Vi ses på Skåne TruckShow

EVENT

Den 5-6 september 2025 samlas runt 1 000 lastbilar på Ljungbyheds Motorbana. Skåne Truckshow har sin givna plats och eventet fortsätter att växa för varje år. Sveriges Åkeriföretag region Syd är på plats - lördag den 6 september!

Kom förbi vår monter för samtal om branschen, de utmaningar och möjligheter vi står inför och vad ett medlemskap kan innebära för dig och ditt företagande. 

Vi ser fram emot att träffa branschkollegor och besökare!

Mer om Skåne Truckshow och biljetter kan köpas HÄR.

Vi ses!

Ordförande Stefan Espersson
Thomas Hammarström
Liane Ask
Marie Jersgren
Anna Lindskog  

Praktisk information

Datum: Lördag den 6 september 2025
Tid: Kl. 10:00 - 17:00
Plats: Ljungbyheds Motorbana
Mer info: www.skanetruckshow.com

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Thomas Hammarström.

Thomas Hammarström

Regionchef

010-510 54 05 thomas.hammarstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

svensk-vag-skyltning.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-20

Ny leverantör av branschindex från 2026

Från och med den 1 januari 2026 tar SBIX Svenska Branschindex AB över ansvaret för produktionen av ett tjugotal branschindex som tidigare levererats av Statistiska centralbyrån (SCB). Övergången sker i nära samarbete mellan SCB och SBIX för att säkerställa att indexen även fortsättningsvis håller hög kvalitet och är tillgängliga för alla användare.Bakgrunden är att SCB, efter en intern översyn, har beslutat att avveckla sin roll som producent av vissa avgiftsfinansierade index. För att garantera att indexen fortsatt finns tillgängliga och håller hög kvalitet har Sydsvenska Industri- och Handelskammaren bildat dotterbolaget SBIX för att ta över uppdraget.Stefan Pettersson, vd för SBIX, ser fram emot att bygga vidare på SCB:s arbete och utveckla verksamheten i takt med branschernas behov.– Vårt mål är att skapa kontinuitet och trygghet för de många aktörer som är beroende av dessa index i sina avtal, säger Stefan Pettersson, vd för SBIX.Arbetet med att skapa strukturer för de olika branschindexen pågår och bygger på statistisk expertis och nära dialog med användarna.Sveriges Åkeriföretag: “En sömlös övergång för användarna”Sveriges Åkeriföretag har varit drivit processen sedan SCB:s besked och varit delaktiga i dialogen kring branschens behov.– Vi har arbetat länge för att säkerställa en bra och trygg lösning när SCB lämnar över ansvaret. Vi känner oss väldigt trygga med SBIX som leverantör och bedömer att övergången blir helt sömlös – användarna kommer inte att märka någon skillnad. Det här är en stabil och långsiktig lösning för alla som använder branschindex i sina avtal, säger Ulric, Samhällspolitisk Chef på Sveriges Åkeriföretag.De första indexen kommer att publiceras efter årsskiftet, och SBIX arbetar för att göra övergången så smidig som möjligt för användarna.Läs mer om SBIX:s arbete på deras webbplats: sbix.se

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer
SÅ Dalarna klar 113 3.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-10

Säkra din affär med index och tydliga avtal

Kostnaderna i en transportaffär förändras ständigt, inte minst för drivmedel. Därför är det avgörande att avtalen innehåller tydliga skrivningar om indexreglering och drivmedelstillägg (DMT). Med SÅ Index och Avtalshjälpen får du som medlem både verktyg och färdiga formuleringar som säkrar en hållbar och rättvis affär.Osäkerhet kring kostnadsutvecklingen i en transportaffär leder ofta till onödiga risker och försiktighetsmarginaler. När priset inte regleras i avtalet skapas osäkerhet, pressade marginaler och minskad investeringsvilja. Genom att koppla avtalet till ett relevant index följer priset branschens kostnadsutveckling, utan att affären behöver omförhandlas varje gång förutsättningarna ändras.Med SÅ Index kan parterna enkelt reglera förändringar i kostnader över tid och behålla rätt relation mellan pris och kostnad. Det skapar förutsättningar för långsiktig och rättvis affär, där båda parter kan planera och investera med större trygghet.Samtidigt är det viktigt att avtalen är tydligt formulerade. Därför erbjuder vi våra medlemmar stöd genom Avtalshjälpen. Avtalshjälpen är en avtalsmall med färdiga förslag på skrivningar om både indexreglering och drivmedelstillägg (DMT).Ett hållbart avtal handlar alltså om att kombinera rätt pris från början med rätt reglering under avtalstiden. Då minskar risken för osäkerhet, och du skapar bättre förutsättningar för långsiktiga samarbeten.

Läs mer