Nya regler för transport av farligt gods, vad du behöver veta

EVENT

Var med i 1 timmes webbinarium som anordnas av IRU för att få värdefulla insikter i kommande regeländringar gällande ADR, FN-avtalet om internationell transport av farligt gods på väg, inklusive:

  • Krav för användning av batterielektriska fordon för transport av farligt gods
  • Hur man hanterar ompackat eller odeklarerat farligt gods i omvänd logistik
  • Nyheter i ADR-förordningen från 2027

Datum: 11 november
Tid: 11:00

IRU´s experter kommer också att besvara dina frågor under frågestunden.

Missa inte denna möjlighet att ligga steget före regeländringar och säkerställa efterlevnad i hela din verksamhet.

Anmäl dig här

 

iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
SÅ Dalarna klar 113 3.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-10

Säkra din affär med index och tydliga avtal

Kostnaderna i en transportaffär förändras ständigt, inte minst för drivmedel. Därför är det avgörande att avtalen innehåller tydliga skrivningar om indexreglering och drivmedelstillägg (DMT). Med SÅ Index och Avtalshjälpen får du som medlem både verktyg och färdiga formuleringar som säkrar en hållbar och rättvis affär.Osäkerhet kring kostnadsutvecklingen i en transportaffär leder ofta till onödiga risker och försiktighetsmarginaler. När priset inte regleras i avtalet skapas osäkerhet, pressade marginaler och minskad investeringsvilja. Genom att koppla avtalet till ett relevant index följer priset branschens kostnadsutveckling, utan att affären behöver omförhandlas varje gång förutsättningarna ändras.Med SÅ Index kan parterna enkelt reglera förändringar i kostnader över tid och behålla rätt relation mellan pris och kostnad. Det skapar förutsättningar för långsiktig och rättvis affär, där båda parter kan planera och investera med större trygghet.Samtidigt är det viktigt att avtalen är tydligt formulerade. Därför erbjuder vi våra medlemmar stöd genom Avtalshjälpen. Avtalshjälpen är en avtalsmall med färdiga förslag på skrivningar om både indexreglering och drivmedelstillägg (DMT).Ett hållbart avtal handlar alltså om att kombinera rätt pris från början med rätt reglering under avtalstiden. Då minskar risken för osäkerhet, och du skapar bättre förutsättningar för långsiktiga samarbeten.

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer