2025-11-19
FÖRETAGANDE
Övergången till VIOL 3 har inneburit en hel del förändringar och många transportörer upplever utmaningar i systemet. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt tillsammans med Biometria och berörda aktörer för att identifiera brister, rätta fel och säkerställa att affärerna hanteras korrekt.
Skogsbranschen har gemensamt beslutat att utveckla VIOL 3 eftersom Viol 2 inte längre kunde möta branschens behov och tekniska krav. VIOL 3 är en modernisering av Biometrias system och syftar till att stärka den digitala kedjan genom hela virkesflödet.
Det här har hänt
Sedan övergången till VIOL 3 har många åkerier hört av sig till oss med frågor och synpunkter. Flera upplever brister i systemet, framför allt kopplat till affärsflöden, ersättning och integrationer mellan transportköparnas system och VIOL 3. I vissa fall har detta lett till betydande merarbete och påverkat ersättningen för transportörer.
Vi vill vara tydliga: problemen är kända men de är också under åtgärd. Många initiala fel har redan rättats till. Samtidigt återstår utmaningar som behöver hanteras skyndsamt och systematiskt.
Vi får samtidigt frågor kopplade till fjärrmätning men fjärrmätningen ska inte blandas ihop med VIOL 3 förnyelsen. Vi vet att vissa av frågorna uppstår parallellt och att det därför kan uppfattas som en del av samma förändring, vilket inte stämmer.
Detta gör vi på Sveriges Åkeriföretag
Vi arbetar aktivt och strukturerat med frågan genom vårt skogslogistiknätverk (SLF):
Vi har genomfört en omfattande enkät bland skogstransportörer som gett oss en tydligare bild av var problemen uppstår.
En arbetsgrupp inom SLF är etablerad och vi arbetar löpande med både tekniska och affärsmässiga frågor. I gruppen finns personer med lång erfarenhet av VIOL 3-utvecklingen på Biometria vilket är en viktig resurs i det fortsatta arbetet.
Vi för regelbundna dialoger med Biometria och med enskilda transportköpare för att adressera specifika fel.
Vi följer upp de problem som kvarstår, särskilt kopplat till integrationer mellan olika system. Biometria har i sin tur kontakt med berörda systemleverantörer för att lösa dessa.
Arbetet pågår kontinuerligt och vi kommer att fortsätta driva frågan tills systemen fungerar stabilt och affärerna hanteras korrekt.
Rekommendationer till våra medlemmar
För att säkra era affärer och underlätta uppföljningen rekommenderar vi att ni:
För noggrann egen loggning – ha koll på det ni kör, både körningar och leveranser.
Kontakta er uppdragsgivare direkt när ni ser avvikelser eller saknar underlag, så att ni tillsammans kan reda ut vad som har hänt.
Noterar att utmaningarna kan skilja sig åt beroende på om ni kör rundvirke eller flis.
Håller er uppdaterade om de senaste informationerna och korrigeringarna från Biometria.
Det är viktigt att alla led i affärskedjan har god ordning på sina data, då VIOL 3 ställer högre krav på korrekt och komplett information för att prisberäkning och avräkning ska kunna göras.
Bakgrund: övergången från Viol 2 till VIOL 3
Biometria fasar nu ut det tidigare systemet Viol 2. Under övergångsperioden har båda systemen varit öppna parallellt, men samtransport av råvara hanteras inte mellan systemen. Viol 2 stängde för inkörning den 17 oktober och för inmätning sker stängningen den 31 oktober.
För transportörer innebär VIOL 3 flera stora förändringar, bland annat:
En helt ny chaufförsklient
Avskaffat vågkort
Personlig inloggning för förare
Nya krav på huvudkod, ekipageinformation och digital utrustning i fordonen
Nya affärsflöden med möjlighet till flera led i transportaffären



