Ska klimatmålen för vägtransporter nås krävs rätt åtgärder 

2024-11-21

DEBATTARTIKLAR

Målet om 70 procent lägre växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030 ligger runt hörnet. I debatten om omställningen framstår det inte sällan som att mycket nu är på plats för att vägtransportnäringen ska kunna konvertera till eldrift.

Men trots höga ambitioner och teknologiska framsteg går omställningen till fossilfria tunga transporter långsamt. En bråkdel av de väntade försäljningsvolymerna för ellastbilar har hittills realiserats av fordonstillverkarna. Skälet är att viktiga förutsättningar för en storskalig omställning i själva verket saknas.

Kostnaderna är en viktig orsak. En eldriven lastbil kostar 2,5 gånger mer än en dieselbil. Även med statligt stöd är eldrivna lastbilar betydligt dyrare. Det förutspås såväl prisnedgångar som ökad räckvidd för morgondagens ellastbilar, men de insikterna understödjer snarare ett beslut om att avvakta att investera.

Vidare är efterfrågan och betalningsviljan bland transportköparna begränsad. Trots ambitiösa klimatmål prioriteras sällan klimatvänliga transporter. Sveriges Åkeriföretags undersökningar visar att närmare tre fjärdedelar av kunderna saknar betalningsvilja för fossilfria transporter. Om inte transportköparen vill eller kan föra kostnaderna vidare mot slutkund är det inte rimligt för ett åkeriföretag med små marginaler att investera dyrare.

En annan avgörande orsak är att den nödvändiga nät- och laddinfrastrukturen inte är på plats. Dagens komplexa logistiksystem kräver att eldrivna lastbilar kan ladda där de stannar. 80-90 procent av laddningsbehovet bedöms därmed uppstå vid terminaler och hemmadepåer. Det kräver en omfattande utbyggnad av nätkapaciteten i industriområden och på terminalplatser runt om i landet.

Trots dessa utmaningar är åkerinäringen besluten att bidra till den gröna omställningen. Många företag är redo att investera i fossilfria drivlinor. Men utan kraftfulla och rätt riktade åtgärder riskerar omställningen att ta betydligt längre tid än vad klimatmålen medger.

Vi efterlyser insatser inom framförallt fyra områden, för att understödja omställningen för tunga vägtransporter:

  1. Gör den fossilfria transportaffären attraktiv genom skattelättnader. Riktade stimulansåtgärder behövs för att göra den fossilfria transportaffären mer attraktiv. Skattelättnader för både säljare och köpare av en fossilfri transport bör därför utredas med syftet att skapa kommersiella incitament och efterfrågan i marknaden. Sådana stödåtgärder skulle signalera politisk långsiktighet och riskerar inte heller att motverka nödvändiga framtida prisnedgångar för fordonen på det sätt som kraftigt utökade investeringsstöd skulle kunna göra.

  2. Nationell kraftsamling för kapacitetsutbyggnad av elnätet. Ett nära samarbete mellan aktörer i politik och förvaltning, Energimyndigheten, nätägare och transportnäringen är nu avgörande för att påskynda utbyggnaden av nätkapacitet på rätt platser i landet, särskilt i industri- och terminalområden. Ansöknings- och anslutningsprocesser för laddplatsetablering måste även förenklas och snabbas upp. Kommunernas tillståndsprocesser behöver likriktas för att möjliggöra snabbare utbyggnad.

  3. Främjande av teknikneutralitet. Eldrift är en av flera lösningar för den gröna omställningen. Medan el är lämpligt för exempelvis distributionsverksamhet, kan biogas, vätgas och även HVO, vara rätt drivmedel för att ställa om andra transportarbeten. Politiken bör skicka tydliga signaler om att framtida lagstiftning och regelverk långsiktigt ska formas teknikneutralt, så att företag vågar agera och investera i de mest effektiva lösningarna. Flera alternativa vägar till klimateffektiva transporter innebär en mer robust strategi för att nå klimatmålen. 

  4. Öka hållbarhetskraven för offentliga transportköp. Offentliga köpare av tunga transporter kan agera föregångare i större utsträckning än vad som sker idag. Lagen om offentlig upphandling bör anpassas med krav på målinriktat hållbarhets- och klimatarbete för transportleverantörer, motsvarande de i åkerinäringens hållbarhetscertifiering Fair Transport. Detta för att stimulera marknaden och stödja transportföretag som jobbar metodiskt med att utveckla sina verksamheter för att möta miljö- och klimatmålen.

Åkerinäringen står redo att samarbeta med politiken, myndigheter och fordonstillverkare för att möjliggöra den gröna omställningen. Med rätt förutsättningar, relevanta styrmedel och effektiva samarbetsåtgärder kan vi både öka tempot i omställningen och utveckla konkurrenskraften för klimateffektiva vägtransporter. 

Oscar Hyléen
VD, Sveriges Åkeriföretag

Aktuella nyheter

NLA Årsmöte 2025.jpg.

POLITIK 2025-09-26

Nordic Logistics Associations årsmöte

Den 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft. Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik. Konferensen innehöll bland annat: En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer
man som antecknar.

SKATTER & AVGIFTER 2025-10-01

Regeringen ansöker om fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel

Regeringen har ansökt om förlängd skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO100. Syftet är att säkerställa långsiktiga villkor för producenter och användare, och minska risken för osäkerhet när det nuvarande EU-godkännandet löper ut vid årsskiftet 2026/2027. Regeringen har skickat in en ansökan till Europeiska kommissionen om att förlänga det nuvarande statsstödsgodkännandet för skattebefrielse av rena och höginblandade flytande biodrivmedel, såsom E85 och HVO100. För att Sverige ska kunna fortsätta med skattebefrielsen krävs ett godkännande från EU. Det nuvarande godkännandet gäller till och med 2026. Om inte ett nytt beslut finns på plats innan dess riskerar både producenter och användare att hamna i en osäker situation. Tidigare ansökningsprocesser har varit resurskrävande och besluten har ofta kommit tätt inpå att det föregående tillståndet löpt ut. För att undvika detta har regeringen nu valt att göra en förenklad anmälan, vilket ökar möjligheterna att beslutet fattas i god tid före januari 2027. ­- För åkerinäringen är tillgången till konkurrenskraftiga och fossilfria drivmedel avgörande. Att säkerställa fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel är därför en viktig del i arbetet med att minska utsläppen och skapa långsiktiga villkor för branschens omställning, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer