MSB har undertecknat nytt multilateralt avtal om placering av certifikat på tankfordon

MSB har skrivit på det nya multilaterala avtalet som rör var certifikaten för godkännande ska placeras på tankfordon och deras släpvagnar

2025-06-18

LAGAR & REGLER

MSB har skrivit på det nya multilaterala avtalet som rör var certifikaten för godkännande ska placeras på tankfordon och deras släpvagnar.

Vad innebär avtalet?

Med detta avtal görs ett avsteg från bestämmelserna i ADR (delavsnitt 8.1.2.2) om vilka handlingar som ska finnas i transportenheten. Framöver behöver godkännandecertifikatet för en släpvagn inte förvaras i förarhytten, under förutsättning att det istället finns lätt åtkomligt och väderskyddat på släpvagnen.

Hur länge gäller avtalet?

Det multilaterala avtalet gäller till och med den 31 december 2026 för transporter inom de länder som har undertecknat avtalet. Om en undertecknande part återkallar avtalet tidigare, fortsätter det att gälla till dess slutdatum enbart inom de länder som fortfarande står bakom avtalet.

Kontaktperson

Marcus Johansson Profilbild.

Marcus Johansson

Säkerhetsrådgivare farligt gods

010-510 54 23 marcus.johansson@akeri.se

Vi utbildar inom ADR 

Ta del av vårt utbildningsutbud eller kontakta oss med dina önskemål och behov av ADR-utbildningar.  

ADR farligt gods-utbildning

Aktuella nyheter

stockholm-over.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-28

Transportstyrelsen återför ärendet om miljözon klass 3 till länsstyrelsen

Transportstyrelsen har underkänt Länsstyrelsen i Stockholms beslut att upphäva miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad, och skickar nu tillbaka ärendet för fortsatt handläggning. Beslutet kom den 23 oktober och innebär att stadens tidigare utredning bedöms som tillräcklig. Miljözonen, som enligt plan skulle införas den 31 december 2024, är fortsatt pausad tills vidare. Syftet med miljözonen är att förbättra luftkvaliteten i området, men förslaget har väckt starka reaktioner från transport- och näringslivsaktörer som varnat för negativa konsekvenser för framkomlighet, leveranser och tillgänglighet. Två parallella rättsprocesser pågår kring miljözonen. Den första gäller kommunfullmäktiges beslut från maj 2024, som nu har fastställts av kammarrätten. Den andra gäller stadens lokala trafikföreskrift, som först upphävdes av länsstyrelsen men nu ska prövas på nytt efter Transportstyrelsens beslut. Sveriges Åkeriföretag har kontinuerliga diskussioner med Stockholm Stad och är i hög grad involverad i utvecklingen kring miljözonen.

Läs mer
SÅ Dalarna klar 113 3.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-10

Säkra din affär med index och tydliga avtal

Kostnaderna i en transportaffär förändras ständigt, inte minst för drivmedel. Därför är det avgörande att avtalen innehåller tydliga skrivningar om indexreglering och drivmedelstillägg (DMT). Med SÅ Index och Avtalshjälpen får du som medlem både verktyg och färdiga formuleringar som säkrar en hållbar och rättvis affär.Osäkerhet kring kostnadsutvecklingen i en transportaffär leder ofta till onödiga risker och försiktighetsmarginaler. När priset inte regleras i avtalet skapas osäkerhet, pressade marginaler och minskad investeringsvilja. Genom att koppla avtalet till ett relevant index följer priset branschens kostnadsutveckling, utan att affären behöver omförhandlas varje gång förutsättningarna ändras.Med SÅ Index kan parterna enkelt reglera förändringar i kostnader över tid och behålla rätt relation mellan pris och kostnad. Det skapar förutsättningar för långsiktig och rättvis affär, där båda parter kan planera och investera med större trygghet.Samtidigt är det viktigt att avtalen är tydligt formulerade. Därför erbjuder vi våra medlemmar stöd genom Avtalshjälpen. Avtalshjälpen är en avtalsmall med färdiga förslag på skrivningar om både indexreglering och drivmedelstillägg (DMT).Ett hållbart avtal handlar alltså om att kombinera rätt pris från början med rätt reglering under avtalstiden. Då minskar risken för osäkerhet, och du skapar bättre förutsättningar för långsiktiga samarbeten.

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer