mobilitetspaketet Sveriges Åkeriföretag

Storslam för vägpaketet i Europaparlamentet

Publicerad 2019-04-05 / 07:25 av Charlotta.Nilsson i EU

På torsdagen, den 4 april, skedde en historisk seger i Europaparlamentet då alla tre lagförslagen som Sveriges Åkeriföretag och NLA – Nordic Logistics Associaton – förespråkar och har fört fram till europaparlamentariker, gick igenom. Det handlar om kör- och vilotidsregler för lastbilsförare, utstationeringsregler och cabotage.

Europaparlamentet antog på torsdagen, den 4 april, sina ”första läsrapporter” om nya regler för vägtransporter i EU, det vill säga Mobilitetspaketet efter nästan två år av förhandlingar. 

- Omröstningarna i dag har visat att sunt förnuft vinner i slutändan, säger Søren H Larsen, vd i NLA – Nordic Logistics Association som är Sveriges Åkeriföretags och de danska, norska och finska åkeriförbundens gemensamma lobbyorganisation i Bryssel. Efter månader av försök från vissa ledamöter att med stöd i procedurbestämmelser blockera och försöka att hindra omröstningarna, visade trots allt omröstningarna i dag (torsdagen den 4 april, red anm) att Europaparlamentet kan ta sitt ansvar och driva utvecklingen av EU framåt. Parlamentet är nu berett att förhandla med Rådet för att komma fram till de slutliga överenskommelserna om lagstiftningen i det första mobilitetspaketet under de kommande månaderna.

Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, framhåller att den 4 april är är en viktig dag för åkeribranschen i Norden.

- Vårt nordiska samarbete inom NLA, och samarbetet med andra EU-länders åkeriorganisationer, har visat att det går att uppnå resultat i EU, säger han. Vi har inte fått allt vi önskade, många detaljer måste lösas vid tillämpningen av reglerna och vissa tidsfrister är lite för långa in i framtiden. Men det är så kompromisser är. Det viktiga är att vi rör oss i rätt riktning och förbättrar reglerna för vägtransporter.

Läs ett längre reportage hos Svensk Åkeritidning.