AI på åkerierna - problem eller gyllene möjlighet?

2025-02-15

DEBATTARTIKLAR

Åkerinäringen står inför ett avgörande skifte där digitalisering och AI inte längre är framtidsvisioner utan blir nödvändigheter. I takt med att kunder och myndigheter ställer högre krav på hållbarhet, effektivitet och spårbarhet, behöver vi omfamna teknologins möjligheter. Frågan är: Är vi redo att möta utmaningen - och göra den till en styrka för näringen?

AI och digitalisering: Nyckeln till framtidens åkerinäring

Framväxten av AI har potential att ge stora nyttor för åkerinäringen. Med avancerade algoritmer kommer transportverksamheter kunna optimera sina transporter, minska bränsleförbrukningen och förbättra såväl ruttplanering som operationell effektivitet.

Samtidigt ökar efterfrågan på data och på vår närings förmåga att producera och förmedla relevanta data dramatiskt. Kunder vill veta hur effektiva och hållbara deras leveranskedjor är och myndigheter kräver tydliga bevis på framsteg i klimatmålen.

Ett tydligt exempel på nya krav på data är de nya EU-reglerna för ESG-rapportering, som sedan 2024 kräver omfattande hållbarhetsdata från stora bolag. Från 2025 gäller detta även företag med fler än 250 anställda. För åkerinäringen innebär detta att varje ton och varje kilometer måste spåras och redovisas. En komplex administrativ och systemmässig utmaning, särskilt för små aktörer.

Småföretagens tuffa verklighet

För mindre åkeriföretag är denna transformation särskilt utmanande. Många saknar resurser för att investera i avancerade system och specialiserad personal. Men även de minsta företagen måste följa med i utvecklingen, eftersom deras större kunder är beroende av detaljerad data för att kunna uppfylla sina egna krav.

Men detta är inte längre bara en fråga om kundservice – det handlar om överlevnad och konkurrenskraft i en alltmer konkurrensutsatt marknad. Förmågan att möta kraven på både hållbarhet och effektivitet blir avgörande för att kunna göra affärer i framtiden.

Från utmaning till möjlighet

Många åkerier upplever den digitala utvecklingen som en svindlande utmaning. Men potentialen för affärerna är alltför intressant och relevant för att negligera.

Varje körd kilometer genererar värdefull data. Denna data är inte bara nyckeln till att uppfylla växande krav. Den är också ett kraftfullt verktyg för att kunna fatta bättre beslut.

Genom att exempelvis automatisera integration av fordonsdata i affärssystem, och använda AI för att optimera transportuppläggen, kan vi inte bara möta regelverkskrav utan också hitta vägar att tjäna mer pengar, sänka kostnader och höja kvaliteten mot kund.

Från bränsleoptimering till effektivisering av fordonsflottan, rätt använd data leder till uppenbara konkurrensfördelar. Data kan på många sätt sägas vara vår närings nya bränsle.

Samverkan och stöd

Sveriges Åkeriföretag arbetar därför aktivt för att koppla samman tech- och transportföretag. Genom samverkan kan vi skapa innovativa lösningar som stärker branschen och öppnar nya affärsmöjligheter för alla parter.

Men våra branschföretag är inte de enda som behöver tänka framåt. Vi behöver också stöd för att klara denna transformation. Reglerare och beslutsfattare i det offentliga, bland varuägare och finansiella institut, måste säkerställa att utbildningar, regelverk och finansieringsmöjligheter är anpassade för att små och medelstora företag ska kunna dra nytta av den tekniska utvecklingen, utan att halka efter.

Det är också viktigt att lagstiftare skyddar små företags rättigheter till den data de själva producerar. Så att denna värdefulla resurs kan nyttiggöras.

Vägen till ökad konkurrenskraft

Åkerinäringen står vid ett avgörande vägskäl. AI, digitalisering och hållbarhet är inte längre framtidsvisioner – de är krav i nuet. Men med rätt verktyg och stöd kan vi inte bara möta dessa krav utan också skapa en effektivare, mer konkurrenskraftig och också mer hållbar framtid för vår bransch.

Genom att finna nya vägar till att utnyttja potentialen i AI och dataflöden kan vi stärka vägtransportsektorns värdeskapande och samtidigt bidra till en grönare framtid. Låt oss ta denna möjlighet till tillväxt och utveckling.

Oscar Hyléen
VD, Sveriges Åkeriföretag

Aktuella nyheter

solceller.

LAGAR & REGLER 2025-08-13

Regeringen vill förbättra elmarknadens utformning

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med flera förslag för att stärka kundernas ställning och förbättra elmarknadens funktion. Bland annat föreslås att nätföretag ska vara skyldiga att offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar, samt ta fram tydligare och mer standardiserade rutiner för anslutningsprocessen. Regeringen vill även kunna införa ett högsta elpris vid en elpriskris. Förslagen syftar bland annat till att underlätta nya anslutningar, öka transparensen och skapa bättre skydd för elanvändare. Bakgrunden är ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv och förnybartdirektivet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar delar av förslaget– Vi ser positivt på förslagen om ökad transparens från elnätsbolagen och tydligare rutiner för anslutningsprocesserna. Det är dock viktigt att rutinerna är enhetliga från landets alla elnätsbolag. Detta är frågor vi drivit länge, och de kan underlätta åkerinäringens elektrifiering, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. – Förslagen är ett steg i rätt riktning och kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för elektrifieringen av tung trafik. Samtidigt krävs ytterligare åtgärder för att elmarknaden fullt ut ska möta åkerinäringens behov. Om omställningen till eldrivna tunga fordon ska kunna ske i större skala behövs en snabbare utbyggnad av elnätet och avtal som är anpassade till transportbranschens verklighet, avslutar Fredrik Svensson. Läs regeringens pressmeddelande

Läs mer
Alfredsson_LBG-biogas.jpg.

HÅLLBARHET 2025-09-01

Skattebefrielse för biogas - vad gäller idag? Se vårt webbinarium.

Sverige återinförde skattebefrielsen för biogas förra året. Skatteverkets tolkning gör att importerad flytande biogas inte får skattebefrielse, trots att den uppfyller EU:s hållbarhetskriterier. Detta påverkar både leverantörer och åkerier. I vårt webbinarium med Energigas Sverige får du en uppdatering om läget och biogasens framtida roll som drivmedel. Se webbinariet i efterhand  Vi spelade in webbinariet och du kan se hela sändningen i efterhand här. Se webbinariet

Läs mer
iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer