Säkra framtidens godstransporter

2025-08-20

DEBATTARTIKLAR

Förbättrade transporter som sker genom en kombination av flera olika trafikslag är helt avgörande för svensk export, skriver en rad företrädare för transportbranschen.

Sverige är transportmässigt en ö. Ett avlångt land med stora avstånd från norr till söder, där varor ofta behöver transporteras långa sträckor till nationella och internationella marknader. Industrin och tjänsteföretagen pekar ut bristande transportinfrastruktur som en avgörande faktor till att man inte kan växa — det duger inte i ett osäkert omvärldsläge där ökad svensk handel och konkurrenskraft är viktigare än på länge.

Därför är en kraftig utveckling av intermodala godstransporter, det vill säga transporter som sker genom en kombination av flera olika trafikslag och därigenom effektiviserar transportkedjan, helt avgörande för svensk export. Idag saknas dock fungerande och effektiva lösningar av den sorten och trafikslagen – järnväg, sjöfart, vägtrafik – har inte de förutsättningar som krävs för att bidra till ett optimalt transportsystem.

Intermodala lösningar innebär att varje trafikslags styrkor tas till vara. Genom att använda olika transportsätt där det är mest lämpligt skapas en mer effektiv kedja. Relativt få företag har en egen järnvägsanslutning (och existerande anslutningar minskar i antal) eller en egen hamn, därför börjar en intermodal transport ofta med lastbil, som hämtar godset och transporterar det till en nod i form av en terminal eller hamn. Där lastas det om till exempelvis tåg eller fartyg som transporter godset en längre sträcka. Sista delen av transporten sker ofta med lastbil för att nå ända fram till mottagaren.

Genom att på ovanstående sätt kombinera lastbilens flexibilitet med sjöfartens kostnadseffektivitet vid stora volymer och järnvägens förmåga att fossilfritt transportera tungt gods över långa sträckor, bidrar intermodalitet till ett kostnadseffektivt, trafiksäkert och hållbart transportsystem. Detta minskar både kostnader och miljöpåverkan jämfört med att enbart använda vägtransporter. Samordning mellan trafikslag möjliggör större volymer och förbättrad logistik, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft. Intermodala lösningar är med andra ord vitala för det svenska näringslivet.

För att utveckla och underlätta användningen av intermodala transportlösningar behöver flera åtgärder prioriteras i beslut om lagar och regler på transportområdet och föras in planeringen av infrastruktursatsningar inom väg, järnväg och hamnar. Bland dessa finns

avgifter som styr mot ett effektivt nyttjande av transportsystemet, en fungerande tillsyn av vägtrafiken och möjliggörande av flytt av lastbärare mellan trafikslag. Politikerna måste även säkerställa att väg- och järnvägsnätet klarar längre och tyngre fordon och att man samordnar och samplanerar med våra grannländer för effektiva godstransporter.

Vi skulle också gärna se att man inför en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastning. Utöver det behövs en bättre planering för minskade störningar vid underhållsåtgärder och fler väl fungerande terminaler och hamnar för omlastning mellan väg, järnväg och sjöfart. Slutligen är också en utökad samverkan mellan myndigheter och branscher gällande infrastrukturplaneringen för intermodalitet en nyckelfaktor för att framtidssäkra transportbranschen.

Både industri och tjänsteföretag pekar ut bristande transportinfrastruktur som ett avgörande tillväxthinder. Intermodala lösningar är ett sätt att säkerställa god och långsiktig konkurrenskraft och gör det möjligt att transportera gods långa sträckor på ett mer resurseffektivt sätt, men då krävs det att regeringen kavlar upp ärmarna och vidtar en palett av åtgärder. Ovanstående åtgärder vore viktiga steg i rätt riktning.

Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart

Ulric Långberg, samhällspolitisk chef Sveriges Åkeriföretag

Tomas Arvidsson, vice ordförande Transportindustriförbundet

Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen

Aktuella nyheter

lastbil på väg.

HÅLLBARHET 2025-11-13

Fair Transport når milstolpen: 1 000 certifierade företag

Fair Transport har nått en viktig milstolpe. I dag finns 1 000 certifierade åkeriföretag som valt att kvalitetssäkra sitt arbete inom trafiksäkerhet, arbetsmiljö och klimatansvar vilket markerar ett växande engagemang i hela åkerinäringen för ansvarstagande och hållbarhet i hela transportkedjan.Den 999:e och 1 000:e certifieringen kom via två delägare i TransportCentralen, Knäreds Flistransport AB och Br. Davidssons Entreprenad AB, vilket gjorde att barometern slog över till fyrsiffrigt. För TransportCentralen är certifieringen ett kvitto på värderingar som länge präglat verksamheten – att agera ansvarsfullt, skapa trygghet och alltid se framåt.– Det är otroligt roligt att en delägare på TransportCentralen blev nummer 1000. Vårt mål är att certifiera alla våra åkeriföretag och vi är snart där. Certifieringen är en enkel process som går extremt smidigt, och som ger en enorm marknadsfördel, säger Thomas Skottlund, Affärsområdeschef Logistik på TransportCentralen.– Att Fair Transport nu nått 1 000 certifierade företag visar att allt fler åkerier vill synliggöra sitt hållbarhetsarbete och möta kundernas krav på transparens, ansvar och rapportering, säger Maria Werpers Dahl, verksamhetsledare på Fair Transport.Intervju med Thomas Skottlund

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-11-14

Regeringen utreder genomförandet av nya EU-direktiv om körkort

Regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram förslag på hur två nya EU-direktiv om körkort ska genomföras i svensk rätt. Direktiven innebär förändringar inom bland annat körkortsbehörigheter, digitala körkort, prövotid och gemensamma EU-regler för kördiskvalifikationer.En av de frågor som väckt stort intresse är den nya behörigheten B1, som EU ger medlemsländer möjlighet att införa nationellt. Behörigheten innebär att personer under 21 år kan få köra en hastighetsbegränsad personbil på upp till 2 500 kg – men hur och om Sverige väljer att införa detta ska nu utredas närmare. Även möjligheten att låta personer med B-körkort köra något tyngre fordon, i synnerhet sådana som drivs med alternativa drivmedel, ingår i uppdraget.Direktiven omfattar också regler om beledsagad körning, ett förenklat förfarande för att häva automatvillkor samt notifieringssystem för kördiskvalifikationer mellan medlemsländerna.En särskild utredare ska nu analysera hur EU-reglerna kan harmoniseras med dagens svenska körkortsbestämmelser och hur ett sammanhållet regelverk kan utformas.Delredovisning: senast 2 november 2026, med förslag om B1-behörighet och regler för tyngre fordon på alternativa drivmedel.Slutredovisning: senast 16 juli 2027.Sveriges Åkeriföretag följer utredningen noggrant och kommer att informera när delrapporten presenteras.

Läs mer
svensk-vag-skyltning.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-20

Ny leverantör av branschindex från 2026

Från och med den 1 januari 2026 tar SBIX Svenska Branschindex AB över ansvaret för produktionen av ett tjugotal branschindex som tidigare levererats av Statistiska centralbyrån (SCB). Övergången sker i nära samarbete mellan SCB och SBIX för att säkerställa att indexen även fortsättningsvis håller hög kvalitet och är tillgängliga för alla användare.Bakgrunden är att SCB, efter en intern översyn, har beslutat att avveckla sin roll som producent av vissa avgiftsfinansierade index. För att garantera att indexen fortsatt finns tillgängliga och håller hög kvalitet har Sydsvenska Industri- och Handelskammaren bildat dotterbolaget SBIX för att ta över uppdraget.Stefan Pettersson, vd för SBIX, ser fram emot att bygga vidare på SCB:s arbete och utveckla verksamheten i takt med branschernas behov.– Vårt mål är att skapa kontinuitet och trygghet för de många aktörer som är beroende av dessa index i sina avtal, säger Stefan Pettersson, vd för SBIX.Arbetet med att skapa strukturer för de olika branschindexen pågår och bygger på statistisk expertis och nära dialog med användarna.Sveriges Åkeriföretag: “En sömlös övergång för användarna”Sveriges Åkeriföretag har varit drivit processen sedan SCB:s besked och varit delaktiga i dialogen kring branschens behov.– Vi har arbetat länge för att säkerställa en bra och trygg lösning när SCB lämnar över ansvaret. Vi känner oss väldigt trygga med SBIX som leverantör och bedömer att övergången blir helt sömlös – användarna kommer inte att märka någon skillnad. Det här är en stabil och långsiktig lösning för alla som använder branschindex i sina avtal, säger Ulric, Samhällspolitisk Chef på Sveriges Åkeriföretag.De första indexen kommer att publiceras efter årsskiftet, och SBIX arbetar för att göra övergången så smidig som möjligt för användarna.Läs mer om SBIX:s arbete på deras webbplats: sbix.se

Läs mer