SÅ-Podden - Åkerinäringens viktigaste frågor

PODCAST

Så påverkas åkerinäringen

I vårt senaste avsnitt av SÅ-podden belyser vi några av de viktigaste och mest aktuella frågorna för åkerinäringen just nu. Medverkar gör vår vd Oscar Hyléen och Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, som delar sina insikter och diskuterar vägen framåt.

I avsnittet tar vi upp:

  • Vinterväghållning - Bristen på resurser och behovet av förebyggande halkbekämpningsåtgärder kräver akuta insatser för att säkerställa trafiksäkerheten.

  • Beredskap - Den geopolitiska situationen i världen påverkar oss alla. Vad innebär detta för åkerinäringen?

  • Avståndsbaserad skatt - Med Eurovinjetternas försvinnande kommer en ny vägskatt att införas. Att den utformas på ett rättvist och konkurrensneutralt sätt är av största vikt för åkerinäringen.

  • Omställningen till fossilfria transporter -  Politiskt drivs omställningen till stor del mot elfordon men rätt förutsättningar krävs för att omställningen ska bli hållbar. Detta kräver även ökad efterfrågan och betalningsvilja för fossilfria transporter från transportköpare.

  • Längre och tyngre fordon - Potentialen för effektivare transporter är stor, men vägnätet för dessa fordon öppnas upp i alldeles för långsam takt.

  • Bärighetsklasser i kommunerna - Många av landets kommuner har för låg bärighetsklass på sitt vägnät. En översyn behövs där så många vägar som möjligt måste öppnas upp för BK4.

Lyssna på avsnittet

Följ med i diskussionen om de viktigaste frågorna för åkerinäringen. Direkt från branschens egna experter.

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

online-möte.

LAGAR & REGLER 2025-09-22

Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektorn

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn. – Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag. I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat: Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet. Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn. Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet. Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar. Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris. Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter. Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen. Läs hela remissvaret här

Läs mer
iStock-1962299270.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-08

GDPR – senaste nytt om överföring av personuppgifter till USA

Den i GDPR väl insatte vet att det sedan ett par år tillbaka varit juridiskt osäker mark när det kommer till tredjelandsöverföringar och då i synnerhet till USA. Genom de så kallade Schrems I och II-domarna har de tidigare möjliga överföringsåtgärderna ogiltigförklarats. Sedan den 10 juli 2023 har det varit tillåtet att föra över personuppgifter till USA om mottagaren är ansluten till det så kallade Data Privacy Framework-avtalet (DPF). Detta benämns också som adekvansbeslutet. Sedan dess har dock många väntat på Schrems III. EU-domstolen har nu i en dom den 3 september 2025 ogillat talan om att DPF-avtalet ska ogiltigförklaras och bekräftat att USA vid tiden för EU-kommissionens beslut säkerställde en adekvat skyddsnivå. Detta beslut gäller således även fortsatt under förutsättning att mottagaren anslutit sig till DPF. Notera dock att domen fortfarande kan överklagas. Om det finns information som visar att ett adekvat skydd inte längre kan säkerställas kan EU-kommissionen återkalla, ändra eller upphäva beslutet. Även EU-domstolen kan ogiltigförklara ett beslut om adekvat skyddsnivå. Det är därför bra att ha alternativa överföringsmekanismer redo eller en plan på hur informationen ska hanteras i händelse av en återkallelse av adekvansbeslutet.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer