förutsättningar för åkeriföretagen som utför vinterväghållning 

Skatter och avgifter

  • Energi- och koldioxidskatten på diesel bör sänkas permanent till EU:s mininivå och om möjligt ännu lägre eller tas bort för att motverka de högre kostnaderna som reduktionsplikten ger i ett nytt säkerhetspolitiskt läge
  • Yrkesmässig trafik bör med restitution återfå mellanskillnaden i högre skatt jämfört med EU mininivå för drivmedelsskatt
  • De skattenivåer som föreslås i nya förlaget till Energiskattedirektiv bör vara harmoniserade inom EU på en fix nivå för drivmedel till yrkesmässiga transporter vilket medverkar till mer likvärdiga konkurrensvillkor
  • Sänkt energi- och koldioxidskatt motsvarande den fossilfria andelen diesel i reduktionsplikten, vilket kan kräva undantag från EU:s miniminivåer på energiskatt
  • Fasa ut den årligt återkommande 2 procentiga BNP indexeringen av skatten på bensin och diesel

Fair Transport / Upphandling

  • Åkeriföretags arbete med miljö, trafiksäkerhet och arbetsmiljö måste värderas högre i transportupphandlingar i både offentlig och privat sektor
  • Synliggör transporten tydligare i produkter/tjänster i upphandling och följ upp efterlevnad och ständig förbättring
  • Förenkla upphandlingarna inom LOU ytterligare, i synnerhet för små och medelstora företag. Ett exempel kan vara att dela upp större upphandlingar och på så vis göra det möjligt att lägga anbud på olika delar. 

Kompetensförsörjning

  • öka antalet utbildningsplatser i gymnasieskolornas yrkesprogram – Fordon och Transport för fler yrkesförare
  • öka antalet utbildningsplatser i den kommunala vuxenutbildningen för fler yrkesförare
  • Alla utbildningstimmar inom YKB fortbildning och ADR-utbildningarna ska kunna genomföras digitalt
  • Undanta pensionerade yrkesförare kravet på YKB-fortbildning 

Kontroller på väg

  • För en effektiv kontrollverksamhet av den yrkesmässiga trafiken på väg behövs en överflyttning av resurser från Polismyndigheten och Transportstyrelsen till en helt ny organisation med helt nya personalkategorier
  • Kontroller på väg av den yrkesmässiga trafiken bör kunna utföras av andra specialutbildade kontrollanter än polismän
  • Kontroller på väg av den yrkesmässiga trafiken måste effektiviseras med nya arbetsformer. Mer automatisk övervakning och riktade uppsökande kontroller mot de som fuskar systematiskt  

Infrastruktur

  • Mer resurser behövs för att stärka befintlig väginfrastruktur och minska den underhållsskuld vi har på vårt vägnät och som fortsätter växa
  • Eventuellt nya stambanor för järnväg ska finansieras separat utanför ordinarie infrastrukturplan, men endast byggas om investeringarna är tillräckligt samhällsekonomiskt lönsamma

Juridik

  • Utred vem som äger och ska få tillgång till fordonsdata. Detta är viktigt ur ett konkurrens- och företagsekonomiskt perspektiv
  • Utred hur offentliga aktörer kan samverka med åkerinäringen kring digitalisering och datadelning för att effektivisera logistikflöden 
  • Inför en skyddslag för (små och medelstora) företag motsvarande ångervecka vid telefon- och internetförsäljning 
  • Utred ett eventuellt undantag av Trafiktillstånd för körning av eget gods

Kör- och vilotider

  • Lägga över i lag i stället för förordning i syfte att få till förarbeten och på så vis kanske öka tydligheten i tillämpningen för våra medlemmar och näringen

Rastplatser

  • Öka antalet rastplatser, parkeringsplatser och stoppfickor längs våra vägar, och dimensionera för tillträde för längre och tyngre ekipage

EU-trailers

  • Inför säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar på vinterväg likt förslagen som var ute på remiss våren 2020

 

Vägval 2022