Telefonbedrägerier

Så avslöjar du bluffen i tid

Telefonbedrägerier riktade mot företag blir allt vanligare – och allt mer sofistikerade. Bedragare kontaktar åkeriföretag och utger sig för att vara från banker, myndigheter eller tjänsteleverantörer, med syfte att lura till sig pengar eller känslig information.

Vi på Sveriges Åkeriföretag ser en ökning av medlemmar som drabbats – särskilt genom falska säkerhetssamtal och oseriös telefonförsäljning. Därför är det viktigare än någonsin att känna till hur bedrägerierna går till, vad du bör vara uppmärksam på – och hur vi kan hjälpa dig.

Så går bedrägerierna till

Det finns flera typer av telefonbedrägerier som riktar sig mot företagare. Bedragarna använder ofta välrepeterade manus och skapar stress för att du ska agera snabbt och oöverlagt. De kan utge sig för att vara från banken, från en myndighet eller från ett företag du redan har affärer med. I många fall är bedragarna vältaliga och tekniskt kunniga – och de vet vad de ska säga för att inge förtroende.

Vanliga metoder inkluderar påståenden om obehöriga transaktioner, akuta säkerhetsproblem eller att du snabbt behöver bekräfta en beställning. Ofta handlar det om att få dig att logga in med BankID, installera program eller muntligt bekräfta ett köp. Resultatet kan bli både ekonomiska förluster och skadat förtroende – inte minst om kund- eller personaluppgifter kommer i orätta händer.

Så skyddar du dig – våra viktigaste råd

  • Svara inte på samtal från okända försäljare eller säkerhetsnummer du inte känner igen

  • Knappa aldrig in BankID, pinkoder eller lösenord på uppmaning

  • Installera aldrig appar eller fjärrstyrningsprogram på uppmaning av någon som ringer

  • Skriv aldrig under något du inte har granskat i lugn och ro – oavsett vad de lovar

  • Lägg på luren om du känner dig osäker – ring upp banken eller myndigheten via officiella nummer

  • Informera din personal om hur bedragare arbetar – intern kunskap minskar risken

  • Kontakta oss direkt om du misstänker att du blivit utsatt

Så hjälper vi dig

Som medlem i Sveriges Åkeriföretag kan du vända dig till vår juridiska avdelning för stöd i alla delar som rör telefonbedrägerier. Vi ger vägledning i hur du förebygger risker och bygger upp rutiner som skyddar både företaget och din personal. Om du misstänker att ett bedrägeriförsök pågår, hjälper vi dig att agera snabbt och korrekt. Har du redan blivit utsatt, bistår vi med att bestrida oönskade avtal, hantera rättsliga frågor eller söka ersättning. Vi följer dessutom rättsutvecklingen noggrant och för branschens talan i frågor om företagarnas skydd mot oseriös telefonförsäljning och bedrägerier.

Kontakta oss

Har du frågor om juridik, behöver rådgivning eller vill diskutera ett uppdrag? Välkommen att höra av dig till vår juridikavdelning – vi hjälper dig gärna vidare.