Kursen för att utvecklas till att bli effektivare i att skapa nya affärer hos både befintliga och nya kunder. Inriktningen kommer att vara utformad så att den speglar den vardag och de situationer som säljare inom vår bransch ständigt möter.
Försäljningens grunder med genomgång av hela säljprocessen från a-ö, samt hur kundernas köp- och beslutsprocess påverkar våra förutsättningar att agera och sälja. Vi går bl a genom följande:
- Segmentering (Vilka ska vi vända oss till)
- Prospektering (Hur bearbeta marknaden och kunderna)
- Skapa effektiva kundmöten (”Linjen i kundmötet”)
- Behovsanalys och argumentation (Frågebatteri)
- Att hantera invändningar och att få till lönsamma avslut (dvs minska behovet av att rabattera sina priser)
- Offert, avtal, leverans och uppföljning (Nöjd kund)
- Dokumentation och överlämning (Exempelvis till trafikledning)
- Praktiska verktyg i form av mallar för prospektering, uppföljning och kundplaner
- Att bygga långsiktiga kundrelationer