2025-09-30
VÄGUNDERHÅLL
Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 innehåller kraftigt höjda ramar för både underhåll och nyinvesteringar. Det är ett välkommet besked för åkerinäringen och för hela Sveriges konkurrenskraft.
I vårt pressmeddelande idag välkomnar vi att den totala budgetramen höjs med drygt 200 miljarder kronor till 1 171 miljarder kronor under planperioden. Förslaget omfattar bland annat ett återtagande av underhållsskulden på vägnätet till 2037, en snabbare utbyggnad av högsta bärighetsklassen för längre och tyngre fordon, samt ökade satsningar på 2+1-vägar och enskilda vägar. Även fler rastplatser och åtgärder som stödjer omställningen till fossilfrihet och möter säkerhetspolitiska krav lyfts fram.
– Sammantaget ser vi positivt på de ökade satsningarna i den nationella planen. Det är utmärkt att underhållsskulden nu åtgärdas och särskilt glädjande att bärighetsfrågan på det statliga vägnätet tas på större allvar. Nu är det viktigt att även kommunerna följer efter så att vi får sammanhängande transportstråk med högre bärighet i hela landet, säger Oscar Hyléen, vd.
För svensk åkerinäring är vägar av hög kvalitet en förutsättning för effektiva, säkra och konkurrenskraftiga godstransporter. En plan med både långsiktighet och ambitionsnivå stärker möjligheterna att möta växande transportvolymer och ta till vara nya fordonstekniska lösningar.
Den nationella planen går nu ut på remiss. Vi kommer att lämna våra synpunkter med särskilt fokus på de föreslagna nybyggnationsobjekten och deras nytta för näringslivet.
– Trafikverket har gjort ett bra arbete och lyssnat på våra synpunkter. Att prioritera underhåll är samhällsekonomiskt klokt och stärker samhällets resiliens, avslutar Oscar Hyléen.
Läs pressmeddelandet i sin helhet här