Magnus Sundström, Wibax Group

Bild Magnus Sundström

Magnus Sundström, Chief Logistics Officer på Wibax Group i Piteå

  • Typ av transporter: Övergripande ansvarig för alla typer transporter och lagring. Utmärkande är våra tankbilsåkerier i Sverige och Finland men även omfattande sjötransporter. Gemensamt är att huvuddelen av volymerna är flytande. 
  • Medlem i Sveriges Åkeriföretags hållbarhetsnätverk sedan: starten 2023
  • Länkar till era kanaler:
    www.wibax.com
    Instagram @wibaxgroup
    Facebook.com/wibaxgroup
    LinkedIn

Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågor i företaget?
– Främst handlar det om att vi har satt målet att elektrifiera hela vår fordonsflotta till 2030. Det handlar om cirka 100 tunga tankbilar i Sverige och Finland. Vi bygger också vårt eget laddnätverk och elproduktion för att vara självförsörjande.

Hur långt har ni kommit i det arbetet?
– Hittills en bil i drift. I slutet av 2024 blir det totalt fem stycken. Under 2025 blir det tio stycken och sedan fortsätter det vidare. I slutet av 2025 kommer 41% av alla våra levererade ton transporteras med elbil.

Har du något gott exempel som visar på hur man kan arbeta mer hållbart och minska sin klimat- och miljöpåverkan?
– Det är vår första elbil som varit i drift sedan slutet på 2021. Det var då tillsammans med Scania världspremiär för ett sådant typ av fordon godkänt för transport av farligt gods. Laddningen görs medan bilen lastar på vår depå och lossar hos våra kunder. I samarbete med kunder har vi byggt laddare i anslutning till lossningsplatsen.

Vilken fråga eller vilket projekt inom hållbarhetsområdet jobbar ni med inom ditt företag just nu? 
– Elektrifieringen som jag nämnt tidigare.

Vad är extra viktigt att fokusera på i hållbarhetsarbetet?
–Att väga både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Att välja lösningar som är långsiktigt och ekonomiskt hållbara.

Om du var klimat -och miljöminister, vad är det första du skulle göra för att underlätta för åkerinäringen?  
– Låta fossila CO2-utsläpp kosta för transportköparna. Jag tänker att utsläppsrätter skulle kunna vara en effektiv lösning.