Förenklade dispenser och nya skyltar

I vårt webbinarium den 19 september får du senaste nytt om Trafikverkets handläggning av transportdispenser och förenklade ansökningar. Sedan 1 augusti gäller en ny typ av utmärkning på dispensfordon och varningsbilar – något Transportstyrelsen reder ut, svarar på frågor om och tar emot synpunkter kring.

Se webbinariet

WEBBINARIUM

Få senaste informationen om hur Trafikverket arbetar med handläggning av transportdispenser och arbetet med att förenkla ansökningar. Sedan den 1 augusti gäller en ny typ av utmärkning på dispensfordon och varningsbilar. I detta webbinarium reder Transportstyrelsen ut, svarar på frågor och lyssnar in synpunkter.

Agenda

Trafikverket ger en aktuell lägesbild av handläggningen av dispenser och hur arbetet går med att förenkla ansökningar. Transportstyrelsen reder ut, svarar på frågor och lyssnar in synpunkter gällande varningsskyltar (“Bred last”, “Lång last” och “Varning”). Deltagarna ges möjlighet att bidra med sina synpunkter och idéer.

 

Medverkande
  • Gunilla Ahlberg, Trafikverket
  • Thomas Holmstrand, Trafikverket
  • Tony Strandberg, Trafikverket
  • Pär Ekström, Transportstyrelsen
  • Kristofer Elo, Transportstyrelsen
  • Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag
  • Mattias Josefsson, Mobilkranföreningen

Webbinariet arrangerades i samarbete mellan Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag och Mobilkranföreningen. 

Titta på alla våra tidigare inspelade webbinarier här!

 

Webbinarier & Event

 

Till exempel finns tre inspelade webbinarier som handlar om transportdispenser, från den 23 maj, 4 april och 7 februari.

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknikutveckling och infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-2207141986 (2).jpg.

EVENT 2025-11-11

Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!

  Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan.   Läs hela konferensprogrammet här  

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer
svensk-vag.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Tillfälliga lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i Norge

Ett omfattande jordskred utanför Levanger i Norge den 30 augusti har lett till att tung trafik nu leds om via Jämtlands län. För att underlätta situationen har både norska och svenska myndigheter beslutat om tillfälliga undantag från reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Undantagen gäller retroaktivt från den 30 augusti och fram till och med den 28 september. I Sverige omfattar föreskrifterna endast norskregistrerade fordon, medan svenska fordon och förare ska åberopa det norska undantaget. De tillfälliga reglerna innebär bland annat att: Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Dessutom får fordon som berörs köra med äldre analoga eller digitala färdskrivare under perioden, trots att EU:s krav på G2V2-färdskrivare annars gäller vid gränspassager. Undantagen gäller endast transporter med norskregistrerade fordon som direkt påverkas av stängningen av E6 vid Nesvatnet i Levanger, där lastning och lossning sker i Norge och körningen sker i Jämtlands län.

Läs mer