Sveriges Åkeriföretag söker Branschföreträdare för Region Syd

2025-09-19

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Är du passionerad för samhälls- och företagarfrågor och vill vara med och forma framtiden för åkerinäringen i södra Sverige?
Sveriges Åkeriföretag söker nu en engagerad och drivande Branschföreträdare för Region Syd, som omfattar Skåne, Blekinge, Halland och Småland – Öland med kontor i Malmö, Växjö och Halmstad. Här får du chansen att spela en nyckelroll i en dynamisk och växande bransch som står i centrum i både klimatomställning och teknisk utveckling i Sverige. Är du redo att göra skillnad?

Åkerinäringen är en bransch med lång historia som idag omsätter ca 4% av Sveriges BNP.
Godstransporter på väg sysselsätter över 100 000 förare och totalt omkring 250 000 personer vilket motsvarar ca 5% av antalet sysselsatta i Sverige.

Vi söker en erfaren och strategiskt tänkande branschföreträdare med passion för medlemsvård och engagemang för transportbranschen. Som branschföreträdare kommer du att bli en nyckelperson i att utveckla och stärka relationerna med våra medlemmar – och säkerställa att vi är deras främsta stöd i en föränderlig bransch. Här får du en unik möjlighet att påverka branschens framtid och skapa verkligt värde för åkeriföretag i södra Sverige.

Sveriges Åkeriföretag består av 4 regioner med 12 föreningar. Vi servar ca 5 000 företag med totalt ca 36 000 fordon i Sverige. Som branschorganisation arbetar vi bland annat med att skapa goda förutsättningar för en lönsam och hållbar utveckling av medlemsföretagen. Vi ger medlemmarna råd i olika juridiska, ekonomiska och tekniska frågor samt företräder dem i kontakter med myndigheter mm.

Arbetsbeskrivning

Som branschföreträdare hos Sveriges Åkeriföretag har du chansen att göra en verklig skillnad och bidra till en hållbar och lönsam utveckling av åkerinäringen i Sverige.

Du kommer att vara ansiktet utåt för vår medlemsvård och ansvarar för att identifiera och driva de frågor som ligger våra medlemmar närmast om hjärtat. Genom att skapa en nära dialog med medlemsföretagen och förstå deras behov, verkar du för att deras röst blir hörd på såväl lokal som nationell nivå.

I denna roll har du många kontaktytor och samarbetar med både befintliga och nya medlemsföretag, politiker, beslutsfattare och andra företagsorganisationer.

Som branschföreträdare får du möjligheten att:
• Utveckla och stärka medlemsrelationer genom att säkerställa att vi levererar tjänster, stöd och insikter som gör verklig skillnad.
• Ge stöttning och rådgivning till medlemsföretagen inom exempelvis logistik, vägtrafikslagstiftning, utbildning inom åkerinäringen samt av enklare juridisk karaktär.
• Vara en katalysator för branschens röst i dialoger med politiker, myndigheter och andra nyckelaktörer för att främja rättvisa och hållbara villkor för våra medlemmar.
• Skapa och driva nätverksträffar och utbildningar som stärker våra medlemmars kompetens och konkurrenskraft.
• Vara delaktig i opinionsbildning och arbeta strategiskt med frågor om hållbarhet, arbetsmiljö och innovation för att stötta åkeribranschens framtida utveckling.

Arbetet erbjuder stor variation och flexibilitet där du självständigt ansvarar för besök hos både befintliga och potentiella nya medlemmar inom ditt tilldelade område.

Du kommer att verka i Region Syd som består av Skåne, Halland, Blekinge, Småland - Öland.

Vem är du?

Vi söker dig som med din erfarenhet och kompetens vill bidra till den fortsatta utvecklingen i en spännande och händelserik framtidsbransch där du får möjlighet att göra skillnad i näringslivet.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• Flytande språkkunskaper i såväl svenska som engelska.
• Goda kunskaper i Microsoft Word, Excel & Powerpoint.
• Körkort B och tillgång till egen bil.
• En gedigen bakgrund inom transport, logistik eller en närliggande bransch.
• Erfarenhet av framgångsrik medlemsvård, relationsbyggande, näringslivet eller branschpåverkan.
• En naturlig förmåga att kommunicera tydligt och inspirerande, både skriftligt och muntligt.
• Strategisk förståelse för branschens utmaningar, politiska processer och vad som krävs för att skapa framgångsrik medlemsvård och påverkan.

Du är en öppen, engagerad och utåtriktad företrädare med ett starkt intresse för att bygga och upprätthålla goda relationer. Din strukturerade och företagsamma natur, tillsammans med din förmåga att arbeta självständigt, gör dig till en förtroendeingivande och pålitlig person.

Du känner dig bekväm att tala med såväl politiker och beslutsfattare som med medlemsföretag om åkerinäringens utmaningar och satsningar.

Du erbjuds

Som branschföreträdare hos oss får du en unik chans att arbeta i en dynamisk och samhällsviktig roll med stort inflytande. Här får du möjlighet att påverka branschens framtid samtidigt som du hjälper våra medlemsföretag att växa och utvecklas.

Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö, kontinuerlig kompetensutveckling och möjlighet till ett stort nätverk inom transportsektorn.

Ansökan

Är du redo för nästa steg i din karriär och vill bidra till en starkare och mer hållbar åkeribransch?

Skicka in din ansökan senast 2025-09-30 och bli en del av vårt team!

I den här processen samarbetar Sveriges Åkeriföretag med Jurek Recruitment & Consulting och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Ausenius på katarina.ausenius@jurek.se

Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se

Aktuella nyheter

antecknar under möte.

LAGAR & REGLER 2025-11-26

Vikten av ett drivmedelstillägg (DMT) i transportaffären

Drivmedelskostnaderna är en av de mest snabbrörliga kostnadsposterna i en transportaffär och utvecklingen framåt pekar på fortsatt stora svängningar. Med införandet av EU:s nya utsläppshandel (ETS2) från 2028 väntas priserna på fossila drivmedel öka betydligt. För många transportuppdrag kan ett drivmedelstillägg vara helt avgörande för lönsamheten i uppdragen. Vi får många samtal om drivmedelstillägg från våra medlemsföretag. Men vad är egentligen DMT och vad är det som är viktigt att känna till? DMT ska spegla verklighetenDMT finns för att minska risken när drivmedelspriserna förändras. Det gör att både köpare och transportör kan vara trygga med att priset i avtalet justeras rättvist när drivmedelskostnader går upp eller ner. Men eftersom ordet drivmedelstillägg används på olika sätt i branschen kan det lätt uppstå missförstånd. Därför är det viktigt att alltid vara överens om vad båda parter menar med ett drivmedelstillägg, och hur det ska beräknas.  Vissa tolkar DMT som en fast procentsats som alltid ligger på oavsett hur drivmedelspriserna rör sig. Men DMT förändras över tid och följer prisutvecklingen på drivmedel. Andra kan blanda ihop DMT med en prishöjning och tänker att det är ett sätt att ta ut mer betalt, men DMT är neutralt och kan gå både upp och ner.  Om man använder sig av SÅ-Index justeras andelen bränsle i vald indexserie automatiskt i DMT med baspriset som grund. I vissa fall kopplas andelen bränsle vid basmånaden ihop med en specifik bränsleprislista. I detta fall är det viktigt att tydliggöra vilket pris man ska utgå ifrån annars riskerar detta att skapa missförstånd. Är det dieselpris vid pump, bulkpris eller ett snittpris över en månad? Vilket pris och vilken källa är därför viktigt att vara överens om.  Rätt andel bränsleEtt vanligt misstag är att basera DMT på fel indexserie. Ett exempel är om du kör fjärrtrafik men använder en indexserie för lokal distribution, då bygger du ditt DMT på en alldeles för låg bränsleandel. Resultatet blir att tillägget inte speglar de verkliga kostnaderna och att uppdraget riskerar att bli olönsamt.   Basmånaden måste vara densammaEn annan fallgrop är att blanda basmånader. En basmånad för DMT och en annan basmånad för resterande kostnadsslag i index. Då går det inte längre att följa kostnadsutvecklingen rakt genom avtalet. Baspris och basmånad ska alltid höra ihop.  Varför behövs DMT – även om man redan har index?Det finns två sätt att hantera drivmedel: Genom den valda indexserien – där bränsle ingår som ett av kostnadsslagen. Genom ett separat DMT – där bränsleandelen “lyfts ur” index och justeras vid sidan av. Båda fungerar men med den många gånger snabbrörliga prisutveckling på drivmedel är DMT ofta det bästa verktyget för att snabbt spegla drivmedelskostnaderna i uppdraget.  ETS2 gör DMT ännu viktigareFrån 2028 inkluderas vägtransporter i EU:s utsläppshandel. Prognoserna pekar på att kostnaderna för fossila bränslen kommer att öka markant. Utan ett korrekt DMT riskerar man att låsa in sig i ett avtal som blir olönsamt redan efter några månader.  När ska DMT justeras?DMT ska helst justeras månadsvis. Täta justeringar skapar trygghet åt båda parter och följer kostnadsutvecklingen utan längre tidsglapp.  Tre kritiska punkter att alltid kontrollera För att DMT ska fungera måste följande vara på plats: Rätt andel bränsle – baserat på rätt indexserie för det faktiska uppdraget. Samma basmånad i hela avtalet – annars speglas inte utvecklingen korrekt Tydliga avtalsvillkor – hur DMT ska beräknas, läsas av och tillämpas. Vår rekommendationVi rekommenderar att: utgå från uppdaterade grundkalkyler i alla nya avtal  välj indexserie efter faktiska andelar som bygger på grundkalkylen tillämpa 100 % av indexförändringen avtala om täta och regelbundna index- och DMT-justeringar. Index i sin helhet får gärna regleras fyra gånger per år. DMT bör justeras månadsvis.  Indexreglering och DMT skapar en trygghet och minimerar risken för båda parter i en transportaffär. 

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer
man som antecknar.

LAGAR & REGLER 2025-11-19

Förslag för att stoppa oseriösa anbud i offentliga upphandlingar skickas på remiss

Regeringen skickar nu ut förslag på remiss som ska göra det enklare att stoppa oseriösa och misstänkt låga anbud i offentliga upphandlingar. Syftet är att hindra kriminella aktörer från att vinna kontrakt genom extremt låga priser och oseriösa affärsmetoder,  något som riskerar att slå ut seriösa företag och försämra kvaliteten i offentliga tjänster.Offentlig sektor upphandlar varje år varor och tjänster för över 1 000 miljarder kronor. Regeringen vill säkerställa att dessa medel går till företag som följer lagar, avtal och goda arbetsvillkor. Konkurrensverket har därför tagit fram förslag som tydliggör hur misstänkt låga anbud ska hanteras.Förslagen som har presenterats är bland annat:Alla anbud som är mer än 30 procent lägre än genomsnittspriset ska granskas.Det ska bli tydligare vem som ansvarar för vad när det gäller att granska låga anbud. Upphandlande aktör ansvarar för att bedöma om ett anbud är onormalt lågt. Leverantören ansvarar för att förklara hur de kan leverera trots det låga priset.Upphandlande organisationer ska alltid säga nej till anbud som är onormalt låga. Det har tidigare inte alltid varit obligatoriskt.Upphandlingsmyndigheten ska få i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd till upphandlande organisationer kring onormalt låga anbud.Förslagen skickas nu på remiss och ska besvaras senast 27 februari 2026.Som en del av regeringens fortsatta arbete ska Konkurrensverket också utveckla en metod för att bedöma hur väl leverantörer uppfyller kvalitetskraven i offentliga kontrakt. Detta ska redovisas 30 november 2025.SÅ följer utvecklingenSveriges Åkeriföretag välkomnar förslag som stärker konkurrensneutralitet och rättvisa villkor i offentliga upphandlingar – frågor som är centrala för en sund och seriös åkerinäring. Vi följer remissprocessen och återkommer med mer information när arbetet går vidare.

Läs mer