Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringsbesked om Öresundsregionen

2025-07-01

INFRASTRUKTUR

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastruktur i Öresundsregionen. Beskedet ses som ett viktigt steg för att stärka svensk konkurrenskraft och möta framtidens godstransporter, särskilt inför den kommande öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland efter 2029.

För åkerinäringen är frågan central. Effektiva gränsflöden, samordnad trafikledning och en robust infrastruktur är helt avgörande för att säkra tillväxt, hållbarhet och konkurrenskraft.

Läs vårt pressmeddelande. 

Till regeringsuppdraget.

Det är välkommet att Trafikverket nu får ett tydligt uppdrag att vidareutveckla både trafikledning och planering av infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Det här är en viktig signal om att Sverige börjar ta sin roll i den växande nordiska och europeiska logistikkedjan på allvar, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Aktuella nyheter

Roberto_Oscar_Almedalen.png.

VÄGUNDERHÅLL 2025-06-24

Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre? Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand. I panelen deltog: Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag Samtalet kretsar kring: Kommande infrastruktursatsningar Effektiv vinterväghållning Arbete för ökad trafiksäkerhet   Se panelsamtalet Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen. Se panelsamtalet här  

Läs mer
färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
laddning av lastbil.

DRIVMEDEL 2025-05-13

Ny utlysning: 400 miljoner till laddinfrastruktur för tunga vägtransporter

Energimyndigheten fortsätter arbetet med att stärka omställningen inom tunga vägtransporter. En ny utlysning på 400 miljoner kronor riktar sig till aktörer som vill bygga ut laddinfrastruktur vid strategiska punkter som hamnar, lager och logistikanläggningar.  Det här är nästa steg i myndighetens arbete för att skapa ett mer fossilfritt transportsystem, och följer på det stora intresse som väcktes i fjol. Då inkom hela 259 ansökningar till den första utlysningen för laddning vid lastning och lossning. Ett engagemang som översteg det utlysta beloppet med 25 miljoner kronor.

Läs mer