Vi ses på Skåne TruckShow

EVENT

Den 5-6 september 2025 samlas runt 1 000 lastbilar på Ljungbyheds Motorbana. Skåne Truckshow har sin givna plats och eventet fortsätter att växa för varje år. Sveriges Åkeriföretag region Syd är på plats - lördag den 6 september!

Kom förbi vår monter för samtal om branschen, de utmaningar och möjligheter vi står inför och vad ett medlemskap kan innebära för dig och ditt företagande. 

Vi ser fram emot att träffa branschkollegor och besökare!

Mer om Skåne Truckshow och biljetter kan köpas HÄR.

Vi ses!

Ordförande Stefan Espersson
Thomas Hammarström
Liane Ask
Marie Jersgren
Anna Lindskog  

Praktisk information

Datum: Lördag den 6 september 2025
Tid: Kl. 10:00 - 17:00
Plats: Ljungbyheds Motorbana
Mer info: www.skanetruckshow.com

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Thomas Hammarström.

Thomas Hammarström

Regionchef

010-510 54 05 thomas.hammarstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
ambassadör_header_2.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-28

Ambassadörsprogram lyfter fram unga förebilder i åkerinäringen

Vi på Sveriges Åkeriföretag lanserar nu ett nytt ambassadörsprogram som lyfter fram unga förebilder från åkerinäringen. Genom ambassadörerna vill vi inspirera fler att upptäcka branschens möjligheter – och stärka bilden av en modern, hållbar och framtidsinriktad näring som kombinerar företagande, ansvar och samhällsnytta. Åkerinäringen är en av Sveriges mest samhällsbärande branscher, med omkring 10 000 åkeriföretag och över 225 000 sysselsatta. Behovet av kompetens är stort och framtiden rymmer stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Transporter på väg kommer att fortsätta öka, och med det behovet av engagerade entreprenörer som vill bidra till en mer hållbar och innovativ bransch. Digitalisering och omställningen till fossilfria transporter skapar helt nya affärsmöjligheter – och öppnar för en ny generation företagare att forma framtidens åkerinäring. Ambassadörsprogrammet är en del av vårt långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. Genom samarbeten med ambassadörer som i olika kanaler delar sina erfarenheter och visar upp sin vardag vill vi sprida kunskap, inspirera och väcka intresse för yrket och företagandet. Programmet stärker också vår vision Med åkerinäringen för en hållbar framtid – där vi tillsammans med våra medlemmar arbetar för: bättre förutsättningar för affärer och lönsam tillväxt, attraktiva arbetsgivare, en mer innovativ näring som drar nytta av tekniken, och en klimateffektiv transportsektor. De första ambassadörerna representerar olika delar av landet och olika typer av företag, men förenas av sitt engagemang och sin vilja att inspirera fler att upptäcka möjligheterna i branschen. Läs mer om vår satsning och ambassadörerna    

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer