2025-12-12
HÅLLBARHET
Elektrifieringen av tunga vägtransporter kommer att ställa helt nya krav på elnätet. Det stod klart när vi samlade representanter från elnätsägare, myndigheter, branschorganisationer, fordonstillverkare och åkeriföretag till en gemensam workshop om elnätskapacitet för tung trafik. Fokus låg på framtida effektbehov för depå- och terminalladdning, datadelning och hur anslutningsprocesserna kan snabbas upp.
Workshopen utgick från tre frågor:
Hur kan framtida effektbehov och laddningsmönster identifieras och integreras i elnätsplaneringen?
Hur kan information och data delas på ett effektivt, säkert och standardiserat sätt mellan aktörer?
Hur kan anslutningsprocesserna göras snabbare, mer enhetliga och mer förutsägbara?
Deltagarna bedömer att elektrifieringen av tunga lastbilar fram till 2030 kommer att ha måttlig till stor påverkan på behovet av utbyggnaden av elnätet. Samtidigt upplever en majoritet att samarbetet mellan åkeriföretag och elnätsbolag kring framtida ladd- och effektbehov behöver stärkas.
Viktigaste slutsatserna från workshopen
Arbetet mynnade ut i flera gemensamma slutsatser:
Gemensam planering krävs. Elnätsbolagen behöver bättre underlag om framtida transportflöden, laddningsmönster och etableringar. Åkeriföretag, transportköpare och fordonstillverkare behöver bidra med logistikdata och prognoser. Samtidigt efterfrågar deltagarna en nationell samordnare för effektbehov och elnätskapacitet, som kan hålla ihop planeringen och säkerställa att aktörerna arbetar mot en gemensam och långsiktig inriktning.
Datadelning måste standardiseras. Det finns data, men den delas inte strukturerat. Deltagarna efterlyser nationella standarder, en gemensam plattform och tydliga juridiska ramar för informationsdelning.
Anslutningsprocesser måste kortas och bli tydligare. Anslutningstiden för terminal- och depåladdning behöver kortas ner betydligt jämfört med hur det ser ut idag. Tidig dialog, ”en dörr in” hos elnätsbolagen, standardiserad information av vad som efterfrågas av kund och mer transparens kring kapacitet och ledtider lyfts som viktiga åtgärder. Mer flexibla avtalsformer, anpassade för åkerinäringens förutsättningar, efterfrågades också.
Vi kommer nu att använda workshopens resultat som underlag i dialogen med myndigheter, energibransch och andra aktörer.
Om vi ska klara klimatomställningen i tid måste elnätsplaneringen och anslutningsprocesserna gå i takt med elektrifieringen av åkerinäringen. Den här workshopen är ett viktigt steg på vägen.




