Regeringen vill förenkla hanteringen av transportdispenser

Publicerad 2025-06-02 / 07:11 av Charlotta.Nilsson i

Regeringen har beslutat om ett nytt uppdrag till Trafikverket för att stärka förutsättningarna för effektiva godstransporter på väg. Fokus ligger på att se över och förbättra hanteringen av transportdispenser, det vill säga undantag från trafikförordningens regler om mått, vikt och längd för motordrivna fordon.

Målet är att skapa en mer samordnad och förutsägbar dispenshantering som underlättar för företag att planera och genomföra sina transporter. I uppdraget ingår att analysera möjligheterna för Trafikverket att helt eller delvis ta över ansvaret från kommunerna, samt att ta fram en detaljerad kostnads- och konsekvensanalys, riskbedömningar, förslag till nya processer och en tidplan för ett eventuellt övertagande.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar översynen som kan komma att ligga till grund för en ”one-stop-shop” för åkeriernas dispenshanteringar.

– En samordnad hantering av transportdispenser stärker förutsättningarna för effektiva specialtransporter och förenklar för företag. Sveriges Åkeriföretag har länge lyft detta som ett önskemål och det senaste året har vi arbetat intensivt tillsammans med Trafikverket för att möjliggöra en förändring. 
 
Många mindre kommuner har idag bara en eller ett par medarbetare som hanterar dispenser, vilket gör verksamheten sårbar och i vissa fall leder till längre väntetider.

Analysen ska redovisas senast den 31 december 2025.

Samtidigt har Trafikverket fått i uppdrag att utveckla en digital informationsportal för sjöfartslinjer, i syfte att öka användningen av sjöfart inom godstransporter.