Effektiva och förenklade transportdispenser

Se webbinariet

WEBBINARIUM

I det här inspelade webbinariet får du en uppdatering om Trafikverkets pågående arbete med att förenkla och effektivisera handläggningen av transportdispenser. Fokus ligger på införandet av gruppbeslut och förändringar i kraven på beskrivning av lasten. Åtgärder som kan ge kortare handläggningstider och bättre planeringsförutsättningar för branschen.

Du får även konkreta tips på hur du som sökande kan bidra till effektivare ärendehantering via Trafikverkets företagsanvändartjänst (FAV). Dessutom medverkar SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och berättar om sitt arbete med dispenstransporter ur ett kommunalt perspektiv.

Under webbinariet får du:

  • En lägesbild av Trafikverkets åtgärder enligt regeringsuppdraget

  • Tips på hur sökande kan bidra till snabbare handläggning

  • Inblick i kommunernas roll och SKR:s pågående arbete

  • Möjlighet att ta del av synpunkter och diskussion från branschaktörer

Medverkande: Trafikverket, SKR, Mobilkranföreningen och Sveriges Åkeriföretag.

Titta på webbinariet

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknik och intrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

Örebro 35 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-17

Att tänka på när du väljer indexserie

Att välja rätt indexserie är en av de vanligaste frågor som kommer in till oss på Sveriges Åkeriföretag. Många upplever att det är svårt att veta vilken serie som ska användas och lika svårt att förstå vad som egentligen skiljer dem åt. Det är helt naturligt. Indexserierna är inte framtagna för att beskriva ”en bransch i stort”, utan för att spegla kostnadsstrukturen i olika typer av transportuppdrag. Därför behöver man alltid utgå från sina egna kostnader för att hitta rätt.Det viktigaste att komma ihåg är att indexserierna bygger på en fördelning mellan förare, drivmedel och övriga kostnader och att syftet är att spegla kostnadsutvecklingen i just din affär. Därför handlar valet av indexserie aldrig om att hitta ”den perfekta etiketten”, utan om att välja den serie som liknar din egen kalkyl mest. Två företag som kör liknande uppdrag kan landa i olika indexserier beroende på sina faktiska kostnadsandelar. Det centrala är alltså hur uppdraget kostnads¬mässigt fungerar, inte vad det heter.Index är ett verktyg för riskminimering som gör att ersättningen i ett avtal följer kostnadsutvecklingen i affären. Syftet är att bevara samma kostnadsnivå över avtalets gång, varken mer eller mindre. Det betyder också att index inte mäter alla kostnader i ett åkeri, utan bara vissa utpekade kostnadsslag. Kostnadsslag i SÅ IndexFörare (kollektivavtalslöner med sociala kostnader)Drivmedel – t.ex. diesel, HVO, RME, LBG, el, CBGAvskrivningRäntaFordonsskattAdministration & övrigtDäckReparationerDet är dessa kostnadsslag som index följer upp och reglera över tid. Andra kostnader så till exempel, löneglidning, arbetskläder, fortbildning, nya kundkrav eller högre elpriser för lokaler ingår inte i Index. Därför behöver de alltid hanteras i grundkalkylen och i priset vid avtalsstart.Vilka indexserier finns i SÅ Index?SÅ Index bygger på så kallade typtransporter. I SÅ Index finns följande serier:T08SÅ11MD Lokaldistribution Distribution inom framför allt städer. Hög andel tid för lastning och lossning, relativt låg fordonsinvestering. Enkelskift dagtid.T08SÅ12MD Regional distributionDistribution med lastbil utan släp, med flera stopp för lastning och lossning.T08SÅ13MD Långväga distributionBil och släp med lång körsträcka och flera last- och lossningsställen.T08SÅ14MD PartigodsBil och släp eller bil med trailer. Relativt kort andel tid för lastning/lossning – större del av tiden är körning.T08SÅ15MD DragbilstransportDragbil som kör trailer, containrar m.m. Hög körsträcka i relation till arbetstid.T08SÅ16MD Tank- och bulktransportTransporter i skift med bulk- eller tankekipage.T08SÅ17MD SkogsråvaraTransport av rundvirke och flis. Ofta mer än ett skift och tuff driftmiljö.T08SÅ18MD Anläggning kort sträckaAnläggningsfordon med låg körsträcka, t.ex. kranbil, mycket tid på arbetsplats.T08SÅ19MD Anläggningstransport bilAnläggningsbil utan släp.T08SÅ20MD Anläggningstransport bil och släpTreaxlig anläggningsbil med släp eller kärra.Kom ihåg: Namnet är bara en etikett. Det viktiga är hur kostnadsandelarna ser ut i serien.

Läs mer
svensk-vag-skyltning.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-20

Ny leverantör av branschindex från 2026

Från och med den 1 januari 2026 tar SBIX Svenska Branschindex AB över ansvaret för produktionen av ett tjugotal branschindex som tidigare levererats av Statistiska centralbyrån (SCB). Övergången sker i nära samarbete mellan SCB och SBIX för att säkerställa att indexen även fortsättningsvis håller hög kvalitet och är tillgängliga för alla användare.Bakgrunden är att SCB, efter en intern översyn, har beslutat att avveckla sin roll som producent av vissa avgiftsfinansierade index. För att garantera att indexen fortsatt finns tillgängliga och håller hög kvalitet har Sydsvenska Industri- och Handelskammaren bildat dotterbolaget SBIX för att ta över uppdraget.Stefan Pettersson, vd för SBIX, ser fram emot att bygga vidare på SCB:s arbete och utveckla verksamheten i takt med branschernas behov.– Vårt mål är att skapa kontinuitet och trygghet för de många aktörer som är beroende av dessa index i sina avtal, säger Stefan Pettersson, vd för SBIX.Arbetet med att skapa strukturer för de olika branschindexen pågår och bygger på statistisk expertis och nära dialog med användarna.Sveriges Åkeriföretag: “En sömlös övergång för användarna”Sveriges Åkeriföretag har varit drivit processen sedan SCB:s besked och varit delaktiga i dialogen kring branschens behov.– Vi har arbetat länge för att säkerställa en bra och trygg lösning när SCB lämnar över ansvaret. Vi känner oss väldigt trygga med SBIX som leverantör och bedömer att övergången blir helt sömlös – användarna kommer inte att märka någon skillnad. Det här är en stabil och långsiktig lösning för alla som använder branschindex i sina avtal, säger Ulric, Samhällspolitisk Chef på Sveriges Åkeriföretag.De första indexen kommer att publiceras efter årsskiftet, och SBIX arbetar för att göra övergången så smidig som möjligt för användarna.Läs mer om SBIX:s arbete på deras webbplats: sbix.se

Läs mer
Timber 7 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-19

Lägesrapport: Utmaningar i VIOL 3 och vårt fortsatta arbete

Övergången till VIOL 3 har inneburit en hel del förändringar och många transportörer upplever utmaningar i systemet. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt tillsammans med Biometria och berörda aktörer för att identifiera brister, rätta fel och säkerställa att affärerna hanteras korrekt.Skogsbranschen har gemensamt beslutat att utveckla VIOL 3 eftersom Viol 2 inte längre kunde möta branschens behov och tekniska krav. VIOL 3 är en modernisering av Biometrias system och syftar till att stärka den digitala kedjan genom hela virkesflödet. Det här har häntSedan övergången till VIOL 3 har många åkerier hört av sig till oss med frågor och synpunkter. Flera upplever brister i systemet, framför allt kopplat till affärsflöden, ersättning och integrationer mellan transportköparnas system och VIOL 3. I vissa fall har detta lett till betydande merarbete och påverkat ersättningen för transportörer.Vi vill vara tydliga: problemen är kända men de är också under åtgärd. Många initiala fel har redan rättats till. Samtidigt återstår utmaningar som behöver hanteras skyndsamt och systematiskt.Vi får samtidigt frågor kopplade till fjärrmätning men fjärrmätningen ska inte blandas ihop med VIOL 3 förnyelsen. Vi vet att vissa av frågorna uppstår parallellt och att det därför kan uppfattas som en del av samma förändring, vilket inte stämmer. Detta gör vi på Sveriges ÅkeriföretagVi arbetar aktivt och strukturerat med frågan genom vårt skogslogistiknätverk (SLF):Vi har genomfört en omfattande enkät bland skogstransportörer som gett oss en tydligare bild av var problemen uppstår.En arbetsgrupp inom SLF är etablerad och vi arbetar löpande med både tekniska och affärsmässiga frågor. I gruppen finns personer med lång erfarenhet av VIOL 3-utvecklingen på Biometria vilket är en viktig resurs i det fortsatta arbetet.Vi för regelbundna dialoger med Biometria och med enskilda transportköpare för att adressera specifika fel.Vi följer upp de problem som kvarstår, särskilt kopplat till integrationer mellan olika system. Biometria har i sin tur kontakt med berörda systemleverantörer för att lösa dessa.Arbetet pågår kontinuerligt och vi kommer att fortsätta driva frågan tills systemen fungerar stabilt och affärerna hanteras korrekt.Rekommendationer till våra medlemmarFör att säkra era affärer och underlätta uppföljningen rekommenderar vi att ni:För noggrann egen loggning – ha koll på det ni kör, både körningar och leveranser.Kontakta er uppdragsgivare direkt när ni ser avvikelser eller saknar underlag, så att ni tillsammans kan reda ut vad som har hänt.Noterar att utmaningarna kan skilja sig åt beroende på om ni kör rundvirke eller flis.Håller er uppdaterade om de senaste informationerna och korrigeringarna från Biometria.Det är viktigt att alla led i affärskedjan har god ordning på sina data, då VIOL 3 ställer högre krav på korrekt och komplett information för att prisberäkning och avräkning ska kunna göras.Bakgrund: övergången från Viol 2 till VIOL 3Biometria fasar nu ut det tidigare systemet Viol 2. Under övergångsperioden har båda systemen varit öppna parallellt, men samtransport av råvara hanteras inte mellan systemen. Viol 2 stängde för inkörning den 17 oktober och för inmätning sker stängningen den 31 oktober.För transportörer innebär VIOL 3 flera stora förändringar, bland annat:En helt ny chaufförsklientAvskaffat vågkortPersonlig inloggning för förareNya krav på huvudkod, ekipageinformation och digital utrustning i fordonenNya affärsflöden med möjlighet till flera led i transportaffärenMer information finns på Biometrias webbplatsFör transportföretagFör chaufförer

Läs mer