Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringsbesked om Öresundsregionen

2025-07-01

INFRASTRUKTUR

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastruktur i Öresundsregionen. Beskedet ses som ett viktigt steg för att stärka svensk konkurrenskraft och möta framtidens godstransporter, särskilt inför den kommande öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland efter 2029.

För åkerinäringen är frågan central. Effektiva gränsflöden, samordnad trafikledning och en robust infrastruktur är helt avgörande för att säkra tillväxt, hållbarhet och konkurrenskraft.

Läs vårt pressmeddelande. 

Till regeringsuppdraget.

Det är välkommet att Trafikverket nu får ett tydligt uppdrag att vidareutveckla både trafikledning och planering av infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Det här är en viktig signal om att Sverige börjar ta sin roll i den växande nordiska och europeiska logistikkedjan på allvar, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Aktuella nyheter

bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-07-01

Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor. ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport. Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard. Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan. Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar. Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

POLITIK 2025-07-10

Sveriges Åkeriföretag deltar när EU:s transportattachéer besöker Danmark

Den 24 juli deltar Sveriges Åkeriföretag i ett viktigt EU-evenemang när hela 63 transportattachéer från EU-ländernas ambassader i Bryssel besöker Danske Fragtmænd i Høje-Taastrup, Danmark. Besöket anordnas av Nordic Logistics Association (NLA) som en del av aktiviteterna kring det danska EU-ordförandeskapet. Attachéerna är högt uppsatta tjänstepersoner som representerar sina länder i förhandlingar om EU:s transportpolitik. Deras rundresa i Danmark syftar till att ge inblick i hur transportsektorn i Norden arbetar med frågor som elektrifiering, effektivisering och hållbar omställning. Under besöket ligger fokus på hur Danske Fragtmænd arbetar med omställningen till eldrift och användningen av modulfordon i sina terminaltransporter. Delegationen får även en inblick i det nordiska påverkansarbetet inom EU, med särskild tonvikt på den gröna omställningen samt regelverk kring vikt och dimensioner. Sveriges Åkeriföretag representeras av vd Oscar Hyléen, som tillsammans med representanter från bland annat NLA, DTL och andra europeiska åkeriorganisationer kommer att bidra till dialogen om transportsektorns framtid i Europa.

Läs mer
färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer