Möte med Uppsala kommun – påverka näringsklimatet för åkerinäringen

EVENT

Hur kan Uppsala bli en bättre kommun att driva åkeriföretag i?
Sveriges Åkeriföretag bjuder in dig som verkar inom åkerinäringen i Uppsala kommun till ett viktigt möte med kommunens beslutsfattare. Det här är ett tillfälle att dela med dig av dina erfarenheter, utmaningar och idéer – direkt till de som formar förutsättningarna för näringslivet lokalt.

Politikerna kommer till oss för att lyssna på branschen. Tillsammans kan vi lyfta fram vad som behövs för ett starkare och mer konkurrenskraftigt åkeriföretagande i Uppsala.
Kom och gör din röst hörd – din input gör skillnad.

Datum: 10 november 2025
Tid: Från kl. 16.30
Plats: Uppsala,Sveriges Åkeriföretag, Edvard Berlingsgatan 3, Sveriges Åkeriföretag Uppsala
Kostnad: Kostnadsfritt

 

Anmäl dig här

Aktuella nyheter

anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer