2024-11-21
DEBATTARTIKLAR
Målet om 70 procent lägre växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030 ligger runt hörnet. I debatten om omställningen framstår det inte sällan som att mycket nu är på plats för att vägtransportnäringen ska kunna konvertera till eldrift.
Men trots höga ambitioner och teknologiska framsteg går omställningen till fossilfria tunga transporter långsamt. En bråkdel av de väntade försäljningsvolymerna för ellastbilar har hittills realiserats av fordonstillverkarna. Skälet är att viktiga förutsättningar för en storskalig omställning i själva verket saknas.
Kostnaderna är en viktig orsak. En eldriven lastbil kostar 2,5 gånger mer än en dieselbil. Även med statligt stöd är eldrivna lastbilar betydligt dyrare. Det förutspås såväl prisnedgångar som ökad räckvidd för morgondagens ellastbilar, men de insikterna understödjer snarare ett beslut om att avvakta att investera.
Vidare är efterfrågan och betalningsviljan bland transportköparna begränsad. Trots ambitiösa klimatmål prioriteras sällan klimatvänliga transporter. Sveriges Åkeriföretags undersökningar visar att närmare tre fjärdedelar av kunderna saknar betalningsvilja för fossilfria transporter. Om inte transportköparen vill eller kan föra kostnaderna vidare mot slutkund är det inte rimligt för ett åkeriföretag med små marginaler att investera dyrare.
En annan avgörande orsak är att den nödvändiga nät- och laddinfrastrukturen inte är på plats. Dagens komplexa logistiksystem kräver att eldrivna lastbilar kan ladda där de stannar. 80-90 procent av laddningsbehovet bedöms därmed uppstå vid terminaler och hemmadepåer. Det kräver en omfattande utbyggnad av nätkapaciteten i industriområden och på terminalplatser runt om i landet.
Trots dessa utmaningar är åkerinäringen besluten att bidra till den gröna omställningen. Många företag är redo att investera i fossilfria drivlinor. Men utan kraftfulla och rätt riktade åtgärder riskerar omställningen att ta betydligt längre tid än vad klimatmålen medger.
Vi efterlyser insatser inom framförallt fyra områden, för att understödja omställningen för tunga vägtransporter:
- Gör den fossilfria transportaffären attraktiv genom skattelättnader. Riktade stimulansåtgärder behövs för att göra den fossilfria transportaffären mer attraktiv. Skattelättnader för både säljare och köpare av en fossilfri transport bör därför utredas med syftet att skapa kommersiella incitament och efterfrågan i marknaden. Sådana stödåtgärder skulle signalera politisk långsiktighet och riskerar inte heller att motverka nödvändiga framtida prisnedgångar för fordonen på det sätt som kraftigt utökade investeringsstöd skulle kunna göra.
- Nationell kraftsamling för kapacitetsutbyggnad av elnätet. Ett nära samarbete mellan aktörer i politik och förvaltning, Energimyndigheten, nätägare och transportnäringen är nu avgörande för att påskynda utbyggnaden av nätkapacitet på rätt platser i landet, särskilt i industri- och terminalområden. Ansöknings- och anslutningsprocesser för laddplatsetablering måste även förenklas och snabbas upp. Kommunernas tillståndsprocesser behöver likriktas för att möjliggöra snabbare utbyggnad.
- Främjande av teknikneutralitet. Eldrift är en av flera lösningar för den gröna omställningen. Medan el är lämpligt för exempelvis distributionsverksamhet, kan biogas, vätgas och även HVO, vara rätt drivmedel för att ställa om andra transportarbeten. Politiken bör skicka tydliga signaler om att framtida lagstiftning och regelverk långsiktigt ska formas teknikneutralt, så att företag vågar agera och investera i de mest effektiva lösningarna. Flera alternativa vägar till klimateffektiva transporter innebär en mer robust strategi för att nå klimatmålen.
- Öka hållbarhetskraven för offentliga transportköp. Offentliga köpare av tunga transporter kan agera föregångare i större utsträckning än vad som sker idag. Lagen om offentlig upphandling bör anpassas med krav på målinriktat hållbarhets- och klimatarbete för transportleverantörer, motsvarande de i åkerinäringens hållbarhetscertifiering Fair Transport. Detta för att stimulera marknaden och stödja transportföretag som jobbar metodiskt med att utveckla sina verksamheter för att möta miljö- och klimatmålen.
Åkerinäringen står redo att samarbeta med politiken, myndigheter och fordonstillverkare för att möjliggöra den gröna omställningen. Med rätt förutsättningar, relevanta styrmedel och effektiva samarbetsåtgärder kan vi både öka tempot i omställningen och utveckla konkurrenskraften för klimateffektiva vägtransporter.
Oscar Hyléen
VD, Sveriges Åkeriföretag