Lansering av SÅ Affärsverktyg

Ditt digitala verktyg för att ta kontroll över kostnader, optimera lönsamheten och fatta smartare affärsbeslut.

Se webbinariet

WEBBINARIUM

I det här webbinariet lanserades SÅ Affärsverktyg – ett helt nytt digitalt verktyg som hjälper åkerier att beräkna kostnader, sätta rätt pris och fatta smartare affärsbeslut. Med en modern, intuitiv plattform blir det enklare att följa upp dina transportaffärer i realtid och säkra lönsamheten i varje uppdrag.

Verktyget är exklusivt framtaget för medlemmar i Sveriges Åkeriföretag och ingår utan extra kostnad i medlemskapet.

Under webbinariet får du veta mer om:

  • Hur du beräknar faktiska transportkostnader och optimerar din prissättning

  • Hur verktyget samlar uppdrag, kalkyler och nyckeltal på ett och samma ställe

  • Hur du följer upp lönsamhet, resursanvändning och klimatpåverkan

  • Hur verktyget kopplas till SÅ Index för att ge aktuell branschdata i realtid

SÅ Affärsverktyg är nästa steg i vår digitala utveckling och baserat på erfarenheter från SÅ Webbkalkyl och SÅ Klimat Calc, men kraftfullare, smartare och mer användarvänligt.

Titta på webinariet

Mer information om SÅ affärsverktyg

Som medlem i Sveriges Åkeriföretag får du tillgång till SÅ Affärsverktyg utan extra kostnad – ett kraftfullt stöd för att optimera din verksamhet och stärka din lönsamhet.

SÅ Affärsverktyg

Aktuella nyheter

svensk-vag.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Tillfälliga lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i Norge

Ett omfattande jordskred utanför Levanger i Norge den 30 augusti har lett till att tung trafik nu leds om via Jämtlands län. För att underlätta situationen har både norska och svenska myndigheter beslutat om tillfälliga undantag från reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Undantagen gäller retroaktivt från den 30 augusti och fram till och med den 28 september. I Sverige omfattar föreskrifterna endast norskregistrerade fordon, medan svenska fordon och förare ska åberopa det norska undantaget. De tillfälliga reglerna innebär bland annat att: Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Dessutom får fordon som berörs köra med äldre analoga eller digitala färdskrivare under perioden, trots att EU:s krav på G2V2-färdskrivare annars gäller vid gränspassager. Undantagen gäller endast transporter med norskregistrerade fordon som direkt påverkas av stängningen av E6 vid Nesvatnet i Levanger, där lastning och lossning sker i Norge och körningen sker i Jämtlands län.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer
top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-22

Nomineringen till Topp 40 under 40 förlängs

Intresset för Topp 40 under 40 har varit stort och många har hört av sig med önskemål om mer tid. Därför förlänger vi nu nomineringsperioden till 1 oktober 2025. Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Då finns fortfarande chansen att nominera! Topp 40 under 40 lyfter fram unga förebilder som driver branschen framåt – oavsett om det handlar om framgångsrikt ledarskap, inspirerande teamwork, innovation eller en stark insats bakom ratten.

Läs mer