Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens besked om Öresundsregionen

2025-07-01

PRESSMEDDELANDEN

Regeringens uppdrag till Trafikverket att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen är ett viktigt steg för att stärka svensk konkurrenskraft och för att skapa viktiga förutsättningar för framtidens godstransporter.

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen nu tydligt markerar behovet av att stärka Öresundsregionens roll i det europeiska transportsystemet, särskilt i ljuset av den kommande öppningen av den fasta Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland.

Den nya förbindelsen, som planeras öppnas efter 2029, väntas förändra godsflödena i hela norra Europa. Transporttiderna kommer att minska, och både kapacitet och effektivitet förväntas öka, men det kräver att även Sverige är redo. Medan Danmark och Tyskland redan gjort omfattande förberedelser har de svenska insatserna hittills varit begränsade.

Det är välkommet att Trafikverket nu får ett tydligt uppdrag att vidareutveckla både trafikledning och planering av infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Det här är en viktig signal om att Sverige börjar ta sin roll i den växande nordiska och europeiska logistikkedjan på allvar, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

För åkerinäringen är frågan central. Effektiva gränsflöden, samordnad trafikledning och en robust infrastruktur är helt avgörande för att säkra tillväxt, hållbarhet och konkurrenskraft.

– Sveriges Åkeriföretag har länge drivit frågan om att Sverige behöver ta större ansvar för att möta de nya krav och möjligheter som Fehmarn Bält-förbindelsen innebär. Att regeringen nu lyfter Öresundsregionens strategiska betydelse är ett steg i rätt riktning, säger Oscar Hyléen.

Vi ser fram emot att bidra med våra insikter och branschperspektiv i det fortsatta arbetet.

 

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
Roberto_Oscar_Almedalen.png.

VÄGUNDERHÅLL 2025-06-24

Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre? Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand. I panelen deltog: Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag Samtalet kretsar kring: Kommande infrastruktursatsningar Effektiv vinterväghållning Arbete för ökad trafiksäkerhet   Se panelsamtalet Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen. Se panelsamtalet här  

Läs mer
almedalen7_besk.jpg.

POLITIK 2025-06-30

Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.   Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn. OmställningVi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat: En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser Långsiktiga villkor för HVO Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter Bärighet Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört. På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Läs mer