Inbjudan till webbinarium: Skattebefrielsen för biogas

Vad gäller egentligen och hur ser framtiden ut?

Anmäl dig

WEBBINARIUM

Efter en lång juridisk process i EU kunde Sverige i december förra året återinföra skattebefrielse för biogas som drivmedel – en välkommen nyhet för åkerier som investerat i gasfordon och för deras kunder. 

Men Skatteverkets tolkning av reglerna för skattebefrielsen innebär att importerad, massbalanserad flytande biogas (LBG) inte omfattas av skattebefrielsen, trots att den uppfyller EU:s hållbarhetskriterier. Detta får stora konsekvenser för både leverantörer och åkerier som satsat på biogas för att minska sina utsläpp. 

För att reda ut vad som gäller, och samtidigt lyfta blicken mot biogasens framtida roll som drivmedel och marknadens utveckling, bjuder Sveriges Åkeriföretag in till ett webbinarium tillsammans med Energigas Sverige.

Tid och plats 

Datum: Måndag 1 september 
Tid: Kl. 14.00–14.45 
Plats: Digitalt via Teams (webbinariet spelas även in)

Program 

  • Inledning och välkommen
    Fredrik Svensson, Sveriges Åkeriföretag

  • Skattebefrielsen för biogas – vad gäller och hur ser framtidens förutsättningar ut? 
    Anna Wallentin, Avdelningschef, Energigas Sverige
    Linus Klackenberg, Ansvarig Produktion, Energigas Sverige

  • Möjlighet att ställa frågor

Anmälan

Anmäl dig senast 31 augusti

 

Gör din anmälan

Kontaktavid eventuella frågor

Profilbild Fredrik Svensson.

Fredrik Svensson

Hållbarhetsansvarig

010-510 54 27 fredrik.svensson@akeri.se

EU-unsplash.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-23

EU måste enas om nya vikt- och dimensionsregler

Sveriges Åkeriföretag har tillsammans med våra nordiska kollegor i Nordic Logistics Association (NLA) och flera ledande europeiska branschorganisationer – däribland ACEA, BGL, FNTR och TLN – skickat ett öppet brev till EU:s medlemsstater. Brevet har skickats till samtliga EU-länders ambassadörer med uppmaningen om att bryta dödläget och nå en överenskommelse om det reviderade direktivet om fordons vikt och dimensioner. Det är avgörande att skapa rättvisa konkurrensvillkor och möjliggöra klimatomställningen. Nollutsläppsfordon kräver nya regler El- och andra nollutsläppsfordon är generellt tyngre på grund av batterier och annan teknik, vilket i dag innebär minskad lastkapacitet jämfört med konventionella fordon. Därför behöver vi tillåta högre vikter och axeltryck, så att dessa fordon kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ i hela EU. Modulfordon och gränsöverskridande transporter Vi uppmanar också till en snabbare och mer samordnad utrullning av modulfordon (EMS) inom hela unionen. Samtidigt bör medlemsländer fortsatt kunna tillåta tyngre och längre transporter över gränserna genom bilaterala avtal. Norden visar vägen Vi välkomnar det danska EU-ordförandeskapets ambition att nå en gemensam ståndpunkt i rådet. Norden har ett starkt intresse i att maximera användningen av miljövänliga transporter samtidigt som flexibla vikt- och dimensionsgränser bibehålls. Läs hela brevet ho Nordic Logistics Association (NLA)  

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-18

Simon Palme ny näringspolitisk strateg på Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september. Simon kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare budgetavdelningen på Finansdepartementet. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger Simon Palme.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-08-20

Debatt: Så säkrar vi framtidens godstransporter

Sveriges export och näringsliv är helt beroende av effektiva och hållbara transporter. Men i dag saknas fungerande lösningar som knyter ihop väg, järnväg och sjöfart på ett sätt som ger ett robust och konkurrenskraftigt transportsystem. I en gemensam debattartikel lyfter Sveriges Åkeriföretag, tillsammans med Svensk Sjöfart, Transportindustriförbundet och Tågföretagen, vikten av att utveckla intermodala godstransporter – där varje trafikslags styrkor tas tillvara i en effektiv kedja. Intermodalitet innebär att lastbilens flexibilitet, järnvägens kapacitet och sjöfartens kostnadseffektivitet kombineras för att transportera gods på ett mer resurseffektivt sätt. På så vis kan transportkedjor bli både mer hållbara och kostnadseffektiva, samtidigt som konkurrenskraften i svenskt näringsliv stärks. För att detta ska bli verklighet krävs politiska beslut och satsningar på infrastruktur, tillsyn, regelverk och fler välfungerande terminaler. Det är avgörande för att framtidssäkra svenska godstransporter och säkerställa att industrin kan fortsätta växa. Läs hela debattartikeln här  

Läs mer