Ska klimatmålen för vägtransporter nås krävs rätt åtgärder 

2024-11-21

DEBATTARTIKLAR

Målet om 70 procent lägre växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030 ligger runt hörnet. I debatten om omställningen framstår det inte sällan som att mycket nu är på plats för att vägtransportnäringen ska kunna konvertera till eldrift.

Men trots höga ambitioner och teknologiska framsteg går omställningen till fossilfria tunga transporter långsamt. En bråkdel av de väntade försäljningsvolymerna för ellastbilar har hittills realiserats av fordonstillverkarna. Skälet är att viktiga förutsättningar för en storskalig omställning i själva verket saknas.

Kostnaderna är en viktig orsak. En eldriven lastbil kostar 2,5 gånger mer än en dieselbil. Även med statligt stöd är eldrivna lastbilar betydligt dyrare. Det förutspås såväl prisnedgångar som ökad räckvidd för morgondagens ellastbilar, men de insikterna understödjer snarare ett beslut om att avvakta att investera.

Vidare är efterfrågan och betalningsviljan bland transportköparna begränsad. Trots ambitiösa klimatmål prioriteras sällan klimatvänliga transporter. Sveriges Åkeriföretags undersökningar visar att närmare tre fjärdedelar av kunderna saknar betalningsvilja för fossilfria transporter. Om inte transportköparen vill eller kan föra kostnaderna vidare mot slutkund är det inte rimligt för ett åkeriföretag med små marginaler att investera dyrare.

En annan avgörande orsak är att den nödvändiga nät- och laddinfrastrukturen inte är på plats. Dagens komplexa logistiksystem kräver att eldrivna lastbilar kan ladda där de stannar. 80-90 procent av laddningsbehovet bedöms därmed uppstå vid terminaler och hemmadepåer. Det kräver en omfattande utbyggnad av nätkapaciteten i industriområden och på terminalplatser runt om i landet.

Trots dessa utmaningar är åkerinäringen besluten att bidra till den gröna omställningen. Många företag är redo att investera i fossilfria drivlinor. Men utan kraftfulla och rätt riktade åtgärder riskerar omställningen att ta betydligt längre tid än vad klimatmålen medger.

Vi efterlyser insatser inom framförallt fyra områden, för att understödja omställningen för tunga vägtransporter:

  1. Gör den fossilfria transportaffären attraktiv genom skattelättnader. Riktade stimulansåtgärder behövs för att göra den fossilfria transportaffären mer attraktiv. Skattelättnader för både säljare och köpare av en fossilfri transport bör därför utredas med syftet att skapa kommersiella incitament och efterfrågan i marknaden. Sådana stödåtgärder skulle signalera politisk långsiktighet och riskerar inte heller att motverka nödvändiga framtida prisnedgångar för fordonen på det sätt som kraftigt utökade investeringsstöd skulle kunna göra.

  2. Nationell kraftsamling för kapacitetsutbyggnad av elnätet. Ett nära samarbete mellan aktörer i politik och förvaltning, Energimyndigheten, nätägare och transportnäringen är nu avgörande för att påskynda utbyggnaden av nätkapacitet på rätt platser i landet, särskilt i industri- och terminalområden. Ansöknings- och anslutningsprocesser för laddplatsetablering måste även förenklas och snabbas upp. Kommunernas tillståndsprocesser behöver likriktas för att möjliggöra snabbare utbyggnad.

  3. Främjande av teknikneutralitet. Eldrift är en av flera lösningar för den gröna omställningen. Medan el är lämpligt för exempelvis distributionsverksamhet, kan biogas, vätgas och även HVO, vara rätt drivmedel för att ställa om andra transportarbeten. Politiken bör skicka tydliga signaler om att framtida lagstiftning och regelverk långsiktigt ska formas teknikneutralt, så att företag vågar agera och investera i de mest effektiva lösningarna. Flera alternativa vägar till klimateffektiva transporter innebär en mer robust strategi för att nå klimatmålen. 

  4. Öka hållbarhetskraven för offentliga transportköp. Offentliga köpare av tunga transporter kan agera föregångare i större utsträckning än vad som sker idag. Lagen om offentlig upphandling bör anpassas med krav på målinriktat hållbarhets- och klimatarbete för transportleverantörer, motsvarande de i åkerinäringens hållbarhetscertifiering Fair Transport. Detta för att stimulera marknaden och stödja transportföretag som jobbar metodiskt med att utveckla sina verksamheter för att möta miljö- och klimatmålen.

Åkerinäringen står redo att samarbeta med politiken, myndigheter och fordonstillverkare för att möjliggöra den gröna omställningen. Med rätt förutsättningar, relevanta styrmedel och effektiva samarbetsåtgärder kan vi både öka tempot i omställningen och utveckla konkurrenskraften för klimateffektiva vägtransporter. 

Oscar Hyléen
VD, Sveriges Åkeriföretag

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_18_11_19.Still010.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-09

Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider.  Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-07-01

Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor. ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport. Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard. Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan. Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar. Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Läs mer
almedalen7_besk.jpg.

POLITIK 2025-06-30

Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.   Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn. OmställningVi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat: En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser Långsiktiga villkor för HVO Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter Bärighet Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört. På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Läs mer