Utstationering av förare
Vad gäller när förare jobbar utanför Sverige?
När en förare tillfälligt arbetar i ett annat EU-land än där arbetsgivaren är etablerad omfattas uppdraget av reglerna om utstationering. Syftet med reglerna är att säkerställa att förare får lika arbetsvillkor, oavsett vilket EU-land de kör i.
Utstationeringsreglerna är en del av mobilitetspaketet och gäller bland annat löner, deklarationer och dokumentation vid vägkontroll.
Det innebär utstationering
En förare räknas som utstationerad när transporten utförs tillfälligt i ett annat EU-land, inom ramen för en anställning. Reglerna gäller exempelvis vid cabotagetransporter eller tredjelandskörningar, men inte vid rena transit- eller bilaterala transporter som ofta är undantagna. Som arbetsgivare är du skyldig att anmäla utstationeringen i förväg och se till att föraren har rätt dokumentation vid vägkontroll.
Exempel på när reglerna gäller:
- Cabotagetransport: Till exempel om en polsk förare kör inrikes transporter i Sverige
- Tredjelandskörning: Till exempel om en lettisk förare kör från Tyskland till Sverige
Det kan finnas fler situationer där reglerna gäller. För mer detaljerad information om när reglerna gäller, och vad som gäller i andra EU-länder, hänvisar vi till EU-kommissionens vägledning
Ditt ansvar som arbetsgivare
Oavsett om du skickar förare till eller från Sverige måste du:
1. Anmäla utstationeringen
Innan uppdraget börjar ska en utstationeringsdeklaration lämnas in via EU:s IMI-system. Det gäller både svenska och utländska arbetsgivare och per förare och uppdrag.
Gör din anmälan till IMI - Road Transport - Posting Declaration
2. Se till att dokumentation finns vid vägkontroll
Vid en vägkontroll ska föraren kunna visa:
-
Utstationeringsdeklaration
-
Information om uppdrag, körningar och anställning
-
Färdskrivardata
3. Följa landets arbetsvillkor
Under utstationeringen gäller värdlandets regler för:
-
Minimilön och ersättningar eller kollektivavtal
-
Arbetstid, vila och raster
-
Skatt, arbetsmiljö och försäkring
-
Diskriminering, föräldraledighet och övriga arbetsvillkor
Sanktionsavgift och förskott
I Sverige kan en sanktionsavgift på 60 000 kronor påföras transportföretaget om föraren inte kan uppvisa en kopia av utstationeringsdeklarationen. Polismyndigheten och Tullverket får då besluta om att ta ut ett förskott på sanktionsavgiften direkt vid vägkontrollen.
Om förskottet inte betalas omedelbart kan myndigheterna besluta att transporten inte får fortsätta.
Även beställaren har ett ansvar
I Sverige har även beställaren ett ansvar. Du räknas som beställare om du yrkesmässigt har avtalat om en vägtransport, för egen eller annans räkning.
Du är skyldig att kontrollera att en utstationeringsdeklaration för föraren har lämnats in. Om utstationeringen inte har anmälts måste du senast en dag efter att transporten har utförts meddela detta till Arbetsmiljöverket. Underlåtenhet kan leda till böter eller fängelse i upp till ett år.
Du kan också dömas om du vid beställningen visste, eller hade skälig anledning att misstänka, att utstationeringen inte var eller skulle bli anmäld.
Behöver du hjälp att tolka reglerna?
Vi hjälper gärna till med rådgivning eller utbildning. Kontakta oss för mer information!
Kontakta SÅ Juridik:
Vad betyder detta för ditt företag?
Om du är förare eller arbetsgivare i Sverige som kör transporter i andra EU-länder bör du tänka på följande:
-
Kontrollera det aktuella landets regler för lön, vilotider, dokumentation och deklaration
-
Reglerna kan skilja sig något men bygger på samma EU-direktiv
-
För att anmäla utstationeringen använder du EU- Kommissionens portal för utstationeringsdeklarationer inom vägtransportsektorn (IMI)
Mer information
Här kan du läsa mer om utstationering:
- Transportstyrelsen - Vägledning om utstationering av förare inom transportsektorn
- Arbetsmiljöverket - Anmäl utstationering vägtransport
- EU - Informationssida om utstationerade arbetstagare
- EU - Informationssida om utstationering av förare
- EU - EU kommissionens Q&A samt scenarios för utstationering av förare
Kontakta oss

