Fortsatt effektivisering och förenkling av transportdispenser

Titta på webbinariet i efterhand

Se webbinariet

WEBINARIUM

Fortsatt effektivisering och förenkling av transportdispenser

Detta webbinarium, som genomfördes den 7 februari 2025, gav en uppdatering om Trafikverkets åtgärder för att förbättra handläggningstider för transportdispenser. Fokus låg på gruppbeslut och förenklade krav på beskrivning av lasten.

Webbinariet är en del av en serie där det första genomfördes i början av december. Fokus är de föreslagna åtgärderna i Trafikverkets rapport Hantering av transportdispenser – redovisning av regeringsuppdrag som presenterades för regeringen i juni 2024.

Webbinariet arrangerades i samarbete mellan Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket och Mobilkranföreningen.

Är det här ett ämne som intresserar dig?

Vårt nätverk för Dispens, bärgning och vägtransportledning arbetar med frågor som detta.  

Läs mer om nätverket

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknik och intrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-2207141986 (2).jpg.

EVENT 2025-11-11

Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!

  Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan.   Läs hela konferensprogrammet här  

Läs mer
iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer
solceller.

LAGAR & REGLER 2025-08-13

Regeringen vill förbättra elmarknadens utformning

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med flera förslag för att stärka kundernas ställning och förbättra elmarknadens funktion. Bland annat föreslås att nätföretag ska vara skyldiga att offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar, samt ta fram tydligare och mer standardiserade rutiner för anslutningsprocessen. Regeringen vill även kunna införa ett högsta elpris vid en elpriskris. Förslagen syftar bland annat till att underlätta nya anslutningar, öka transparensen och skapa bättre skydd för elanvändare. Bakgrunden är ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv och förnybartdirektivet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar delar av förslaget– Vi ser positivt på förslagen om ökad transparens från elnätsbolagen och tydligare rutiner för anslutningsprocesserna. Det är dock viktigt att rutinerna är enhetliga från landets alla elnätsbolag. Detta är frågor vi drivit länge, och de kan underlätta åkerinäringens elektrifiering, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. – Förslagen är ett steg i rätt riktning och kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för elektrifieringen av tung trafik. Samtidigt krävs ytterligare åtgärder för att elmarknaden fullt ut ska möta åkerinäringens behov. Om omställningen till eldrivna tunga fordon ska kunna ske i större skala behövs en snabbare utbyggnad av elnätet och avtal som är anpassade till transportbranschens verklighet, avslutar Fredrik Svensson. Läs regeringens pressmeddelande

Läs mer