Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2022

Publicerad 2022-05-16 / 14:06 av Charlotta.Nilsson i Nyheter

Den 12 maj genomfördes Sveriges Åkeriföretag sitt årsmöte på Steam Hotell i Västerås. Sveriges Åkeriföretag Mitt stod som värd och det var ett efterlängtat fysiskt möte som genomfördes efter att ha blivit uppskjutet två gånger tidigare.

Många medlemmar samlades redan på onsdagen för möjlighet att nätverka. På förmiddagen den 12 maj gavs möjlighet till föreningsmöten innan de 160 anmälda samlades för årets hemliga programpunkt. Detta år var det, Bo Dahlbom, Filosofie doktor i teoretisk filosofi, som tog deltagarna på en resa in i framtiden.

På årsmötet avtackades styrelseledamoten Per Göransson, Miljörevision AB och som hans efterträdare valde stämman in Magnus Lindby, Roma grus, Gotland. Välkommen Magnus! Mikael Nilsson fick fortsatt förtroende som ordförande och Ingrid Skoog-Bengtsson som vice ordförande.

Rickard Gegö återgav verksamhetsåret 2021 med en bildkavalkad till tonerna av Life is a highway. Produktionsbolaget Alaska som filmar Svenska Truckers berättade om sina erfarenheter av åkerinäringen i koppling till serien och hur imponerade de är över åkeriföretagens vardag där snabba beslut och ändrade planer är vardagsmat. Årsmötet fick även en exklusiv förhandsvisning inför höstens säsong.

Krister Brus, ordförande i Biltrafikens Arbetsgivareförbund var in bjuden att tillsammans med Sveriges Åkeriföretags ordförande prata om Fair Transport och det gemensamma bolag som nu bildats. Båda organisationerna tror starkt på certifiering och ser att den fyller ett behov hos både transportköpare och transportsäljande företag.

Nästa år är det Sveriges Åkeriföretag ABC som bjuder in till Stockholm. Ordförande Anette Berg och regionchef Jacob Hartman gav alla en hint om något riktigt storslaget….

Därefter följde en gemensam middag med underhållning. Tack alla ni som deltog.

Mikael Nilsson, ordförande och Rickard Gegö, vd hälsar alla välkomna.
Nike Lindbom och Anders Knave från Alaska Film och TV berättade om Svenska Truckers.
Krister Brus, ordförande i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Mikael Nilsson, ordförande I Sveriges Åkeriföretag berättar om Fair Transport.