Konferens om bygg- och anläggningstransporter på Load Up North

Den 29 augusti arrangerar Sveriges Åkeriföretag en konferens under mässan Load Up North i Umeå – särskilt riktad till dig som arbetar med bygg- och anläggningstransporter.

Anmäl dig

EVENT

Missa inte konferensen på Load up North i Umeå där bygg- och anläggningstransporter står i fokus. Det blir en förmiddag fylld av inspiration, kunskap och praktiska lösningar – med fokus på ny teknik, fossilfria fordon och branschens framtid. Sveriges Åkeriföretag leder och summerar.

Välkommen till ett tillfälle du inte vill missa.

Praktisk information

Datum: Fredag 29 augusti 2025
Tid: 09.00 - 12.00
Plats: Load up North, Umeå, Konferensavdelningen - se informationstavla i entré

Program

  • Preem- mer än bara drivmedel
    Nicklas Norén, Key Account Manager på Preem, berättar om bolagets roll som Sveriges största drivmedelsleverantör och hur beredskap hanteras. Han informerar också om möjligheten att använda Truckkort för tankning på Preems stationer.
  • Hur utvecklar anläggningsbranschen digitalt arbetssätt? 
    Digitalisering i anläggningsbranschen är avgörande för ökad effektivitet och transparens. Lars-Gunnar Lundvall från Kubicom presenterar hur digitala följesedlar med miljöinformation kan implementeras med stöd av BEAst-standard – ett verktyg för att möta både kund- och lagkrav.
  • Vinterväghållning i fokus – aktuell fråga året runt
    Christian Eriksson, Trafikverkets ”vintergeneral”, delar insikter om hur myndigheten arbetar strategiskt med vinterväghållning – från regeringsuppdrag till konkreta förbättringsåtgärder, effektivare uppföljning och hur yrket kan göras mer attraktivt. En viktig utblick mot vintern, även när solen skiner.
  • Utblick från Peab – hållbarhet och digitalisering i anläggningstransporter
    Björn Christensson, kategorichef transporter och maskintjänster på Peab, delar insikter om pågående och kommande utveckling inom hållbarhet och digitalisering. Branschen är i förändring – ta del av hur fordon och arbetssätt utvecklas. 
  • Aktuellt inom bygg- och anläggningstransporter
    Sveriges Åkeriföretag ger en nulägesbild av åkerinäringen med särskilt fokus på bygg- och anläggningstransporter. Vad händer inom fordonsteknik, väginfrastruktur och de krav som påverkar branschen? Trender, utmaningar och möjligheter i en tid av omställning och förändrade förutsättningar.
  • Avslutande panelsamtal
    Konferensen avslutas med ett panelsamtal där dagens talare medverkar tillsammans med Eva Ingverud, miljö- och hållbarhetsansvarig på Maskinentreprenörerna (ME). Ett tillfälle för reflektion, frågor och dialog kring de utmaningar och möjligheter som branschen står inför.

Anmälan

Vi vill ha din anmälan senast den 27 augusti.

 

Gör din anmälan

Kontakta oss om du har frågor

Profilbild Thomas Hammarström.

Thomas Hammarström

Nätverksansvarig Bygg- och Anläggning

010-510 54 05 thomas.hammarstrom@akeri.se
Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Nätverksansvarig Bygg- och Anläggning

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Aktuella nyheter

stockholm-over.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-28

Transportstyrelsen återför ärendet om miljözon klass 3 till länsstyrelsen

Transportstyrelsen har underkänt Länsstyrelsen i Stockholms beslut att upphäva miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad, och skickar nu tillbaka ärendet för fortsatt handläggning. Beslutet kom den 23 oktober och innebär att stadens tidigare utredning bedöms som tillräcklig. Miljözonen, som enligt plan skulle införas den 31 december 2024, är fortsatt pausad tills vidare. Syftet med miljözonen är att förbättra luftkvaliteten i området, men förslaget har väckt starka reaktioner från transport- och näringslivsaktörer som varnat för negativa konsekvenser för framkomlighet, leveranser och tillgänglighet. Två parallella rättsprocesser pågår kring miljözonen. Den första gäller kommunfullmäktiges beslut från maj 2024, som nu har fastställts av kammarrätten. Den andra gäller stadens lokala trafikföreskrift, som först upphävdes av länsstyrelsen men nu ska prövas på nytt efter Transportstyrelsens beslut. Sveriges Åkeriföretag har kontinuerliga diskussioner med Stockholm Stad och är i hög grad involverad i utvecklingen kring miljözonen.

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer