Hans Sandström
Namn: Hans Sandström
Ålder: 39 år
Bor: örnsköldsvik
Kör: kembil åt Wibax Logistik AB
Familj: Sambo och 3 barn
Fritid: Familjen och barnen och att umgås med vänner
Hans Sandström är en av Sveriges vassaste yrkesförare på att köra bränslesnålt och har vunnit flera tävlingar i Ecodriving eller sparsam körning. Nu är han för första gången med i Svenska Truckers men som för flera andra deltagare var det inte helt givet att han skulle vara med.
- Jag är visserligen bra på att surra men jag är definitivt ingen mediaperson, säger han blygsamt på sin underbara norrländska dialekt.
Det var en kompis till honom som anmälde honom till programmet och efter att noggrant diskuterat med sina chefer på Wibax så kom han fram till att det var viktigt att vara med.
- Jo, jag är ju bra på det här med sparsam körning och jag tänkte det är ju fint om jag kan visa upp hur det går till och ge lite tips.
Han förklarar att köra sparsamt egentligen inte är några konstigheter utan det handlar om att planera sin körning och vara förutseende, att låta bilen rulla ut och att se till att köra mjukt. Oavsett vilken bil man kör så kan man alltid köra bränslesnålt.
- Jag har verkligen alltid varit bra på det här och jag tycker det är både bra och roligt förklarar han.
Hans berättar att han kört lastbil i hela sitt yrkesverksamma liv. Det började med transportutbildningen på gymnasiet och därefter en påbyggnadskurs. Han fick jobb direkt och under utbildningen fick han köra för Poståkeriet under helger, somrar och olika typer av lov.
- Ja, det var som perfekt och villkoren på den tiden var mycket bra.
Efter 5 år på Poståkeriet bytte han jobb. Han hade blivit inspirerad av sin kusin att prova på kembilsjobbet. Även om han från start tyckte att det verkade livsfarligt.
- Jag tänkte att jag får väl pröva ett tag och tog tjänstledig.
Efter en tid var han dock fast i yrket.
- Jag tyckte jag det var så bra och sedan dess har jag varit fast anställd på Wibax.
Man riktigt hör hur Hans älskar sitt jobb och anledningen är friheten som yrket erbjuder.
- Ja, det är verkligen så. Men det är frihet under ansvar, förklarar han.
Som kembilsförare har han enorm fördel av att vara bra på sparsam körning. Eftersom vätskorna som ligger i tanken flyter runt när bilen ändrar fart eller i lutning är det extra viktigt att ta det lugnt.
- Det är oerhört viktigt att köra förståndigt i de här sammanhangen, förklarar han.
Inspelningarna av sina körningar har gått mycket bra men det har inte varit helt lätt att komma in och visa vad bruken gör.
- Det är svårt med tillstånden vilket man förstår men vi har nog fått med det som är viktigast, att visa upp körningen och att vi verkligen tar ansvar i trafiken.
Han är mycket glad över att få vara med i programmet och han tycker också att det är roligt att serien visar upp en sådan bredd av yrket.
- Jag är helt övertygad om att folk i allmänhet kommer få en helt annan bild av det här yrket. Jag tror till exempel att de flesta tror att det är skitigt i en lastbil när det är precis tvärtom. Som i kembilsvärlden måste allt vara skinande rent.
Han hoppas såklart på att Svenska Truckers vinner en Kristall även nästa år och att hans medverkan kommer att leda till att flera som kör får upp ögonen för det här med sparsam körning, både för naturen och för ekonomin.
- Drivmedelskostnaderna för bolagen ligger på runt trettio procent. Kan man få ner det så är det avgörande för framgången i bolagen så det borde ju ligga i allas intresse att köra på det här sättet.