EU måste enas om nya vikt- och dimensionsregler

2025-07-23

LAGAR & REGLER

Sveriges Åkeriföretag har tillsammans med våra nordiska kollegor i Nordic Logistics Association (NLA) och flera ledande europeiska branschorganisationer – däribland ACEA, BGL, FNTR och TLN – skickat ett öppet brev till EU:s medlemsstater.

Brevet har skickats till samtliga EU-länders ambassadörer med uppmaningen om att bryta dödläget och nå en överenskommelse om det reviderade direktivet om fordons vikt och dimensioner. Det är avgörande att skapa rättvisa konkurrensvillkor och möjliggöra klimatomställningen.

Nollutsläppsfordon kräver nya regler

El- och andra nollutsläppsfordon är generellt tyngre på grund av batterier och annan teknik, vilket i dag innebär minskad lastkapacitet jämfört med konventionella fordon. Därför behöver vi tillåta högre vikter och axeltryck, så att dessa fordon kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ i hela EU.

Modulfordon och gränsöverskridande transporter

Vi uppmanar också till en snabbare och mer samordnad utrullning av modulfordon (EMS) inom hela unionen. Samtidigt bör medlemsländer fortsatt kunna tillåta tyngre och längre transporter över gränserna genom bilaterala avtal.

Norden visar vägen

Vi välkomnar det danska EU-ordförandeskapets ambition att nå en gemensam ståndpunkt i rådet. Norden har ett starkt intresse i att maximera användningen av miljövänliga transporter samtidigt som flexibla vikt- och dimensionsgränser bibehålls.

Läs hela brevet ho Nordic Logistics Association (NLA)

 

Aktuella nyheter

vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer
almedalen7_besk.jpg.

POLITIK 2025-06-30

Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.   Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn. OmställningVi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat: En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser Långsiktiga villkor för HVO Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter Bärighet Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört. På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Läs mer
StoraAkeripriset-25_DSC08582_fix_Sunnemo.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-05-12

Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025

Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen.  Med ett starkt fokus på både hållbarhet och medarbetarvård har Sunnemo Åkeri AB visat att tillväxt och ansvarstagande kan gå hand i hand. Deras satsningar på alternativa drivmedel och elektrifierade transporter har inte bara minskat klimatavtrycket, utan också skapat nya affärsmöjligheter. Juryns motivering: "På bara 20 år har åkeriet gått från en enmansverksamhet till att vara ett av regionens ledande transportbolag, med ett 40-tal tunga fordon. Fler än 10 gas- och elfordon och en separat eldriven dygnet runt-pendel visar tydligt att riktningen är framåt, men också uppåt då satsningarna går hand i hand med en lönsamhet som imponerar i branschen.Fler ton, fler mil och fler timmar optimerar logistiken. Men aldrig på personalens bekostnad. Här värderas de anställda högt och körscheman sätts för att fungera utifrån varje persons unika livspussel. Framtiden är ljus och resan har bara börjat.”

Läs mer