Vi ses på Skåne TruckShow

EVENT

Den 5-6 september 2025 samlas runt 1 000 lastbilar på Ljungbyheds Motorbana. Skåne Truckshow har sin givna plats och eventet fortsätter att växa för varje år. Sveriges Åkeriföretag region Syd är på plats - lördag den 6 september!

Kom förbi vår monter för samtal om branschen, de utmaningar och möjligheter vi står inför och vad ett medlemskap kan innebära för dig och ditt företagande. 

Vi ser fram emot att träffa branschkollegor och besökare!

Mer om Skåne Truckshow och biljetter kan köpas HÄR.

Vi ses!

Ordförande Stefan Espersson
Thomas Hammarström
Liane Ask
Marie Jersgren
Anna Lindskog  

Praktisk information

Datum: Lördag den 6 september 2025
Tid: Kl. 10:00 - 17:00
Plats: Ljungbyheds Motorbana
Mer info: www.skanetruckshow.com

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Thomas Hammarström.

Thomas Hammarström

Regionchef

010-510 54 05 thomas.hammarstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

sveriges-akeriforetag-akeribaromtern-header.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-25

Nu är det dags för höstens Åkeribarometer

Två gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen. I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring. SyfteSyftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen. Målgrupp för enkätenMålgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag.   Om enkätenEnkäten är uppdelad i fyra delar: Del 1: Grunduppgifter Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar Del 4: Hållbarhet och omställning Du är anonym i dina svar. Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag. Sista svarsdagSista svarsdag är söndag 26 oktober 2025. FrågorFrågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas! Svara på enkäten  

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer
antecknar under möte.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02

Vi söker en transportekonom

Vill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

Läs mer