Johan Gustavsson - deltagare i Svenska Truckers 2022

Publicerad 2021-07-21 / 14:52 av Charlotta.Nilsson i svenska truckers säsong 5

Namn: Johan Gustavsson
Ålder: 25 
Vad bor du? En gård i Töreboda 
Kör: Jag kör mestadels de vi kallar för specialtransporter.   
Företag: Töreboda Åkeri


När du inte kör lastbil. Vad gör du på fritiden?  
– När jag inte kör lastbilen så grejar jag mycket med våran verksamhet i garaget, allt från städning, tvättning o meka med lastbilarna. 
– Men om jag inte grejar med " mitt yrke " så håller jag på med mina bilar, grejar hemma på gården.  

Hur kommer det sig att du blev lastbilschaufför?  
– Jag växte upp i detta yrke så det blev naturligt för mig att jag skulle köra lastbil. 

Vad är det bästa med yrket?  
– Det bästa med detta yrke just för mig är att det är ett familjeföretag, när folk ringer och har problem att vi kan lösa det. Allt från att köra ett lass grus till att frakta en 40 meter lång skorsten, vi löser problemet! Det tycker jag är det bästa, med nöjda kunder.

Vad skulle du säga till någon som är nyfiken på yrket?  
 – Om någon kom och var nyfiken på detta yrke så skulle jag utan tvekan säga till personen att ta CE-behörigheten, man kan inte ha ett bättre jobb. 

Finns det något du skulle vilja testa inom yrket?
 – Om jag fick byta så skulle det vara att jag skulle köra maskintrailer, flytta stora maskiner om jag skulle testa nån annan typ av transport. 

Vad gillar du med programmet Svenska Truckers?  
– Det som är bra med programmet är just att folk kan få en inblick i våran vardag, alla tror att man bara sitter i hytten och gör ingenting och att vi mestadels är i vägen men utan lastbilar så stannar hela Sverige. 
– Så det tycker jag är bra med programmet att folk får en bra syn över vad vi håller på med. 

Något särskilt du vill visa upp?   
– Jag ville visa upp mina kunskaper samt visa upp vad jag håller på med i mitt yrke. 

Om du var lastbilsminister - vad är det första du skulle göra?
– Om jag blev lastbilsminister så skulle jag titta över hur det ser ut med vår konkurrens i Europa, chaufförer med knappt inga löner, dåliga fordon, håller ej vissa miljökrav. 
– Det gynnar inte den svenska näringen. Då transporten blir så billig då chauffören inte får något betalt och är tvungen att slanga diesel från oss andra åkare för att ta sig hem för att få nytt gods är inte rätt. Detta är något som regeringen skulle tagit upp för längesen, det skulle jag titta på om jag fick bli minister, samt sänka vissa skatter som bränsle och vägskatt till exempel.