Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

2025-08-13

INFRASTRUKTUR

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU.

Revideringen innebär bland annat:

  • Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem.
  • Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation.
  • Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation.


Sveriges Åkeriföretags synpunkter

Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är:

  • Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna.
  • Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter.
  • Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys.
  • Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer.

Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter.

Läs vårt remissvar i sin helhet här

Ta del av våra remisser

Läs alla våra remissvar i sin helhet

Till remisser

Aktuella nyheter

hallbarhetskonferens.jpg.

EVENT 2025-11-12

Save the date – Hållbarhetskonferens 2026

10 mars kl. 10.00–16.00 • Piperska Muren, Stockholm Sveriges Åkeriföretag bjuder in till hållbarhetskonferens, en dag för inspiration, kunskapsutbyte och dialog med fokus på åkerinäringens omställning. Under dagen fördjupar vi oss i vägen mot fossilfria transporter. Vi sätter särskilt fokus på hur el och biodrivmedel fungerar i praktiken för olika typer av transporter, och hur tekniken, infrastrukturen och affären kan utvecklas för att möjliggöra en hållbar och lönsam omställning i hela åkerinäringen. Vi diskuterar också hur hållbarhetsrapportering och ökade krav från transportköpare påverkar branschen, och hur åkeriföretagen kan förbereda sig för och möta dem. Vi lyfter samtidigt hur ett strukturerat hållbarhetsarbete kan stärka relationen till kunder, effektivisera verksamheten och skapa nya affärsmöjligheter. Dessutom bjuder vi på en klimatpolitisk spaning som ger dig insikt i vilka politiska, ekonomiska och tekniska faktorer som formar förutsättningarna för åkerinäringens omställning – och hur de påverkar dina möjligheter som företagare framåt. Dagen bjuder på företag som delar sina erfarenheter av hållbarhetsarbete och omställning till fossilfria alternativ, samt goda möjligheter till mingel, nätverkande och frågor till experter. 🗓️ Boka in den 10 mars redan nu – mer information och anmälan kommer snart! 📍 Piperska Muren, Stockholm ⏰ Kl. 10.00–16.00 

Läs mer
penna-tangentbord.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-02

Baspris och basmånad – grunden för en korrekt indexreglering

När ett avtal ska indexregleras är baspris och basmånad helt avgörande för att resultatet ska bli rätt. Trots det är detta ett av de vanligaste områdena där det blir fel.  Baspriset är det pris som du och transportköparen kommer överens om vid avtalets start. Basmånaden är den månad vars indexvärde man utgår ifrån i beräkningen. Tillsammans utgör de startpunkten för hela avtalet. Om basmånad och baspris inte matchar går det inte längre att följa kostnadsutvecklingen rakt igenom avtalet. Ett vanligt misstag är att olika basmånader används för olika delar av avtalet, till exempel en basmånad för DMT och en annan för övriga kostnadsslag i index. Det skapar osäkerhet, olika logiker och gör det svårt att följa kostnadsförändringar på ett transparent sätt. Därför är det viktigt att allt utgår från samma månad När hela avtalet utgår från en och samma basmånad blir det tydligt hur kostnaderna förändras över tid och parterna kan dela risk på ett rättvist sätt. Det är först då index fungerar som tänkt: ett verktyg som följer kostnadsutvecklingen på rätt sätt. Avläsningen ska alltid göras mot basmånaden Det är viktigt att all avläsning av index sker mot basmånaden. Det är först när man jämför aktuell månad med basmånadens indexvärde som man får en korrekt bild av hur kostnaderna har förändrats sedan avtalets start. Om man istället skulle jämföra månad för månad riskerar man att få kedjeeffekter, olika procentsatser och en utveckling som inte speglar verkliga kostnadsförändringar.  Gör rätt från början  För att säkerställa en korrekt och enkel indexreglering, se till att: Baspris och basmånad sätts samtidigt Samma basmånad används för alla kostnadsslag Indexserie och DMT-modell är tydligt angivna i avtalet Avläsningen av index sker enligt den avtalade frekvensen (månadsvis, kvartalsvis eller annan överenskommelse) Prisjusteringen följer 100 % av index  All avläsning görs mot basmånaden, inte mot förra uppdateringen Med en tydlig startpunkt blir det också enklare att följa priset under avtalstiden och undvika missförstånd. Stöd i Avtalshjälpen I Avtalshjälpen finns exempel på hur du skriver in baspris, basmånad och indexreglering i ditt avtal. Där hittar du även exempel på formuleringar som hjälper dig när du tecknar avtal. Läs mer om avtalshjälpen  

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer