
Index och de tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifterna
SCB fastställer varje månad index som speglar kostnadsutvecklingen inom åkeribranschen. En av de kostnader som SCB mäter är förarkostnaden. När SCB fastställer index följer de en metod som bestämdes när serien började mätas. I korthet innebär den att SCB ska beakta kostnader som exempelvis avtalade löner och arbetsgivaravgifter.
Index för mars fastställdes av SCB den 25 mars och det var innan riksdagen beslutat att göra en tillfällig sänkning av de lagstadgade arbetsgivaravgifterna. Sänkningen avser löner utbetalda under mars till maj i år. Riksdagens beslut innebar att SCB tvingades ta ställning till om index som fastställdes för mars ska korrigeras och inte minst hur stor nedsättningen är.
Nedsättningen varierar mycket mellan olika åkerier. Ett åkeri med höga lönenivåer, många anställda, mycket OB och övertid får i procent en avsevärt lägre verklig kostnadssänkning än ett åkeri med enbart ett fåtal anställda med avtalsnivå på löner och lite OB eller övertid. Skillnad finns också för små företag där en del förare är över 65 år.
SCB har haft flera olika tänkbara sätt att hantera frågan. Den rent statistiskt mest exakta kanske var att försöka beakta alla omständigheter. Något som kräver omfattande insamling av data och som dessutom skapar ett index som är svårt att använda av parter i en affärsuppgörelse.
När detta skrivs har Sveriges Åkeriföretag fått en preliminär information från SCB om hur de avser att hantera frågan. Samma information har gått till en rad andra branschorganisationer eftersom problemet är samma i många branscher. SCB ser som det för tillfället bästa alternativet att de inte beaktar den tillfälliga sänkningen i de indextal som fastställs för mars till maj eftersom den är så svår att mäta och ger ett för användarna mindre användbart värde. Istället verkar det som att SCB väljer att fastställa index utan att beakta den nedsatta arbetsgivaravgiften och att man samtidigt, som en del av det officiella indextalet, anger att man ändrat metod för fastställande och vad det innebär.
Sveriges Åkeriföretag tycker att lösningen är den bästa möjliga för tillfället.
Mer nyheter om index
Nya krav på skyltning vid dispenstransporter från 1 augusti 2025
Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last efter att den tillfälliga övergångsperioden som funnits upphör att gälla.

Sveriges Åkeriföretag och DTL: Öresundsregionens transporter behöver en översyn
Den svenska regeringen har nu utsett en särskild utredare som ska ta fram ett förslag till underlag för en strategisk svensk-dansk undersökning av transporterna över Öresund. Sveriges Åkeriföretag och DTL – Danske Vognmænd och är mycket positiva till ett utökat samarbete inom transportområdet mellan länderna.
Möt Sveriges Åkeriföretag på Swedol
Välkommen till Swedol i Helsingborg den 10 juni samt Swedol i Växjö den 18 juni. Kom förbi och prata med oss om utmaningarna, möjligheterna – och hur ett medlemskap kan stärka ditt företag.
Nytt förmånsavtal – få full kontroll på dina avtal med DealManager
Nu blir det enklare att hålla koll på viktiga avtal i åkeriverksamheten. Genom vårt nya förmånsavtal med DealManager får du som medlem i Sveriges Åkeriföretag tillgång till ett digitalt verktyg som hjälper dig att samla, bevaka och hantera företagets avtal – allt på ett och samma ställe.
Regeringen vill förenkla hanteringen av transportdispenser
Regeringen har beslutat om ett nytt uppdrag till Trafikverket för att stärka förutsättningarna för effektiva godstransporter på väg. Fokus ligger på att se över och förbättra hanteringen av transportdispenser, det vill säga undantag från trafikförordningens regler om mått, vikt och längd för motordrivna fordon.
Höjd reduktionsplikt från 1 juli 2025
Från och med den 1 juli 2025 höjs reduktionsplikten i Sverige. Det innebär att drivmedelsleverantörer måste blanda in minst 10 procent biodrivmedel i bensin och diesel vilket är en ökning från dagens nivå på 6 procent. Nivån kommer att gälla fram till den 31 december 2026, och fortsätter sedan att ligga kvar under perioden 2027 till 2030.

Lyssna på webbinariet från den 23 maj om transportdispenser
Nu kan du lyssna på det senaste webbinariet från den 23 maj som handlar om transportdispenser. Det är Trafikverket, Mobilkranföreningen och Sveriges Åkeriföretag som arrangerar denna webbinarieserie.

Vi lyfter åkerinäringens frågor i Almedalen
Sveriges Åkeriföretag är på plats i Almedalen 2025 för att lyfta några av åkerinäringens viktigaste frågor. Under veckan deltar vi i och arrangerar flera seminarier om infrastruktur, omställning, trafiksäkerhet och intermodalitet, med fokus på hur vi tillsammans skapar ett hållbart, effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem. Välkommen att lyssna, ställa frågor och ta del av samtalen!

Länsstyrelsen stoppar miljözon 3 i Stockholm
Stockholms planerade miljözon 3 stoppas. Länsstyrelsen upphäver stadens beslut och menar att underlaget brister, särskilt i hur åtgärden påverkar boende, näringsliv och miljö i området.
Hjälp IRU kartlägga utrullningen av Smart Tachograph version 2 – svara på enkät senast 15 juni
Inför kravet på att uppgradera till Smart Tachograph version 2 (G2V2) i internationell trafik och cabotage senast den 18 augusti 2025, genomför branschorganisationen IRU en enkätundersökning